Jag åt yoghurt till frukost i morse. Den var från Finland. Den var inte särskilt god. Tittade närmare efter och det visade sig att den var fettfri och inte innehöll den särskilt mycket frukråvaror heller. Varför köpte jag den då? Jo, den var billigast och valet stod mellan den och fransk yoghurt i små löjliga plastmuggar. Så små att man skulle få äta minst tre stycken för att känna att någonting slunkit ner i magen. Dessutom säger mitt samvete att det är önödigt resursslöseri att använda så mycket förpackningsmaterial.
Det konstiga är att bägge dessa yoghurtar är billigare än Arlas fruktyoughurt. Den som kommer från kor nära mig och är förädlad och förpackad i Sverige. (Visserligen har Arla trots sin miljöprofil förlagt all förädling till Norrköping. Så ganska långa transporter blir det ändå.) Hur kan det komma sig? Att det lönar sig att köra yoghurt i långtradare genom hela Europa från Frankrike till Sverige. Eller med båt eller flyg (jag vet inte vilket) från Finland. Det är märkligt.

Arla visste inte
Jag ringde till Arla och frågade. De bemödade sig verkligen om att hitta ett svar, men det visade sig inte vara så enkelt.
- Kanske beror det på att affärskedjorna gör stora inköp och kan få ett bra pris. Och när det gäller den franska yoghurten kan det vara så att de så att säga får yoghurten på köpet om de köper in ostar som fransmännen gärna vill få sålda, säger Katarina Malmström, pressansvarig på Arla.
Hon passar naturligtvis på att dessutom tala om att det är högre kvalite på deras yoghurt. Mer frukt och mindre socker, inget gelatin osv. Det gör hanteringen svårare och följaktligen dyrare.

Får det vara såhär?
Så här kan det väl bara inte få vara, tänker jag. Vilket vansinne! Och det är det ju naturligtvis fler än jag som tänkt. Miljöförbundet Jordens vänner har funderat mycket över detta. Enligt deras beräkningar är miljökostnaden för spanska tomater som säljs i en affär i Sverige cirka fem gånger så stor som för färska svenska tomater. Transportsättet spelar stor roll. Flyg ger den ojämförligt högsta kostnaden, sedan kommer bil, därnäst båt och bäst är som ni kanske kunde gissa, tåg. Det är inte så vanligt med transport per flyg, men det förekommer ibland. Det kan gälla sallad som skall vara pinfärsk i affären och andra liknande varor. Sallad från Spanien som flugits hit förbrukar sextio gånger så mycket energi som lokalt producerad.

Vem betalar?
Ponera att producenterna själva fick täcka dessa kostnader. Naturligtvis skulle de inte ta det ur egen ficka utan vi konsumenter skulle i affären få ta ställning till om den spanska salladen verkligen var värd sextio gånger så högt pris som den svenska. Här har vi inte räknat in miljökostnaden för eventuell besprutning och annat som också påverkar miljön.
Nu är det väl inte så troligt att det någonsin kommer att bli så, men det är ändå någonting att tänka på när vi står där i affären och skall välja vilken yoghurt och vilka grönsaker vi vill ha.

Konsumentbojkott?
Fredsforskaren Johan Galtung menar att det viktigaste politiska vapen vi vanliga människor har är konsumentmakten. Möjligheten att via det vi köper och kanske framförallt inte köper, påverka dem som har den verkliga ekonomiska makten i världen, de stora företagen. Den knivskarpa konkurrens som råder har gjort att deras vinstmariginaler är så små att konsumentbojkotter snabbt ger utslag. Och eftersom det är pengarna som styr så... Naturligtvis ska vi utnyttja den makten.
Jag ska tänka på det nästa gång jag står och räknar enkronor i affären. Den finska yoghurten är visserligen billigare, på kort sikt, men kanske inte i det större perspektivet. Dessutom var den inte god.

 

Text: SIRI REUTERSTRAND
Illustration: HENRIK LANGE

   
 
   
   Hur dyrt som helst? Vad kostar ett samvete?