-data i skolan förändrar undervisningen
Den digitala undervisningen har tagit steget in i skolans värld.
Demokratin och den enskilda elevens behov ska öka, men det gäller
att kunna anpassa datorundervisningen så den inte fastnar i den gamla
pedagogikens spår.
-Spräng klassrummen och flytta ut datorerna, föreslår Stefan
Lundström projektkoordinator och ansvarig för Datatorgets verksamhet
på Lindholmen.
Resan från Rosenlund till Lindholmen
med Älvsnabben tar knappt tio minuter. Det är många av passagerarna
som skall av vid Lindholmens hållplats. Förr var detta varvsindustrins
domäner, idag har Lindholmen utvecklats till ett center för kunskap
och utbildning.
I en av tegelbyggnaderna vid kajen huserar Datatorget. Det är en gemensam
resurs och ett bollplank för alla gymnasie- och komvuxskolor i Göteborg.
Här utvecklas det senaste inom IT, informationsteknologin för
att lärare och elever ska kunna använda det som ett pedagogiskt
hjälpmedel.
Datatorget är en plats
där olika projekt och idéer utvecklas för att underlätta
användningen av IT i utbildningssyfte. Här kan lärare och
elever bland annat få hjälp med att söka i databaser och
på internet, pröva datoriserade lektioner, lära sig hur
man använder multimedia och CD-rom i undervisningen.
-Som den datorstödda undervisningen ser ut idag finns det mycket bra
IT- hjälpmedel för låg- och mellanstadiet, säger Stefan
Lundström.
Utmaningen ligger i att finna nya pedagogiska grepp för att utveckla
IT främst för högstadiet, gymnasiet och komvux där den
traditionella pedagogiken finns.
Målet för IT-användningen
är att undervisningen ska anpassas efter varje elevs individuella
behov och förutsättningar och där all ny kunskap ska snabbt
bli tillgänglig för eleverna. Skolan ska demokratiseras och internationaliseras
genom att minska avståndet mellan elever och lärare världen
över. Elever med funktionshandikapp och elever med läs- och skrivsvårigheter
ska stödjas.
Särskilt kvinnors kompetens
inom data ska stärkas och stimuleras. Kitos är exempel på
just ett sådant projekt, där 22 kvinnor fick en grundläggande
datutbildning. Idag arbetar samtliga som ingick i projektet med data och
utbildningen är numera permanent på Hisingens vuxengymnasium.
-Den nya skolan kommmer att förändra elevrollen och framför
allt lärararrollen. Det kommer att bli svårt att
få in elever i klassrummet i framtiden, säger Stefan Lundström.
Och menar att det bästa vore att flytta ut datasalen till en öppen
studiehall som är tillgänglig för alla. Den sociala gemenskapen
är viktig, särskilt för arbetslösa som behöver
bryta sin isolering och komma ut från hemmet.
Under hösten -97 kommer sju
skolor i Göteborg att ingå i ett pilotprojekt där lärare
och elever ska prova och granska allt som hitills är framtaget i digital
form.
-Datorn är trots allt ett bra hjälpmedel för att bygga på
dina kunskaper med, säger Stefan Lundström. Han
tror att Utbildningsförvaltningen har en bra grund att stå på
efter utvärderingen för att fortsatta arbetet med att hitta nya
former för IT i undervisningen.
text: INA LARSSON
illustration: HENRIK LANGE

|