Ett exempel ur universitetsvärlden
kan vara förtydligande. Under den förra moderatledda regeringen
försökte utbildningsminister Per Unckel sätta press på
högskolevärlden genom att införa en s.k kvalitetspeng. Fem
procent av högskoleanslaget skulle fördelas i förhållande
till hur högskolorna utvecklades kvalitativt. Bra kvalitet skulle med
andra ord ge mer pengar och därför på ett tydligt sätt
kunna relateras till kvantitet.
Alla tyckte naturligtvis att detta var en riktig princip. Vilken högskola
eftersträvar inte bättre kvalitet på undervisning och forskning?
Universitetskanslern Stig Hagström fick uppdraget att konstruera en
modell för hur dessa kvalitetspengar skulle fördelas. Den internationellt
bevandrade kanslern kastade sig bekymmerslöst över uppgiften genom
att studera liknande modeller i andra länder. Uppenbarligen är
detta med kvalitet en internationell trend i tiden.
Ett tag var han inne på att kopiera den engelska modellen. Där
sätter man poäng på ett flertal variabler som man anser
vara relevanta för ett universitsts kvalitet. Ett bra universitetsbibliotek
är en sådan nyckelvariabel. Många utlånade böcker
skulle därmed ge höga poäng, få utlånade böcker
ge låga poäng. På det sättet kan man fortsätta
med att upprätta en lista över viktiga variabler för att
kunna jämföra de olika universiteten.
Den naturvetenskapligt skolade kanslern insåg till slut problemen.
Dels kan betygsskalan ha betydelse för den slutliga jämförelsen
mellan olika läroanstalter. Dels är det svårt att väga
poängen mellan olika variabler. Ska full poäng i bibliotelslån
vara lika mycket värd som full poäng i lärarskicklighet?
Och vilka variabler ska tas med i bedömningen?
Hur man än argumenterar för sitt poängsystem, hamnar man
i avvägningar som beror på värderingar som kan ifrågasättas.
Detta insåg Stig Hagström i ett sent skede av uppdraget. Resultatet
av hans mödor blev att de olika högskolorna själva skulle
upprätta kvalitetsnormer för sin egen verksamhet. Så trollade
man bort ett omöjligt uppdrag. Högskolorna var nöjda och
ministern räddade ansiktet.
Visst kan man göra sig lustig över försök som detta.
Men Per Unckel är ett barn av sin tid, precis som du och jag. Rannsakar
vi oss själva ser vi att vi lever i en värld där vi dagligen
överför kvaliteter till kvantiteter utan att reflektera över
problemet. Ska vi gå på bio antar vi att en film som fått
fyra poäng av en kritiker är bättre än en som fått
två poäng. Viktigare är att vi tror att våra olika
löner följer någon oantastlig lönelag som överför
arbetsinsats till lönenivå. Det är i vårt västerländska
samhälle över huvud taget svårt att tänka sig ett liv
utan tolkning av kvalitet i kvantitativa termer.
CHRISTER WIGERFELT