Trollywood - smaka på namnet!
Visst låter det magiskt - och föreställ er att biopubliken
i Buenos Aires om några år kommer att njuta av exteriörerna
från Trollhättan by night!
I utkanten av fyrstadsmetropolen ligger Nohab:s gamla industri, där
stridsvagnar, lok och turbiner har skapats, men där det nu är
meningen att film ska bli till.
Och då pratar vi om långfilmer av internationell kvalitet.
Lars Jönsson är filmproducent, 36 år och född skåning.
För några år sedan åt vi ibland på samma restaurang
i Göteborg, när han just hade inlett samarbetet med Colin Nutley
om första filmen "Änglagård". Men det har hänt
en del sedan dess. Lars berättar om sin bakgrund:
- Jag drev Filmakademien på Folkuniversitet, utbildning inom informationsfilm,
men lyckades producera "Änglagård". Memfis Film och
Television som är mitt bolag inledde sedan ett samarbete med danska
Zentropa om ett projekt kallat
"Breaking the waves".
"För några år sen åt vi ibland på
samma restaurang..."
Dessemellan hann Lars även producera "Harry och Sonja"
av Björn Runge, och flytta till Stockholm av - som han säger -
privata skäl.
- Men jag fortsatte att jobba med nästan bara västsvenska projekt
och filmare, så när Film i Väst drog igång satsningen
här i Trollhättan var det naturligt att etablera mig här.
Bolaget blev Trollywood - ett dotterbolag till Memfis. En del i filmstaden
som ännu är på väg att byggas och växa fram. Det
råder pionjäranda i den gamla tågfabriken. Förhoppningen
är att det ska bli lättare att göra film i Västsverige.
- Det kommer att göras mycket värdefull svensk långfilm
här, hoppas jag, säger Lars sedan vi satt oss i ett rum högst
upp i filmstaden. De två första stora filmprojekten står
för dörren: en thriller som ska spelas in i Uddevalla samtidigt
som Lars producerar långfilmen "X" med Tomas von Brömssen
i huvudrollen.
Trollywood, varför det namnet?
- Äh, det var bara en ordlek. På Film i Väst tror jag
dom tyckte namnet var fånigt, fast jag hade tyckt det varit ett bra
namn på hela satsningen. Namnet var fritt och jag märkte att
det kom att kallas så i folkmun redan från början. Och
bland danska filmarbetare blev det ett begrepp, Trollhättan - Trollywood...
- I filmdebatten hör man ofta: "Var finns dynamiken i svensk film,
som i den danska?" Plötsligt finns nu en ny region, och inte bara
Stockholm med få beslutsfattare.
- Men hela geografin för hur filmfinansiering går till har
förändrats. Som producent måste jag leta pengar i de andra
skandinaviska länderna och i Europa. Inte bara i Stockholm. Man syr
ihop finansieringen på en produktion på ett annat sätt
än för några år sen.
- En satsning som Trollywood hade varit omöjlig för tio år
sen. Då fanns inte möjligheter att finansiera filmer som uteslutande
skulle göras i Trollhättan
Varför?
- Dels har en del politiska initiativ i Norden och Europa hjälpt
till. Det finns möjligheter att söka pengar från Nordisk
Film och TV-fond, Europarådet har en filmfond t ex. Dels finns det
fler TV-stationer i Norden. Och jag tror att en ung generation producenter
i Norden har blivit öppnare, det har blivit naturligare att söka
finansiering i grannländerna.
- Herregud, vi jobbar ju i en av dom mest internationella branscherna!
Lars vet vad han pratar om. Han har gått den långa vägen
- från en lokal på Konstepidemin i Göteborg till de stora
filmfestivalerna. Han är eftertänksam när han svarar på
frågor och väger orden försiktigt när han beskriver
branschen.
- Tidigare gjordes samarbeten endast vid prestigeproduktioner, typ Bergmanfilmer,
säger han och jag kan inte låta bli att undra hur länge
det dröjer innan hans filmer får samma epitet.
Men Filminstitutets makt är väl fortfarande stor i Sverige?
- Ingen långfilm blir av i Sverige utan Filminstitutets medverkan.
I princip...
Han berättar att sex och en halv miljoner kronor, av de 14 han lyckats
få ihop till "X" , står Filminstitutet för. Resten
har Nordisk Film och TV-fond, Göteborgs TV, Film i Väst, hans
eget bolag Memfis och danska Zentropa skjutit till.
Numera finns filmkonsulenter, istället för kommitéer, anställda
på Filminstitutet. Producenten går till dessa som var och en
beslutar utifrån personlig smak. Det tycker Lars känns bättre,
än att få nej av en grupp som röstat fram beslutet.
Fast i kommande svenska filmavtal diskuteras om man ska börja använda
50-50-ordningen, som i Danmark. Det går ut på att en producent
får 50 procent från Filminstitutet om han lyckats få ihop
hälften av kapitalet själv.
Förutom förhandsstödet kan man i dag också få
efterhandsstöd, vilket ges för kommersiellt lyckosamma filmer
beroende på hur många biljetter som köpts.
- Det är nästan omöjligt att gå med vinst med en svensk
film om den inte har stöd, konstaterar Lars.
- I princip är varje filmproduktion en blandning av privatkapital och
statsstöd. Och så måste det nog vara i dom nordiska länderna
med våra små språkområden. Och vill vi ha svensk
film och filmindustri så måste det till statligt stöd.
Det totala stödbeloppet från staten till svensk film är
cirka 120 miljoner årligen. Då får Filminstitutet hälften
och resten går till själva produktionen. Det kan jämföras
med 260 miljoner som kungliga operan i Stockholm får i statligt stöd.
Operan har en publik på 60 000 och svensk biograffilm ses av 15 -
16 miljoner varje år. Göteborgs stadsteater fick 27 miljoner
av staten och 61 miljoner av Göteborgs kommun, kan nämnas i sammanhanget.
- Dom sista miljonerna är svårast att hitta till en film, påpekar
Lars. Dom pengarna skjuter oftast filmproducenterna till. Och det är
lite det som är poängen med filmstaden här i Trollhättan.
- För om Film i Väst t ex, skjuter till dom sista tre miljonerna
till en film som kostar 20 att göra, så innebär det att
det blir en omsättning på 20 miljoner i Västsverige, när
produktionen läggs här!
Det blir större omsättning än så, eftersom alla människor
involverade i en filminspelning ska leva där; äta och handla och
så vidare...
Det är dock problem att rekrytera duktigt folk till filmbranschen i
dag, menar Lars, så därför är det också viktigt
med nordiskt samarbete.
Vad kostar mest i en filmproduktion?
- All personal. Dom har ju betald månadslön. Snickare, elektriker,
fotografer...så ekonomiskt, sysselsättningsmässigt och kulturellt
är detta en bra satsning för fyrstadsområdet och Västsverige.
Politikerna har tänkt rätt!
- Film är ju en märklig dubbelnatur. Det är både affärer
och ekonomi och kultur.
Efter "Änglagård" började Lars samarbeta med
danska filmbolaget Zentropa. Gemensamt tog ett projekt kallat "Breaking
the waves" form.
- Det tog fyra år att genomföra finansieringen från första
idén, som författaren Lars von Trier kom med muntligt. Han började
skriva råmanus och utvecklingsarbetet tog vid. Manuset skrivs om och
får konturer. Som producent gäller det att intressera finansiärer,
det tar tid - men plötsligt är man framme vid punkten: Nu har
vi en film som kostar 55 miljoner. Nu har vi pengarna, nu skall den göras!
När filmen fungerar, som i detta fall ses den av fem miljoner människor
världen över. Med ett biljettpris på cirka 70 kronor betyder
det en omsättning på 350 miljoner kronor i bioledet.
En konstnärs första abstrakta idé, har i samarbete med
producenten till slut blivit en industri som omsätter en halv miljard.
Det är relativt få förunnat en sådan lyckträff,
men Lars Jönsson har fått vara med om det.
Du rör dig på det stora planet numera, är du ändå
öppen för manus- och idéer från filmintresserade?
- Jag måste ha oerhörd lust inför ett material. Annars
orkar jag inte göra ett bra jobb. Det är ständig dialog med
så många inblandade i två, tre års tid.
Lukas Moodysson är en filmdebutant som Lars har inlett samarbete med.
Efter ett års dialog producerade de hans första kortfilm "Bara
prata lite" med Sten Ljunggren i huvudrollen, som snart kommer på
TV.
- Det är en film som jag är väldigt nöjd med. Och nu
har vi jobbat fram ett långfilmsmanus och jag har inlett finansieringen...Jag
har hittat hälften av pengarna.
- Men som svar på din fråga...det är vansinnigt spännande
att hitta nåt bland unga talanger. Jag är öppen för
det. Men tyvärr ges det inte möjlighet i svensk film till utveckling
av nya talanger. Det måste vara ett långsiktigt arbete.
Hur gör man det?
- På 40-talet kunde en regissör göra flera filmer och
utvecklas efterhand. Men i dag måste en långfilmsregissör
lyckas med sin debut.
Branschen är hårdare, alltså. Precis som skivbranschen,
tänker jag. Men Lars hoppas att han får fortsätta jobba
med några regissörer under en längre tid, och göra
ett antal filmer ihop.
- Jag vet inte om villkoren gör det omöjligt, men min strävan
är dithän. Och gärna här i Filmstaden.
Lars samarbete med Colin Nutley ligger nu på planeringsstadiet:
de diskuterar samarbetsprojekt i framtiden. Första "Änglagård"
inleddes som en TV-serie, med pengar från Göteborgs TV enbart.
Ambitionen var dock att göra en bograffilm, men det intresset fanns
inte hos finansiärerna.
- Nordisk Film och TV-fond gick in, minns Lars. Inga andra. Vi var tvungna
att själva teckna in allt vi ägde och hade. Sen visade vi materialet
för Filminstitutet och då fick vi extrastödet.
Det blev omförhandlingar med skådespelarna om gaget - som är
högre för en biografilm - och resten vet vi: publiksuccé!
- Men det var några månader som var väldigt osäkra
där, säger Lars och ler åt minnet.
Vad har du på gång nu?"Filmstudio!"
- Om tre veckor börjar inspelningen av en film som ännu kallas
"X" med Tomas von Brömssen. Jag fick Håkan Lindéns
text på posten och blev entusiastisk och kontaktade honom. Det var
som med Lukas, hans film hade jag sett på DI(Dramatiska Institutet).
- Men Håkans text fick jag för tre år sen. Vi träffades
och han jobbade om texten. Leif Magnusson, som ska regissera, kom in i projektet
och jag lyckades få ihop pengarna - 14 miljoner!
Detta blir Leif Magnussons första spelfilm på bio. Han har tidigare
regisserat bl a "Den gråtande ministern" för TV.
Är inte 14 miljoner ganska liten budget för en långfilm?
- Jo. Men vi har höga ambitioner. Försöker göra mycket
av dessa pengar, säger Lars och skrattar till.
Många av interiörena ska tas i de studior som för närvarande
byggs i filmstaden, exteriörena tas i Trollhättans omgivningar.
Handlingen?
- Utspelas i ett litet samhälle på landsbygden. Filmen skulle
mycket väl gå internationellt...
Lars säger att han letar efter filmer som har något säreget
över sig, men samtidigt är universella. Han
återkommer till "Breaking the Waves" som hade just de egenskaperna.
- En del komedier klarar ju inte ens av att resa till grannlandet. Tysk
humor t ex fungerar bara i Tyskland.
Lars väljer gärna filmer med svart humor. Med allvarlig botten
Skulle du ha svårt att stå bakom en film som Adam och
Eva?
- Nej, det tycker jag är en mycket begåvad film.
Har du någon önskefilm att få göra?
- Det vore skoj att på sikt locka hit nån av dom utländska
regissörer som är intressanta. Alex Cox exempelvis. Hit, till
området alltså! Och det gör vi nu eftersom Lars von Trier
ska göra sin nästa stora engelskspråkiga film "Taps"
här 1999.
- Det blir en film med musicalinslag, med stor budget...musicalinslagen
används ungefär som i Dennis Potters "Den sjungande detektiven."
Filmens handling utspelas i Illinois, USA.
- Trier reser ju inte. Han klarar inte av att flyga på grund av sina
fobier, så han skulle aldrig kunna ta sig till USA. Men han tycker
mycket om Sverige. Han gillar att fiska så för honom är
det utmärkt att spela in här i Trollhättan.
- Efter mycket vånda tog han sig till Isle of Skye och skotska västkusten
när vi spelade in "Breaking the Waves".
- Och "Taps" kommer antagligen att bli den mest påkostade
skandinaviska filmen hittills. Men än så länge finns bara
ett första manuskript.
Lars Jönsson har ytterligare ett önskemål på sin
lista: Att få fram en ung talang, inom Trollywood. Vi tar adjö
samtidigt som Leif Magnusson kommer in för ett möte om "X"
sedan han i sin tur sagt adjö till Tomas von Brömssen, som varit
där och pratat om rollen han ska göra.
Trollywood i Trollhättan - framtidens filmstad? Skandinaviska filmer
som erövrar världen? Tja, den som lever får se.
FOTNOT: Film i Väst är en regional institution som drivs
av landstinget i Älvsborg i samarbete med Bohuslandstinget. Det mesta
av deras pengar kommer därifrån, men också från olika
fonder. Film i Väst omsätter i år nästan 20 miljoner.
Det har funnits sedan 1992 och låg tidigare i Alingsås. Institutionen
består av en filmstödsdel, en distributionsdel och en barn- och
ungdomsdel. Men det börjar på riktigt nu, med långfilmssatsningar!
Text och foto: LEIF WILEHAG |