Bildningens betydelse för demokratin

Bildning anses av vissa liberala politiska skikt vara nyckeln tillett mer humanistiskt samhälle. För palestiniern och litteraturprofessornEdward Said är problemet lite mer komplext. Utbildning är politik.

Den dominerande makten har alltid strävat efter att göra folkethomogent och förutsägbart. Detta är omöjligt, menarSaid. Förutom åsikternas huvudfåra finns alltid antiauktoritäramotströmmar. Det är dessutom i hög grad från dessautomstående som samhället tillgodogör sig nya aspekter.

Utbildningsminister Carl Tham ledde diskussionenmed Said om kunskapens villkor

Said själv har fått uppleva hur strömmar och motströmmarkan konfronteras när han för några år sedan fick uppgiftenatt skriva förslag till ny utbildningsplan för en humanistiskfakultet i Palestina. Han försökte förena palestinska erfarenhetermed inflytande från omvärldens olika kulturer. Resultatet bleven konfrontation med den ortodoxa auktoriteten.

- Motståndarna hävdade att vi ska bara undervisa i palestinskkultur. Det andra skulle överlåtas till individerna själva.

Oddsen för det tycker Said inte är särskilt höga,med hänvisning till det dominerande TV-mediet. Inte hjälper detmycket med akademiska debatter som motmedel mot "pre-packed news".Timme efter timme samma sak.

Det finns även en paradox i utbildningen, hävdar Said. Utbildningenska lära ut formalia, men samtidigt ska man lära sig att förhållasig kritiskt till just den formella utbildningen.

- Det är enklare att lära ut samhälleliga sanningar änatt lära ut skepticism, säger Said och hänvisar till ettcitat av Sartre:

- Min vän vet allt, men det är allt han vet.

text: CHRISTER WIGERFELT