|
I de senaste numren av Alba har en
debatt bedrivits om makten på universiteten, om vilken kunskap som
produceras där och huruvida denna kunskap når ut. Viktiga frågor
som enligt min mening borde diskuteras också ur ett könsperspektiv.
Svenska universitetet har en hierarkisk struktur, som är motståndskraftig
mot förändringar. Idag är det framförallt män som
sitter inne med makten, både över vilken kunskap som ska produceras
och vilka de framtida kunskapsproducenterna ska vara. Frågan är
om detta kommer att kunna förändras inom någon som helst
rimlig framtid. Ett beslut nyligen fattat vid Göteborgs universitet
gör att jag hyser starka tvivel om det.
Ett steg fram -
På svenska universitet innehar kvinnor i genomsnitt ca. 7 % av professurerna
och ca. 25 % av lektoraten, trots att de dominerar inom grundutbildningen,
ca 60%, och bland de som tar en grundläggande examen. Orsaken sägs
vara att det inte funnits/finns kompetenta kvinnor. En grundläggande
jämställdhetsåtgärd har därför varit att
uppmuntra kvinnor att doktorera och bereda möjlighet för dem att
efter doktorsexamen kunna meritera sig genom forskarassistenttjänster.
- och ett tillbaka
Diskrepansen mellan proklamerade intentioner och praktiskt agerande blev
tydlig nyligen i Göteborg i samband med besparingsåtgärder
inom den humanistiska fakulteten. Göteborgs universitets styrelse hade
fattat en rad beslut som drastiskt påverkade den humanistiska fakultetens
budget, bland annat att fakulteten ensam skulle bära kostnaderna för
det universitetsbibliotek som alla faktulteter tidigare gemensamt haft ekonomiskt
ansvar för. Till det kom stora flyttkostnader i samband med ombyggnader.
Humanistiska fakultetsnämnden beslöt då att lösa underskottet
i budgeten genom att spara in på den grupp som hade de svagaste anställningsvillkoren
- forskarassistenterna.
Inom den humanistiska fakulteten har forskarassistenttjänsterna hittills
varit sexåriga. Så är det också på de flesta
håll i landet.Dessa tjänster är tänkta att ge nydisputerade
forskare möjlighet att meritera sig för högre tjänster
genom egen forskning och undervisning. Precis som för doktorandtjänsterna
skrivs inte ett anställningsavtal på sex år, utan man förordnas
för två år i taget, detta för att den som inte forskar/undervisar
i den utsträckning som krävs ska kunna avsättas. Humanistiska
fakultetsnämnden såg här en möjlighet att spara pengar
genom att besluta att inga forskarassistenter skulle omförordnas för
de två sista åren. Tjänsterna gjordes med ett snabbt penndrag
till fyraåriga istället för sexåriga. Inga nya forskarassistenttjänster
skall heller tillsättas de närmaste åren. Vad får
då detta för konsekvenser? För forskarassistenterna själva
är det naturligtvis ett förödande beslut. De blir arbetslösa,
kan inte slutföra sina forskningsprojekt etc. För institutionerna,
som förlorar den resurs för forskning, undervisning och handledning
som de trott sig ha för sex år framåt, blir det naturligtvis
problematiskt, liksom för de studenter och doktorander som förlorar
sin handledare. Bortsett från detta och från det omoraliska
i att bryta ingångna avtal, kan man peka på andra, i längden
allvarligare, konsekvenser för hela universitetet.
De yngsta åker ut
Beslutet innebär att man gör sig av med de yngsta forskarna, de
som ska stå för förnyelsen, de som ska komma med nya perspektiv
och ny kunskap. Det innebär också att man gör sig av med
många kvinnor, eftersom kvinnor återfinns på dessa tjänster
i större utsträckning än på andra. (De utgör ca.
40% av forskarassistenterna vilket innebär att detta är den mest
jämställda tjänsten på humanistisk fakultet.) Här
finns alltså de kvinnor som inom den närmaste tioårsperioden
skulle kunna ändra den sneda könsfördelningen på högre
tjänster. Deras chanser att få framtida lektorat och professurer
minskar, eftersom de förlorar viktig tid för meritering både
vad gäller forskning och undervisning. De blir dessutom av med sina
tjänster i ett läge när det är svårt att få
lektorstjänster, eftersom de stora pensionsavgångarna dröjer
fem till tio år, och forskningsresurser, eftersom anslagen till forskning
minskat. Det betyder att risken är stor att de tvingas bort från
universitetet. Frågan är hur många kvinnor det finns kvar
att rekrytera när behovet av nya lektorer och professorer infinner
sig? Kommer man då på nytt att hävda att det tyvärr
inte finns några kompententa kvinnor som kan söka tjänsterna
ifråga?
Retorik utan praktik
Man kan fråga sig hur seriös universitetets jämställdhetspolitik
är, då man sparar in på just den grupp som skulle utgöra
den framtida resursen av kvinnor till lektorat och professurer. Om inte
annat kan slutsatsen dras, att jämställdhetssatsningar hjälper
föga i längden om inte universitetens ledning integrerar ett jämställdhetsperspektiv
i sin beslutsfattning. Så länge det är så, kommer
jämställdhet mera att vara retorik än praktik, något
som möjligtvis kan tillämpas i tider av överflöd, men
som är det första som offras i tider av kris. När jag träffar
mina utländska kollegor har jag alltid svårt att förklara
varför Sverige, som allmänt anses som ett av världens mest
jämställda länder, samtidigt är ett av de länder
som har minst andel kvinnor på höga poster i universitetsvärlden.
Agnes Wolds och Christine Wennerås undersökning av Medicinska
forskningsrådet har visat några av de mekanismer som reproducerar
denna sneda könsfördelning. De beslut som den Humanistiska fakultetsnämnden
vid Göteborgs universitet fattat gällande forskarassistenttjänsterna,
illustrerar på ett annat vis hur en ojämlik struktur reproduceras.
Eva Lundgren-Gothlin
forskarassistent vid Göteborgs universitet
TIDIGARE INLÄGG I DEBATTEN:
Christer Wigerfelt, Alba: "Utred makten på
universiteten!"
Carl Tham, utbildningsminister: "Riv murarna och lyft
taken"
Hans Hansson, professor i teoretisk fysik: "Svårt
bryta forskarens isolering"
Johan Galtung, norsk fredsforskare: "Makt kan mötas
med motmakt" |