Från ideell förening till kulturindustri

- galenskaper på scen blev Kulturtuben AB

 

 

Eva Lindgren är VD i Kulturtuben. Hon har varit med från början, när Galenskaparna var en ideell förening.
- Vi har aldrig sökt några pengar, utan satt en ära i att klara oss själva, säger hon och berättar att omsättningen numera pendlar mellan 20 och 25 miljoner kronor.

 

De bästa åren för Kulturtuben har vinsterna legat mellan två och tre miljoner. Föreställningarna "Stinsen brinner", "Lyckad nedfrysning av herr Moro" och "Grisen i säcken" bidrog till det.
- "Alla ska bada" som har premiär nu 4 oktober kostar över tre miljoner att bara sätta upp. Det måste spelas in. Detta är den tuffaste satsning vi nånsin gjort. Vi har dessutom stora rörliga kostnader, 25 statister varje kväll förutom ensemblen och orkestern.

Men för att börja helt från början: Eva Lindgren och Claes Eriksson, manusförfattare, kompositör- och regissör i Galenskaparna, umgicks i gymnasiet hemma i Trollhättan. De fortsatte inom studentvärlden, Claes skrev "Västgötasköj" och Eva var scenograf.
- Det var i början av 70-talet. Det var Kerstin, Claes och jag. Kerstin och Claes jobbade sedan vidare i en grupp som hette Utan lots, minns Eva och ler.

Claes brorsa Anders umgicks med killarna i sånggruppen After Shave och 1982 gjordes första samproduktionen på Stenhammarsalen, en revy kallad "Skruven är lös". Det blev succé: fyra föreställningar på två dagar var inplanerade, men det blev 48 och nära 14 000 besökare med gästspelen i Stockholm och Trollhättan inräknade.
Galenskaparna/After Shave blev ett begrepp inom kulturvärlden.
- Dom första tre åren fick ingen lön, berättar Eva. Bara dom inhyrda. Vi hade en trio som fick 300 per skalle i "Skruven är lös". Men vi hade egna kläder och allt...

Lånade pengar av Anders

Då var gänget elva personer - sju på scenen och fyra bakom. Eva tog hand om ekonomifunktionen, parallellt med sitt andra jobb på ett stort företag som hon ännu har kvar.
- Vi lånade 10 000 av Anders, minns hon och ler än en gång nostalgiskt.
Alla vinster plöjdes ner i nästa uppsättning. Men efter tredje uppsättningen "Cyklar" bildades hösten 1985 Kulturtuben AB.
- Det var ingen fet lön i början. Men Claes har alltid velat att vi ska klara oss själva. Det är kanske lite dumdristigt att inte söka pengar, funderar Eva och säger skrattande:
- Vi kanske kan söka EU-pengar!

Kommunen tar höga hyror

I dag är Kulturtuben en kulturindustri som omsätter stora pengar. Lorensbergsteatern, som de driver - ingår som ett bolag och när andra uppsättningar görs på teatern är Kulturtuben antingen medproducenter eller hyr ut teatern.
- Dom andra uppsättningarna har inneburit plus minus noll för oss i pengar, säger Eva och syftar t ex på Toffelhjältar med Sven Bertil Taube och Solskenspojkar med Gunnar Hellström och Hasse Alfredson.
- Vi har också lagt in många miljoner på brandskydd och teknik här. Ja, fem... tio miljoner är det säkert. Och kommunen tar ut höga hyror, 1,4 miljoner om året i kallhyra plus bränsle. Vi betalar över två miljoner i årshyra.

Filmen gick inte ihop

Eftersom filmen Monopol inte gick ihop ekonomiskt, så kommer årets vinst inte att bli så bra som tidigare.
- Filmen hade för få besökare, berättar Eva. Den kostade 14 -15 miljoner att göra och måste spela in tre gånger pengarna vilket den inte gjorde. Sveriges Television, Svensk Filmindustri, Kulturtuben och Claes eget bolag fick gå in och täcka upp underskottet.

"Stinsen brinner" hade nästan 300 000 besökare och "Grisen i säcken" 218 000 inalles som estraduppsättning; dessutom när den sattes upp i Stockholm hösten 1993 hade den hundraprocentig beläggning på Stora Teatern.
Alla i Galenskaparna/After Shave har egna bolag och är dessutom delägare i kommanditbolaget Kulturtuben, som sorterar under aktiebolaget med samma namn, och delar av överskottet i kommanditbolaget går till vars och ens aktiebolag - som alltså blir medlemmarnas löner.
- På inrådan av en jurist bildade vi kommanditbolaget, eftersom det var strul med skattemyndigheterna först. Vi försöker spara pengar i aktiebolaget för att kunna ta en smäll om den kommer och ändå göra nya produktioner, förklarar Eva och avslöjar att det även är för att medlemmarna i gruppen ska kunna jobba med annat än bara de egna revyerna och filmerna, som de har egna bolag.

Vad är viktigast i ekonomiskt avseende för er?

- Att lyckas göra bra produktioner med hög kvalitet. Då kommer folk. Svårigheterna för mej är att hålla nere kostnaderna. Det är lätt att man tar i. Men balansen är viktig att hålla.
- För teatervärlden är väldigt sårbar, det blir succé eller fiasko!

Eva säger att hon gillat allt som Claes skrivit och gruppen satt upp på film och scen hittills. TV-serierna man gjort har sålts till televisionen efter att summan först är överenskommen.
Men nu är det alltså "Alla ska bada" som gäller. Det finns inga planer för något annat, vilket också märks på repititionerna med balettflickor, orkestern och rekvisitörer som är i gång. Och inte minst medlemmarna själva som har samlats för att sminkas och fotograferas när Alba är på besök.
- Vi hoppas detta ska spelas ett tag nu, säger Eva Lindgren förhoppningsfullt.

Hinner du konsumera någon annan kultur?

- Ja, jag går själv mycket på dramatisk teater och även på opera och så ser jag film...
Hon hinner med mycket, Kulturtubens VD.

Text och foto: LEIF WILEHAG