DET VAR INTE BÄTTRE FÖRR | |
Kunskapslyftet är snart igång. Nu satsas stora pengar på utbildning. Ingen kan väl numera ha några invändningar mot utbildning? Det var annorlunda förr, då fanns det många krafter som stretade emot skolan. Debatten som då rådde mellan de styrande klasserna i Sverige var hätsk och ängslig. Det som diskuterades var om det skulle startas en allmän folkskola. Tiden är 1830 -tal och vi läser ur riksdagsmannen Lars Pettersons tal till riksdagen apropå det farliga med en bildad eller halvbildad befolkning. " Vem skulle då gripa till yxan, spaden eller plogen?". Det var nu inte bara bondeståndet som oroade sig för att de fattiga skulle sluta arbeta. Prästerna var oroade. I långa tider var det kyrkan som stod för den lilla bildning som vanligt folk kunde skaffa sig.Den undervisningen bestod av att en präst kom till gårdarna och förhörde alla på bibeln och katekesen. Kyrkan nöjde sig med att lära ut lite läsning och skrivning. För kyrkans del var det alltså både rädsla för en ökande omoral och rädslan för att förlora monopolet på undervisningen.
BEFOLKNINGSEXPLOSION I dag är det svårt att förstå herrarnas oro, men
1800-talet var en orolig tid. Den befolkningsexplosion som inleddes i början
av 1700-talet var den största i detta lands historia. På 140
år mer än fördubblades befolkningen. Den gamla jordbruksekonomin
varken kunde eller ville ta hand om alla dessa fattiga och jordlösa.
På bara etthundra år fördubblas de som inte ägde någon
jord. De fattiga var ofta daglönare utan fast anställning. Att
de var så många och inte längre bundna till någon
gård, skrämde makthavarna. Kostnaderna för fattigvården
steg och något måste göras. KOMPROMISSER Vad innebar 1842 års reform om allmän folkskola? Inte var
det den skola som radikala debattörer hoppats på. Reformen var
en kompromiss och den tolkades mycket fritt av de som skulle se till att
skolan blev av. FLICKOR I SKOLAN De äldre eleverna hjälpte de yngre. Att de inte hann lära
sig så mycket berodde på att barnen var viktiga för familjen
som arbetare. Skolan fick inte komma i vägen för familjens försörjning.
Ungefär två år räknade man med att ett barn gick i
skolan runt sekelskiftet. Med åren så sjönk elevantalet
i klasserna och lärararna blev både fler och bättre utbildade.
Men fortfarande stod bibeln i centrum och kyrkan behöll makten över
skolan. Men Sverige förändrades allt snabbare. "DRESSERINGANSTALTEN" Folkskolan fortsätter även under 1900-talet att spegla Sveriges
historia. Den ökade industrialiseringen och jordbrukets mekanisering
gjorde att allt fler flyttade till städerna. Arbetarrörelsen växer
sig allt starkare och det gamla ståndssamhället övergår
till de tre klasser vi har idag. Överklass, medelklass och arbetarklass.
Den allmänna rösträtten kommer 1918 och är genomförd
även för kvinnor 1921. De stora förändringningarna i
samhället speglas i Hjalmar Brantings, socialdemokraternas ledare,
uttalande angående folkskolan 1885. Han ansåg att skolan var
ett medel för prästerna att "fördumma folket och hålla
kvar det i okunnighet och mörker". Med det uttalandet gick han
hand i hand med de fabriksägare som krävde bättre utbildad
arbetskraft. Maskinerna blev allt mer komplicerade och dyrare. Både
i industrin och i jordbruket. Kraven på en ny skola blir allt starkare,
men det nya århundradet hinner fylla fjorton år innan den nya
reformen kommer. Den innebar att kristendomskunskapen skars ned till hälften,
men kanske viktigast av allt, skolan skall nu göras mer praktisk. DEN NYA SKOLAN Makten över skolan tas allt mer över av staten. Men det dröjer
ända fram till mitten på 1900-talet innan staten bestämmer
fullt ut över skolan. Hela tiden pågår en skolpolitisk
debatt, där det centrala målet är att skapa en gemensam
skola för alla. Mängder av kommissioner och kommiteer tillsätts
och utreder. Nu går i princip alla sina nio år i grundskola. Men nu på nittiotalet verkar det inte räcka. Gymnasieskolans program är alla numera treåriga och allt fler går dem. Kunskapslyftet skall med starten nu i höst ge fler chansen att gå i gymnasiet. Förhoppningen är att arbetslösa skall komma tillbaka till arbetsmarknaden stärkta av ny kunskap. Om fem år när Kunskapslyftet är genomfört vet vi om det blev ett lyft eller inte. Text: BJÖRN ZETTERLING Foto: MIJA RENSTRÖM |