![]() |
AV PONTUS TALLBERG |
Anteckningar från Morgondagens regioner ett seminarium om Sveriges regionala organisation - anordnat av Forum för regionalisering den 22 maj 2002 i Förstakammarsalen, Riksdagshuset, och baserat på boken Sveriges regionala organisation av professor Åke E Andersson. Seminariet öppnades av Stephan Müchler Sydsvenska Industri- och Handelskammaren med en bakgrunden till dagens seminarium. Åke E Andersson inledde med att presentera grunden för sin studie. Skriften har en tydlig ekonomiansats till skillnad från den rika statsvetenskapliga diskussionen om regionalisering. Det kan göras en skillnad mellan privata och publika beslut utifrån beslutets kortsiktiga eller långsiktiga effekt. Beslut som gäller service är kortsiktiga och lämpar sig bäst för ett privat beslutsfattande. Däremot är beslut om infrastruktur och regelverk långsiktiga och lämpar sig bäst för ett publikt beslutsfattande. Åke har tidigare
skapat begreppet K-region (kunskap,
kreativitet, kapital, kultur, kompetens). I dessa K-regioner
(Stockholm, Linköping, Luleå, Lund, Umeå och
Uppsala) var tillväxten snabbare än i andra delar av
landet. Det gemensamma för dessa K-regioner var tillgång
till en kraftfull infrastruktur i form av vägar, flygplatser,
järnväg men också i form av högre utbildning
och ett självständigt kulturliv. Åkes uppfattning är att den
regionala nivån är den mest lämpade nivån.
För 150 år sedan var Sverige ett fattigt land men
trots det lyckades landet mobilisera resurser för stora
investeringar. Resurser i form av kapital, kunskap och organisation.
Idag har en svensk region mer resurser än nationen hade
för 150 år sedan. Ett annat skäl till regionalisering är att regionalt/federalt uppbyggda stater ofta visar sig ha en lägre skattekvot än centralstater, vilket delvis kan bero på lobbygruppers möjligheter att påverka. En centralstyrd stat med stor andel transfereringar underlättar för lobbyverksamhet. Det finns bara en nivå att lobba mot och det finns mer att vinna. I en federativ stat är beslutsnivåerna många fler vilket gör lobbyverksamhet besvärligare. Det kan leda till ett lägre skattetryck i federativa stater. Det finns en riklig litteratur som stödjer detta resonemang. Professorn och rektorn vid Örebro universitet, Janerik Gidlund, samt fil dr Stig-Björn Ljunggren från Uppsala var inbjudna kommentatorer och från deras inlägg har jag gjort följande noteringar: Gidlund ansåg att Åkes bok är ett mycket värdefullt inslag i regionaliseringsdebatten. Den ger ett sammanhållande perspektiv och innehåller viktiga diskussioner om fastighetsskatten och ev markbeskattning. En diskussion om vilken funktion skatterna har på våra system är att efterlysa. Det är viktigt att "bladet tas från munnen" i denna viktiga debatt. Hur ska ett sammanhållet system skapas i ett Sverige med ett myller av län? En mera sammanhållen och större ram behövs. Vissa saker får dock anses "oförlösta" i boken som hur man ska se på statens regionala representation. Det är också viktigt att diskutera vad som händer om staten drar sig tillbaka. Stora infrastrukturinvesteringar torde bli svåra att finansiera utan statens medverkan. Janerik hänvisad till Tyskland där stora investeringsprojekt sker framgångsrikt med delstaten och förbundsstaten i samverkan. Det handlar om förhandlingslösningar och samverkan mellan nivåerna. Gidlund noterade att han inte var övertygad om kausaliteten mellan federativa system och begränsade offentliga utgifter. Ljunggren framförde en synpunkt på om skriften ska ses som en framtidsbok eller en slutpunkt på en diskussion. Idén om att samhället kan styras har spruckit. Idag har vi de facto en multicentral scen men ett mentalt tänkande som är monocentrerat. Försök att styra görs och en pragmatisk utveckling kan sägas ha skett under förevändning att det ökat styrbarheten. Hit hör det s k brukarinflytandet som har ökat "Världen styrs inte av marknaden utan som om den styrdes av marknaden". Medierna tagit över mycket av rollen. Det har i viss mån skapat fragmentarism och framlyftande av trivialiteter. Det finns en myt om den styrande staten och en myt om nationen som en realitet. Snarare lever vi en "kreolsk" blandning och med parallella verkligheter. Idag har den centrala makten inga kunskapsfördelar gentemot regioner. Men staten vill återsätta "kyrkan" i byn och efter den 11 september kan politiken sägas vara "back in town". Den s.k nya ekonomin har fått en knäck samtidigt som terrorbekämpningen lyft fram politiskt kraft. Som ett exempel på regeringens ovilja att diskutera dessa frågor nämndes Heby i Västmanland. Denna kommun vägras inträde i Uppsala län och en tänkbar motivering kan vara att regeringen inte vill "släppa anden ur flaskan". En multicentral utveckling ger ökad regionalisering men trots detta sker nu en återgång. Gidlund diskuterade olika typer av politikområden
och konstaterade att med välfärdspolitik menar man
vård, skola och omsorg medan utvecklingspolitik är
ett komplicerat samspel mellan olika faktorer och aktörer.
Utvecklingsfrågor blir inte var mans egendom. Detta gör
legitimiteten för beslutsfattandet viktig. Legitimiteten
ligger i leveransförmågan. Efter en kaffepaus vidtog en debatt mellan Åke E Andersson, Janerik Gidlund, Stig-Björn Ljunggren och Anders Källström från Västsvenska Industri- och Handelskammaren under ledning av Stephan Müchler från Sydsvenska Industri och Handelskammaren. Anders inledde med att påpeka att
i dagens globaliserade värld måste västsvenska
företag som SKF, Volvo, Hasselblad m fl producera världens
bästa kullager, bil, kamera o s v.eller, annorlunda uttryckt,
att världen finns och vi försörjer oss på
världen. Det är viktigt att påpeka att någonstans
ligger företagets huvudkontor m m och att detta måste
backas upp av samhället genom utbildningar, flygplatser
m m. Perspektivet för företaget är regionen och
världen. Stig-Björn framförde att den mentala bilden av Sverige är en bild av Sverige som nationell enhet vilket också präglar diskussionen om regionalisering. Det finns stora rester kvar av ett tänkande "vi är en helhet". Från publiken
kom frågor om Norrbottens
framtida roll i ett regionaliserat Sverige med kanske ökade
regionala skillnader. Det besvarades med att en regionalisering
ger Norrbotten en möjlighet att utvecklas utifrån
deras egen logik. Janerik nämnde att identiteter ofta kan vara skapade. Identitetsordningen idag är i första hand Sverige och i andra hand den egna kommunen och först därefter kommer svag identifikation med regionen. Kan regionen skapa en identitet för människorna som bor i där? Åke talade om det nationella uppdraget
som består av; I detta sammanhang har kommunernas ställning betydelse och enligt Åke är kommunerna för stora för att vara tillräckligt lokala och för små för att vara regioner. Men varför regioner? Ett svar på detta skulle kunna vara att det behövs för att fatta besvärliga beslut och ett hot kan vara att delregioner kan orsaka upplösningstendenser. Slutord: Stig-Björn tycker sig kunna se att idag råder på stället marsch men mycket talar för fortsatt regionalisering. Janerik hävdar att framtiden mer handlar
om välståndspolitik än regionalpolitik Vad gäller
federala stater ska man se till deras historia som förklaring
till deras uppkomst. Anders påpekade slutligen att folk måste bry sig om denna fråga och media måste bry sig om denna fråga. Regionaliseringen är nödvändig om vi ska klara framtiden. 2002.09.12 |
![]() |