Studieförbunden blir utbildningsalternativ | |
Kunskapslyftet innebär också att studieförbunden på
allvar blir ett utbildningsalternativ. Margareta Löfving-Eriksson, ställföreträdande verksamhetslärare på Vuxenskolan berättar att de fått alla sina kurser accepterade, vilket gör utbudet brett. Såväl orienteringskurser som gymnasiekurser och mer yrkesinriktade - exempelvis inom städbranschen eller som egna företagare. Eller vaktmästeri, fastighetsservice och väktaruppdrag. Vi följer kursplanen för kommunal vuxenutbildning och
håller oss till kurslängder som man kan få betyg och diplom
på, förklarar hon. Det är ju det som diskuteras nu, om det är rättvist att somliga får det och att andra måste låna för att studera, påpekar Margareta Löfving-Eriksson. För att vara berättigad till särskilt utbildningsbidrag
krävs att man t ex läser kärnämnen som ger kompetens
för treårig gymnasielinje en termin - och det innefattar svenska
90 timmar, engelska 40 timmar och matematik 45 timmar. Alltså cirka
250 timmar för att komma upp i heltidsstudier, sedan tillkommer hemarbete. Vad har ni för förhoppningar på Kunskapslyftet? Att vi ska få igång kurser på alla våra
områden. Kanske inte minst på områdena hälsa/omsorg,
förvaltning/städning, rengöring, småföretag och
väktaruppdrag. Så finns ju även möjligheten att läsa
data, både som grundämne och fördjupning, säger Margareta
Löfving-Eriksson på Vuxenskolan. Per-Erik Ålöw, verksamhetsansvarig på Frikyrkliga studieförbundet
berättar att man därifrån också går in med orienteringskurser.
Livsåskådning, personlig utveckling och orientering om arbetsmarknaden
hoppas man dock skall medverka till att de studerande får prova på
projektarbete på olika sätt. Det handlar om fantasi och vilja - att kunna gå ur misslyckanden med positiva erfarenheter. "Jag kan - jag vill - jag ska visa att jag behövs" är devisen för kursen som är uppdelad på 30 timmar per vecka. Vad har ni för förhoppningar på Kunskapslyftet? Några ekonomiska förhoppningar har vi inte. Men den
pedagogiska modellen vi arbetar efter kan användas även i detta
sammanhang. text: LEIF WILEHAG | |