Eva Lindgren är VD i Kulturtuben. Hon har varit med från
början, när Galenskaparna var en ideell förening.
- Vi har aldrig sökt några pengar, utan satt en ära i att
klara oss själva, säger hon och berättar att omsättningen
numera pendlar mellan 20 och 25 miljoner kronor.
De bästa åren för Kulturtuben har vinsterna legat mellan
två och tre miljoner. Föreställningarna "Stinsen brinner",
"Lyckad nedfrysning av herr Moro" och "Grisen i säcken"
bidrog till det.
- "Alla ska bada" som har premiär nu 4 oktober kostar över
tre miljoner att bara sätta upp. Det måste spelas in. Detta är
den tuffaste satsning vi nånsin gjort. Vi har dessutom stora rörliga
kostnader, 25 statister varje kväll förutom ensemblen och orkestern.
Men för att börja helt från början: Eva Lindgren
och Claes Eriksson, manusförfattare, kompositör-
och regissör i Galenskaparna, umgicks i gymnasiet hemma i Trollhättan.
De fortsatte inom studentvärlden, Claes skrev "Västgötasköj"
och Eva var scenograf.
- Det var i början av 70-talet. Det var Kerstin, Claes
och jag. Kerstin och Claes jobbade sedan vidare i en grupp som hette Utan
lots, minns Eva och ler.
Claes brorsa Anders umgicks med killarna
i sånggruppen After Shave och 1982 gjordes första samproduktionen
på Stenhammarsalen, en revy kallad "Skruven är lös".
Det blev succé: fyra föreställningar på två
dagar var inplanerade, men det blev 48 och nära 14 000 besökare
med gästspelen i Stockholm och Trollhättan inräknade.
Galenskaparna/After Shave blev ett begrepp inom kulturvärlden.
- Dom första tre åren fick ingen lön, berättar Eva.
Bara dom inhyrda. Vi hade en trio som fick 300 per skalle i "Skruven
är lös". Men vi hade egna kläder och allt...
Lånade pengar av Anders
Då var gänget elva personer - sju på scenen och fyra
bakom. Eva tog hand om ekonomifunktionen, parallellt med sitt andra jobb
på ett stort företag som hon ännu har kvar.
- Vi lånade 10 000 av Anders, minns hon och ler än en gång
nostalgiskt.
Alla vinster plöjdes ner i nästa uppsättning. Men efter tredje
uppsättningen "Cyklar" bildades hösten 1985 Kulturtuben
AB.
- Det var ingen fet lön i början. Men Claes har alltid velat att
vi ska klara oss själva. Det är kanske lite dumdristigt att inte
söka pengar, funderar Eva och säger skrattande:
- Vi kanske kan söka EU-pengar!
Kommunen tar höga hyror
I dag är Kulturtuben en kulturindustri som omsätter stora pengar.
Lorensbergsteatern, som de driver - ingår som ett bolag och när
andra uppsättningar görs på teatern är Kulturtuben
antingen medproducenter eller hyr ut teatern.
- Dom andra uppsättningarna har inneburit plus minus noll för
oss i pengar, säger Eva och syftar t ex på Toffelhjältar
med Sven Bertil Taube och Solskenspojkar med Gunnar Hellström och Hasse
Alfredson.
- Vi har också lagt in många miljoner på brandskydd och
teknik här. Ja, fem... tio miljoner är det säkert. Och kommunen
tar ut höga hyror, 1,4 miljoner om året i kallhyra plus bränsle.
Vi betalar över två miljoner i årshyra.
Filmen gick inte ihop
Eftersom filmen Monopol inte gick ihop ekonomiskt, så kommer årets
vinst inte att bli så bra som tidigare.
- Filmen hade för få besökare, berättar Eva. Den kostade
14 -15 miljoner att göra och måste spela in tre gånger
pengarna vilket den inte gjorde. Sveriges Television, Svensk Filmindustri,
Kulturtuben och Claes eget bolag fick gå in och täcka upp underskottet.
"Stinsen brinner" hade nästan 300 000 besökare och
"Grisen i säcken" 218 000 inalles som estraduppsättning;
dessutom när den sattes upp i Stockholm hösten 1993 hade den hundraprocentig
beläggning på Stora Teatern.
Alla i Galenskaparna/After Shave har egna bolag och är dessutom delägare
i kommanditbolaget Kulturtuben, som sorterar under aktiebolaget med samma
namn, och delar av överskottet i kommanditbolaget går till vars
och ens aktiebolag - som alltså blir medlemmarnas löner.
- På inrådan av en jurist bildade vi kommanditbolaget,
eftersom det var strul med skattemyndigheterna först. Vi försöker
spara pengar i aktiebolaget för att kunna ta en smäll om den kommer
och ändå göra nya produktioner, förklarar Eva och avslöjar
att det även är för att medlemmarna i gruppen ska kunna jobba
med annat än bara de egna revyerna och filmerna, som de har egna bolag.
Vad är viktigast i ekonomiskt avseende för er?
- Att lyckas göra bra produktioner med hög kvalitet. Då
kommer folk. Svårigheterna för mej är att hålla nere
kostnaderna. Det är lätt att man tar i. Men balansen är viktig
att hålla.
- För teatervärlden är väldigt sårbar, det blir
succé eller fiasko!
Eva säger att hon gillat allt som Claes skrivit och gruppen satt
upp på film och scen hittills. TV-serierna man gjort har sålts
till televisionen efter att summan först är överenskommen.
Men nu är det alltså "Alla ska bada" som gäller.
Det finns inga planer för något annat, vilket också märks
på repititionerna med balettflickor, orkestern och rekvisitörer
som är i gång. Och inte minst medlemmarna själva som har
samlats för att sminkas och fotograferas när Alba är på
besök.
- Vi hoppas detta ska spelas ett tag nu, säger Eva Lindgren förhoppningsfullt.
Hinner du konsumera någon annan kultur?
- Ja, jag går själv mycket på dramatisk teater och även
på opera och så ser jag film...
Hon hinner med mycket, Kulturtubens VD.
Text och foto: LEIF WILEHAG |