Framtiden upphör inte att fascinera oss. Det är ett kulturdrag som vi bär med oss i vår samhällsstruktur. I föregående artikel utlovade jag visionen av en kulturrevolution, i form av det framväxande kunskapssamhället. Men hur mejslar man ut en framtidsbild? Hur ser det ut i kristallkulan?
Forskare har givetvis mutat in även framtiden. Här hemma i Sverige har vi Institutet för framtidsstudier. Märkligt nog låter sig framtiden ibland luras in i en på förhand given fålla. Eller som vetenskapsteoretikern Aant Elzinga analyserar det: framtidsforskningen kan till en del styra utvecklingen genom att skapa vissa förväntningar. Idrotten som kristallkula Visst kan man ifrågasätta Eichbergs analys. Men den är inte lika banal som en klassiker inom sportkritiken, boken Fotbollssport som ideologi, skriven av tysken Gerhard Vinnai 1970. Som liknar Fysikens Tao, skriven 1975 av fysikern Fritjof Capra. Bägge hittar likheter mellan fotboll och samhälle, respektive fysik och taoism. De antar att mönsterlikheten medför en djupare identitet. Genom att studera taoism kan vi därför enligt Capra se lösningar på kvantfysikaliska problem. Vad är då kärnan i förändringarna inom idrotten? Det mest slående med de nya idrottsaktiviteterna är att tävlingsmomentet har tonats ned till förmån för leken. Dessutom är dessa idrottsformer till stor del helt oorganiserade eller självorganiserade. Varuproduktionens ändrar fokus Förflyttningen av fokus från kvantitet till kvalitet handlar inte bara om några få bokstäver. Det får naturligtvis stora samhälleliga konsekvenser. En aktuell fråga är kunskapsbildningen, inte minst undervisningen. Industrisamhällets logik är uppdelning, sortering, rangordning, exploatering, kvantifiering, förutsägbarhet. I princip allt kan mätas och värderas, till och med intelligensen. Skolan blir ett sorteringsmaskineri, betygen instrumentet. I kunskapssamhället kastas mycket av detta över ända. Varför väga något som vi inte på förhand vet hur det ska kvantifieras? Den kommunala musikskolan skulle kunna stå modell för hur utvecklingen kan ta överraskande vägar. Svenska musiker har under flera år haft stora internationella framgångar. Ekonomiskt är det "svenska undret" inom popbranschen jämförbart med tidigare framgångar inom exportindustrin. Många förklarar fenomenet med att hänvisa till just den kommunala musikskolan. Vem hade kunnat förutse denna utveckling? Individuell och kollektiv kreativitet I industrisamhället var homogenitet och utbytbarhet länge en förutsättning för massproduktion. Individer placeras i samhällsroller som bara delvis utnyttjar deras kapacitet. I kunskapssamhället är individernas olika kunskaper och kreativitet en källa till ökad kollektiv kreativitet. Den personliga utvecklingen måste få stort utrymme. Industrikulturens betygsfixering saknar därför relevans i kunskapssamhället. Industrisamhället karaktäriseras av allt högre fart och allt mindre grad av eftertänksamhet. Den som vill stanna upp för reflektion måste oroa sig för att bli omsprungen. I denna linjära tidsstruktur försöker vi fånga framtiden. Nuet är redan förgången tid. Vila och kreativitet Kunskapssamhällets nödvändiga möten kräver stark förankring i nuet. Vår linjära tidsstruktur kommer därför antagligen att försvagas till förmån för en stärkt punkttid. Med tanke på vilken vetenskaplig och samhällelig revolution övergången till linjär tid innebar, kan man anta att förändringen i tidsuppfattning kommer att få starka återverkningar på vetenskapen i kunskapssamhället. (se länk till tidsuppfattningar efter artikel 2 i förra numret) De samhälleliga förändringarna blir inte mindre. En starkt förenklad bild av skillnaderna mellan industrisamhälle och kunskapssamhälle kan målas i termer av manligt respektive kvinnligt. Adjö till muskelfixering, maskinmässighet, sociala koder, hierarkier, kvantifiering och prestationsångest. Det var inte roligt för kvinnor att bli bedömda med industrikulturens måttband. Till och med läkemedlen doserades efter manliga mått. Kunskapssamhället efterfrågar traditionellt kvinnliga egenskaper och blir ett genombrott för jämställdheten. Huvud och hand i samspel Beskrivningen av kunskapssamhället ovan är naturligtvis en ideell bild. En förutsättning för att en liknande utveckling ska kunna ske, är att demokratin fördjupas. Kärnan i industrisamhället är kontrollen av kvantiteten pengar eller kapital. Kärnan i kunskapssamhället är kvaliteten kunskap. Men inte kontroll. De som idag sitter på maktpositioner relaterade till pengar kan bli kunskapssamhällets stora fiender och bromskloss. Ungefär som aristokraterna före dem försökte hindra industrisamhällets genombrott. Men kanske går det för det gamla industrisamhället som det gjorde för sovjetsystemet - och kollapsar inifrån? text: CHRISTER WIGERFELT |
Tidigare artiklar av samma författare: Alba nr 5: Kunskapssamhälle i fritt fall? Alba nr 6: Hade Karl Marx både rätt och fel? Backa i din webbläsare för att komma tillbaka hit. |