Vi möts på restaurang för Bill Oven har
en timma ledigt mellan två lektioner. Efter en lunch på någon
slags risröra, är det dags att tala om hur det kan vara att plugga
på Komvux.
För nu är Bill tillbaka i skolan efter 15 år i arbetslivet.
Sista gången det begav sig i skolmiljö, var på en kockutbildning.
Röra i grytorna på skolan var väl ok, men att börja
arbeta som kock var inget som passade Bill.
- Det var obekväma tider och dåligt betalt, tycker Bill.
Åren gick och det blev jobb på flyttfirma avlöst av
musik och teater. Teatern och musiken gav (som den ofta gör) en massa
upplevelser men inga pengar. Till slut tröttnade han på att vänta.
Genombrottet inom teatervärlden kom aldrig. För tre år sedan
började han tänka på att börja läsa. Var det inte
dags att skaffa en riktig utbildning?
Ett år senare var han igång med studierna. Tyska, engelska,
svenska och matte var några av de ämnen Bill läste de första
åren. Tanken var redan från början att läsa till lärare.
-Läraryrket kombinerar det jag gillar, människor och ideer. I
skolan kommer det hela tiden nya människor som man kan dra in i spännande
diskussioner. Förhoppningsvis kan också mina teatererfarenheter
användas för att göra lektionerna underhållande och
spännande, både för mig och mina blivande elever.
Men det är många år kvar innan eleverna kan vänta
sig en skådis i katedern. Ytterligare en termin på komvux väntar
till hösten, efter det skall han gå på lärarhögskolan
fyra och ett halvt år, först nästa årtusende kan Bill
söka jobb som gymnasielärare i samhällsvetenskapliga ämnen.
FRIA TANKAR I SKOLAN
Bill ser en hel del fördelar med att vara student.
- Framförallt är det en möjlighet att få igång
en diskussion som gör skolan så lockande. Skolan har också
en stor social funktion. På ett vanligt arbete kan det bli så
tråkigt med samma fikarumssnack dag efter dag. På skolan möter
jag nya människor varje dag, säger Bill. Nu är det inte bara
trevliga samtal och fester som utgör vardagen som vuxenstuderande.
Det är plugg och prov och en aldrig sinande ström av uppgifter
att lösa. Takten på komvux är omvittnat hög och eleverna
kan ibland känna sig jagade. I den höga takten ligger ett problem.
Att förstå ett ämne eller delar av det kräver tid,
mycket tid. Den djupare förståelsen av skolämnena måste
nog inhämtas utanför skolan. Där ligger också skolans
kraft. Intresset kan väckas och sedan får eleven själv söka
sig vidare.
Det handlar dock inte bara om pluggskola. Det finns en frihet att välja
tema för både grupparbeten och egna arbeten. Allt fler hemskrivningar
borgar säkert också för en bättre kvalité på
kunskapen.
- En av skolans viktigaste uppgifter är att lära elever att välja
och bearbeta all information som finns tillgänglig, annars är
det lätt att överväldigas av den, menar Bill.
NYA PERSPEKTIV
Det är stor skillnad mellan de olika elevernas ålder och bakgrund
men det är inget som bekymrar Bill. Han tycker att det gör skolan
mer spännande. Erfarenheterna från en blandad grupp blir större
och nya perspektiv kan ge oanade möjligheter.
-Vuxna människor vågar ställa större krav på
läraren. Det finns så mycket erfarenhet från arbetslivet
att det inte blir så konventionell undervisning som det kan bli i
ett vanligt gymnasium, säger Bill. Den som kommer ihåg skolan
som tråkig och meningslös kan kanske hitta en ny skola idag.
Visst verkar det finnas mycket kvar av den gamla pluggskolan, men att arbeta
i grupp och kring teman som går över ämnesgränserna,
pekar på att det händer nya och spännande saker i skolan
idag.
text: BJÖRN ZETTERLING
illustration: HENRIK LANGE
|