Produktions-faktordynamik |
Kritisk massa av kreativt humankapital
God tillgång till infrastruktur för musikproduktion
|
Utbildningsinstitutioner och studieförbund (musikskolor, musikhögskolor etc.) Hög exponering mot engelska språket (ingen dubbingen av filmer, stort utbud av angloamerikansk underhållning etc.) Förebilder ("ABBA-effekten") Ett utbrett musikintresse (amatörband, körer etc.) Folkrörelsetradition
God tillgång till replokaler Ny teknik lättillgänglig
|
Företags-strategier, Entreprenör-skapsanda och lokal konkurrens |
Hög grad av utbyte av formell och informell ("tyst) kunskap
Exporttradition
Designkompetens
Nyföretagande och entreprenörskap
|
Öppen arbetsmarknad med relativt hög arbetskraftsrörlighet inom musikindustrin. Starka nätverk mellan olika nyckelpersoner inom musikbranschen som underlättar spridning av strategisk ("tyst") kunskap.
Lokomotivföretag som haft resurser att använda svenska underleverantörer Lång tradition av industridesign som påverkat musikindustrin positivt
Hög grad av nyföretagande genom avknoppningar samt "outsourcing" från etablerade företag |
Efterfråge-förhållanden |
Krävande kunder
Stabil efterfrågan
|
Krävande och trendkänsliga kunder samt stabil inhemsk efterfrågan
Hög per capita konsumtion av musik |
Relaterade näringar och stödjande verksamheter |
Specialiserade underleverantörer, relaterade branscher samt andra konkurrenskraftiga kluster
Starka bransch- och intresseorganisationer
|
Krävande kunder (business to business)
Ett stort antal bransch- och intresseorganisationer som stödjer musikindustrin
Folkparkstradition, offentligt stöd till konserter etc.
|
Staten |
Nationellt politiskt stöd
|
Lång period av ekonomisk tillväxt och framväxten av välfärdsstaten
Exportframgångar som gjort musikindustrin näringspolitiskt prioriterad
Förändrad syn hos nationella politiska beslutsfattare till musikindustrin och andra upplevelsenäringar som betydelsefulla för ekonomi och tillväxt
|
Slumpen |
Lättillgänglig infrastruktur
Nya kulturella influenser
Nya media (t.ex. MTV) |
Övergång från analog till digital teknik (ökad tillgänglighet genom lägre priser)
Migration
Synergier i gränssnittet mellan olika delsektorer inom upplevelseindustrin |