Utfläkt i en solstol, på en överfylld
strand vid Medelhavet. Det är väl den traditionella bilden av
turisten. Men någonting har hänt på senare år. Nu
reser alltfler människor till historiskt intressanta platser. Turisten
idag kan lika gärna höja en medeltida bägare fylld av mjöd
som att beställa en ouzo. Kulturturismen är här och den växer
sig allt större och starkare.
Intresset och tankarna på
västsveriges kulturturism väcktes för Johan Lings del i USA
och Europa.
- Jag var ute med mitt band och turnerade och överallt stötte
jag på intresset för Europas och Skandinavisk kultur. Det var
framförallt vår vikingatid som fascinerade
dem.
Mötet men all denna nyfikenhet inspirerade Johan, då han "ruttnade"
på arbeta som musiker och musiklärare, att börja läsa
historia och arkeologi på universitet. Studierna gjorde honom än
mer medveten om västsveriges historia. Inte minst hans egna utflykter
till sorgligt försummade gravfält eldade på tankarna om
en ny slags turism.
MÄNGDER MED FÖRSLAG
Att Johans ideer om kultur
och turism är många, blir klart när han får frågan
om vad han skulle vilja se för några nyheter i västsveriges
kulturliv:
- Bohusfästning skulle kunna göras till ett administrativt centrum.
Där skulle det kunna anordnas medeltidsvecka med teater,musik, lekar,
och tornerspel. Även vidare utflykter in i västsverige skulle
kunna utgå från Kungälv. Man kan väl tänka sig
en roterande medeltidsvecka i västsverige. Där olika orter byter
plats som värdar. För detta med kulturturism får inte bli
någon Göteborgsföreteelse.
INTE BARA GÖTEBORG
Nej, hela västsverige
skall vara med. Gravhögarna, fornborgarna och boplatserna, som det
finns gott om i regionen , kan vara mål för de utflykter med
buss eller båt Johan drömmer om. Det finns gott om internationella
förebilder . Vikingastaden i York har varit en stor framgång
och är ett exempel på att kultur säljer och intresserar
en allt större publik. På hemmaplan har vi Birka vars största
problem verkar vara att hindra de många besökarna från
att snubbla ner i något utgrävningshål. Kultur säljer
och kulturturismen ökar med 15% varje år. En ökad kulturturism
skulle kunna ge nya jobb till en region som verkligen behöver.
Minnesmärken kan rustas upp och nya arkeologiska utgrävningar
kan sättas igång. Men det finns mer än pengar och arbete
att hämta i en ökad kunskap om vår lokala historia.
- Det handlar om rötter. Vi är i mångt och mycket rotlösa.
Därför är det viktigt att vår kulturturism inte blir
fisförnäm utan måste vara folklig.
LOKET TUFFAR FÖRBI
Det krävs pengar, kunskap
och engagemang för att genomföra denna upprustning och nydaning
av västra sveriges kultur Johan hoppas att näringslivet skall
skjuta till pengarna. Den historiska kunskapen kan universiteten och hembygdsföreningarna
stå för. Inför framtiden har Johan en from förhoppning.
- Att Göteborg kan tvätta bort sin hockeyfrillastämpel. Denna
stad består inte bara av Loket fiskelägen och goa gubbar. Vi
i västsverige har en unik kulturhistoria och den skall vi visa upp.
Gå vidare till Anna på turistbyrån
TEXT OCH FOTO:BJÖRN ZETTERLING
|