HANDELSRESANDE I KULTUR

 

Lena Månsson tröttnade på att rita mönster för textilindustrin. Istället startade hon Sveriges första agentur för konstnärer och blev handelsresande i kultur.

Det är närmare ett och ett halvt år sedan. Men det är först nu som det börjar röra på sig. Sex månaders turnerande runtom i Västsverige med att marknadsföra Formbyrån har gett resultat. Det är inga problem med att få konstnärer till stallet. I dagsläget har hon ett femtiotal designers, konsthantverkare, målare och skulptörer.
- Jag vill hjälpa fram det som är bra, sedan spelar det ingen roll om man är ny eller gammal.

Och visst händer det att hon tackar nej, för att konstnärens alster inte passar in i hennes stall. Hon gör ingen hemlighet av att utbildningen har en betydelse i sammanhanget eller vad uppdragsgivaren gjort tidigare. Samtidigt vill hon inte bara ha kändisar i sitt stall.
- Det är detta som är det svåra. Mitt val är subjektivt. Jag behöver inte tycka om allt, men jag ser att det här är bra. Sen får man gå på både mage och hjärna.
Med treveckors intervaller betar hon av ett område i taget. Just nu är det mönsterdesignernas mappar som hon åker runt med i sin vita Fiesta och presenterar. Ena dan är det Kinnasand, Borås Wäfveri och Ljungbergs i Floda. Nästa dag bär det iväg till Åhléns eller Ikea.

Under de timslånga träffarna bläddrar hon igenom upp till hundra olika mönsterskisser. Allt för att få designcheferna på kroken.
- Efter nio år i branschen känner jag till de flesta och vet ungefär vad de är ute efter. Därför är det lättare för mig att sälja in, än vad det är för formgivaren.

Provisionen är 27 procent

Ett nytt mönster kan ta flera månader att göra. För det får designern omkring 10 000 kronor plus upphovsrätten i behåll. Lena Månsson tar 27 procent i sin tur. Konstnären betalar skatt och sociala avgifter på det som blir över.
- Det blir väldigt lite pengar för mycket arbete. Det är därför det är så svårt att frilansa som mönsterformgivare.
Ändå är hon övertygad om att hon behövs och att det bara är en tidsfråga innan hon får efterföljare ute i landet.
- Man ska göra det man är bra på. Om man är inne i sitt konstnärliga skapande är det svårt att gå ut och börja sälja mitt i alltihop. Det tar alldeles för mycket kraft. Det finns en inbyggd osäkerhetsfaktor, i och med att man skapat det själv.

Idén till agenturen fick Lena Månssonen kort tid efter hon sa upp sig från Kasthall. Hon började så smått rita egna mönster, men sen när hon skulle sälja dem fanns det inga upparbetade vägar för hur man tog sig fram till den presumtiva kunden. Och på mindre än ett år hade idén till Sveriges första agentur för konstnärer tagit form i hennes huvud.

Dokumentskåpet är guldgruvan

Själv har hon inget behov av att vara kreativ längre. Nu är det det administrativa som gäller. Med hundratals foton av en betydande del av Västsveriges konstverk i dokumentskåpet och hunden Betty vid fötterna lägger hon upp sina strategier.

En av dem är att låta företag som Astra-Hässle upptäcka att de behöver västsvenskt konsthantverk i sin presentaffär eller att stadskansliet ska ge bort hantverk av lokala konstnärer istället för en kristallboll från Kosta Boda.

- Det skulle innebära att kommunfolket hade med sig västsvenska gåvor när de är i andra ändan av Sverige, förklarar Lena Månsson enkelt och letar efter en konstnärsmapp som står inklämd mellan neonljusmakaren Ulf Carlsson och textilkonstnären Stig Lindholm.
Hon får upp Helena Gibson, glaskonstnär som är verksam i Göteborg.
- Om ett företag vill ha annorlunda juklappar tar jag exempelvis upp Helena Gibson och föreslår 50 unika snapsglas, säger Lena Månsson.
Med den beställningen har hon inte bara öppnat dörren för en konstnär, hon har även trampat en ny stig mellan kultur och näringsliv.

text och foto: AGNETA SLONAWSKI

Råd till dig i starta-eget-tankar

Kulturarbetarnas nya marknadsföringsbok

Boktips för den vetgirige