Sven-Eric Liedman är inte bara professor,han är
författare också. Den senaste boken kom i år och har titeln
" I skuggan av framtiden". Bokens tema är moderniseringsprojektet
och upplysningsfilosofernas tro på ett nytt samhälle. Liedmans
bok är en ambitiös resa genom idéhistorien. Läsaren
bjuds med tillbaka till 1600-talets filosofer och samhällstänkare.
De idéer som de mer optimistiska upplysningsfilosofeerna då
hade, kanske inte har så mycket bärkraft idag?Men det ljusa hopp
som dessa män hade om en förenad mänsklighet kanske inte
helt är bortkastat ens idag.
- Vi är så lika vi människor, både fysiskt och psykiskt,
att jag hoppas att det finns ett minimum av frågor vi kan enas om.
Tortyr till exempel är väl något alla avskyr? Men visst
har människan idag en osannolik utmaning inför framtiden.
MJUKA OCH HÅRDA
En del av den framtida utmaningen är den bristfälliga kommunikationen
mellan vad Liedman kallar de mjuka och hårda delarna i samhället. De mjuka delarna är
till exempel konsten, kulturen och demokratin, medan de hårda delarna
är ekonomin, teknologin och stora delar av naturvetenskapen. Dessa
olika delar har svårt att växa upp tillsammans. De hårda
delarna får rollen som storebror som alltid har svaret på allt
och anför leken. Lillebror å andra sidan är en osäker
mjukis och kommer ofta på efterkälken. Men det kanske inte alltid
är så att storebror bör leda leken/utvecklingen?
FÖRNUFTIG FRAMTID
En av de många filosofer som förekommer i boken är Georg
Henrik von Wright. Den finländske filosofen tror inte att handlingar
alltid är av godo. När Wright skriver om handlingar skiljer han
på de handlingar som är rationella och de som är förnuftiga.
Han menar att de två inte alltid sammanfaller. Sven-Eric Liedman resonerar
också kring den Wrightska distinktionen när det gäller dagens
Sverige.
- Kapitalet har genomgått en förändring. Förr kände
sig kapitalet bundna till att producera varor. Nu produceras tomhet. Tomhet
kan vara farligt.
OVÄNTAD POESI
En av de mer förvånande kvalitèerna med boken är
att författaren får Hegel, den gamla preussiska surdegen, att
framstå som en varm humanist.
- Hegel skrev att människan aldrig kan bli människa utan erkännandet
av andra människor. Det innebär också ett erkännande
av fienders rätt att leva.
Liedman gör klart att boken inte skrevs som en kursbok, utan för
en annan typ av läsare.
- Jag skrev boken för den allmänintresserade läsaren. Debatten
om framtiden pågår överallt och det kan vara bra att veta
var argumenten som används i debatten kommer från historiskt
sett.
UTAN SLITNA FRASER
Det är inte någon dogmatisk linje som drivs i boken , något
som fick en recensent att regera negativt.
- Jag ville skriva en öppen bok och jag ville försöka rikta
mig till dem som var intresserade av framtidsfrågan. Locka in dem
i den idéhistoriska världen. De slitna vänsterfraserna
talar inte till någon längre. Visst kan Marxs analyser av kapitalet
fortfarande användas, men inte som dogmatikerna tror.
Text och Foto:BJÖRN ZETTERLING
Illustration:HENRIK LANGE
LÄNKAR TILL FILOSOFERNA
Hegel har egen sidaMarx
också
von Wright
plussar påKant
finns på nätet
Foucalt lever
på hemsidanCondorcet`s sida
|