Den välstädade
lägenheten ligger i centrala Göteborg, och säger inget om
alla de gånger läxböckerna kastades i väggen. Alla
svordomar all ilska är gömt men inte glömt. Mikael Cadier
berättar om sin väg från att vara en notorisk skolkare till eleven som plockade
ut sina betyg från treårigt gymnasium utan en frånvarotimme.
För lite över tjugo år sedan började Mikael skolan
i Borås. Det började inte så bra, bokstäverna var
krångliga och svåra att lära. Redan under den första
terminen var Mikael stämplad som en orolig elev. Problemet för
honom var inte bara dyslexin, utan också skolans sätt att på
sjuttiotalet undvika att peka ut elever med svårigheter. Denna mer
demokratiska skola blev konstigt nog ett hinder för de som behövde
extra hjälp.
- Min mamma har också problem med att skriva och läsa, men hon
fick hjälp när hon gick i skolan . I små stödgrupper
fick hon långsamt lära sig skriva och läsa. På den
tiden jag gick i skolan skulle inga elever sållas ut. Vilket innebar
att jag inte fick någon hjälp, säger Mikael.
FRAM OCH TILLBAKA
Efter ettan började karusellen. Skolan visste inte vad de skulle
göra med Mikael. Så han skickades fram och tillbaka mellan skolorna
i Borås. Botten nåddes i fyran då han sattes i särklass.
Om man går i fyran och ser dreglande människor i rullstol
så tror man att de är idioter. Då blev jag helt knäckt,
och fick det bekräftat som skolan försökt säga åt
mig länge,- att jag var en idiot, säger Mikael.
Efter skolbyten och allt mer problem med lärarna och övrig skolpersonal
bestämde sig Mikael för att gå om årskurs sex. Då
kunde han varken stava eller skriva. Men sexan blev ännu ett bevis
för honom att skolan gett upp. Mikael berättar om den snälla
magistern som lät barnen spela spel i ett år.
SKOLAN SOM PLÅGA
Men skolan fortsatte under högstadiet att vara en plåga. Precis
som många andra med läs och skrivsvårigheter försökte
Mikael komma undan de teoretiska ämnena. Men valet av verkstadsteknisk
linje i gymnasiet var ett misstag. Förutom det faktum att han "hatar
att meka med bilar" så var det mycket teori.
- Jag körde sönder en maskin gång på gång. Teorin
var en plåga, massvis av information om maskinerna vi skulle använda.
Teorin på verkstadsteknisk linje var om de maskiner som användes
i undervisningen. Efter tre veckor hade jag fått nog och slutade,
berättar Mikael
Han lämnade gymnasiet bakom sig och började på ungdomscentrum.
Efter en tids arbetslöshet så fanns plötsligt en öppning.
Hildings bageri behövde en bagarlärling. Mikael fick jobbet och
blev kvar i fem år. Hildings bageri blev sedan uppköpt av den
stora bagerijätten. Bagaren var nu trött på degen och flyttade
till Göteborg.
DEN STORA STADEN
De första åren i Göteborg jobbade Mikael med teater och
utbildade sig till snickare. Sedan kom en svacka då han stod utan
jobb, då bestämde han sig för att börja plugga igen.
Tre år på Östra vuxengymnasiet sammanfattar Mikael så
här:
-Jag har aldrig haft så roligt, men aldrig har det varit så
jobbigt som dessa år. Många gånger åkte läxböckerna
i väggen. Jag har grinat dunkat mig i huvudet och ibland trott att
jag var idiot, berättar, Mikael.
Tack vare en stark vilja och med hjälp av studiegrupper gick det vägen.
Han som jämt var borta från skolan och firade från sina
jobb allt för ofta, kan nu skryta med att under tre års studier
inte varit borta en timma. Som gammal skolkare tyckte Mikael att det är
viktigt att alltid gå på lektionerna .
-När man väl fått smak på att vara borta, så
kan det fortsätta och till slut missar man något viktigt och
missar ett prov, säger Mikael.
DEN STÖRSTA SEGERN
När Mikael pratar om det viktiga med
att erkänna att man är dyslektiker påminner det om alkoholisters
väg till ett nyktert liv. -Min största seger är att jag vågat
inse att jag är dyslektiker. Dyslexin är ett handikapp som jag
aldrig kan bli av med. Det är inget med det, en del har dåligt
bollsinne eller är färgblinda, men nu har jag accepterat dyslexin,
det är helt centralt att acceptera dyslexin , menar Mikael.
Bitterheten mot skolan har han vänt till något positivt.
-Jag har en fruktansvärd energi och något som liknar ett hat
mot skolan. Jag skall visa dem. Alla de som räknade ut mig, berättar
han.
Det har Mikael gjort. Till hösten väntar kulturvetarlinjen på
universitet.
TEXT: BJÖRN ZETTERLING
FOTO : MIJA RENSTRÖM.
|