- Vi ville
öka användningen av huset. Vi visste att det skulle gå att
göra mycket mer av lokalerna. Sven Jansson äger och driver Helikopter
Art. Prod. Studio som ligger högst upp i
Musikens Hus. Dessutom är han medlem i det kooperativ som numera sköter
driften av huset.
När Fritid Göteborg ville spara pengar och skolan började
kasta lystna blicka på lokalerna var det dags att göra någonting
radikalt. Majborna gick närmast man ur huse för att rädda
Musikens Hus.
- Det kändes naturligt att vi som drev företag i huset tog över
driften. Vi fanns ju ändå här och vi hade många tankar
om hur man skulle kunna utnyttja lokalerna bättre.
5-års jubileum
Sagt och gjort. En ekonomisk förening om sju personer bildades. Där
ingick förutom Sven Jansson bl a de som drev Café Hängmattan.
Nu har föreningen skött driften av huset i fem år och direkt
rika har de inte blivit. Det mesta arbetet sker utan ersättning och
det tog tre år innan det fanns pengar att anställa någon. Innan dess fick man använda
sig av ALU.
- En otroligt stor del av Sveriges kulturliv bygger på ALU-arbete,
säger Sven. Det är tur att det finns, men tidsbegränsningen
av tjänsterna gör att det blir svårt att få kontinuitet
i verksamheten.
Numera finns det en administratör och en vaktmästare på
heltid. Det fungerar bland annat tack vare att tre av styrelseledamöterna
ändå finns i huset. Varje måndag morgon träffas vi
och lägger upp veckans arbete.
Visioner och hårt arbete
När jag konstaterar att det kan knappast kan bli någon fyrtiotimmarsvecka
svarar Sven:
- Jo, det händer nog att det blir det. Det handlar mest om att planera
ordentligt.
- Men ändå. Hur orkar ni hålla på?
- Det krävs att man är entreprenör. Vi hoppas förstås
att på sikt få pengar att anställa fler. Vi har mängder
av visioner om vad som skulle kunna göras om vi lyckas dra in mer pengar
till huset. Jag har till exempel en idé om att bilda någon
sorts kulturellt nätverk inom Nordsjöområdet.
- Vi drömmer också om att kunna bygga om huset, för att
bättre anpassa det till verksamheten.
Om inte föreningens medlemmar blivit rikare, så har i allafall
utbudet i huset blivit det.
Brett utbud
- Vi kan inte komma med alla idéer eller stå för alla
arrangemang själva. Mycket sker i samarbete med andra föreningar
och ABF har massor av kurser i huset. Vi har ungefär 2000 besökare
per vecka i snitt.
- Vi vill gärna bli av med bilden av oss som någon sorts ungdomens
hus. Vi är alldeles för gamla för att vara intresserade av
att vara det. Vi vill ha ett brett utbud, för alla åldrar. Det
känns bra att det blivit så många äldre som börjat komma hit, till
exempel på luncherna. "Barnmattorna" med musik och teater
för barn får hit barn de riktigt små och deras föräldrar.
Det finns ändå ett stort behov av mötesplatser för
ungdomar. Musikens Hus har själva ordnat och dessutom hyrt ut sina
lokaler till mängder av arrangemang som riktar sig till yngre människor.
När lokalerna hyrs ut innebär det inte att de ansvariga för
huset lämnar över nycklarna och går hem.
Det finns alltid en husansvarig på plats som håller koll på
allt som händer. Många tonårsföräldrar i Majorna
har tacksamt berättat om hur de varit välkomna på "studiebesök"
under arrangemangskvällar och att de alltid kan ringa och kolla vem
som finns där som ansvarig under kvällen.
Klent intresse från kommunen
- Hur ställer sig kommunen till er då? Det måste ju vara
underbart att få så mycket kultur för så lite pengar.
- SDN står fortfarande för hyreskontraktet. Men något annat
stöd får vi inte från kommunen.
- Vi kostar för lite, därför bryr sig inte kommunen om oss.
Det ger ingen prestige.
text & foto: SIRI REUTERSTRAND
ill: HENRIK LANGE
Vill du veta mer om Musikens Hus så
klicka här
|