-data i skolan förändrar undervisningen Resan från Rosenlund till Lindholmen
med Älvsnabben tar knappt tio minuter. Det är många av passagerarna
som skall av vid Lindholmens hållplats. Förr var detta varvsindustrins
domäner, idag har Lindholmen utvecklats till ett center för kunskap
och utbildning. Datatorget är en plats
där olika projekt och idéer utvecklas för att underlätta
användningen av IT i utbildningssyfte. Här kan lärare och
elever bland annat få hjälp med att söka i databaser och
på internet, pröva datoriserade lektioner, lära sig hur
man använder multimedia och CD-rom i undervisningen. Målet för IT-användningen är att undervisningen ska anpassas efter varje elevs individuella behov och förutsättningar och där all ny kunskap ska snabbt bli tillgänglig för eleverna. Skolan ska demokratiseras och internationaliseras genom att minska avståndet mellan elever och lärare världen över. Elever med funktionshandikapp och elever med läs- och skrivsvårigheter ska stödjas. Särskilt kvinnors kompetens inom data ska stärkas och stimuleras. Kitos är exempel på just ett sådant projekt, där 22 kvinnor fick en grundläggande datutbildning. Idag arbetar samtliga som ingick i projektet med data och utbildningen är numera permanent på Hisingens vuxengymnasium. -Den nya skolan kommmer att förändra elevrollen och framför allt lärararrollen. Det kommer att bli svårt att få in elever i klassrummet i framtiden, säger Stefan Lundström. Och menar att det bästa vore att flytta ut datasalen till en öppen studiehall som är tillgänglig för alla. Den sociala gemenskapen är viktig, särskilt för arbetslösa som behöver bryta sin isolering och komma ut från hemmet. Under hösten -97 kommer sju
skolor i Göteborg att ingå i ett pilotprojekt där lärare
och elever ska prova och granska allt som hitills är framtaget i digital
form. text: INA LARSSON
|