"Tillåt försök
på levande foster"
På senare år
har en diskussion kommit att föras om möjliga intressekonflikter
mellan gravida kvinnor och de foster de bär på. Det finns en
traditionell aspekt av frågan: Har kvinnan rätt att, om hon önskar,
abortera fostret?
Men nya aspekter har tillkommit. Här är några exempel. Vi
vet att kvinnor genom sin livsföring (genom att röka eller bruka
andra droger under graviditeten) kan hota fostrets och det framtida barnets
hälsa. Har hon rätt att göra det?
Det har blivit möjligt i vissa fall att genom
att låta gravida kvinnor ta mediciner bota sjukdomar hos fostret de
bär på. Är de skyldiga att ta dessa mediciner? Ja, i vissa
fall är det till och med möjligt att genom operativa ingrepp på
fostret, i moderlivet, bota det från sjukdomar. Har den gravida kvinnan
en plikt att underkasta sig sådana kirurgiska ingrepp?
Till sist har vi frågan om forskning på
foster. Är det rätt att ställa gravida men abortsökande
kvinnor inför val som: då du ändå ska abortera fostret,
kan vi få utföra vissa medicinska försök på det
i förväg? Och då vi väl har aborterat det, får
vi i så fall bruka vävnad från det för medicinska
ändamål? Helt kort ska jag här besvara samtliga dessa frågor.
Abortfrågan, betraktad som ett juridiskt problem,
är i stort sett besvarad i vårt land. Det är inte lätt
att säga när en abort är moraliskt berättigad. För
det första är kvalificerade bedömare oense om utgångspunkterna
för bedömningen.
Medan till exempel Alf Svensson säger att livet är heligt och
att alla aborter kränker fostrets rätt till liv, säger jag
att de aborter som på det hela taget gör världen bättre
(för dem som lever i den) är berättigade. Men även Alf
Svensson godtar vissa aborter, till exempel i de fall kvinnan blivit föremål
för våldtäkt, och även jag anser att vissa aborter
är orättfärdiga.
Den naturliga utvägen i den situationen för
samhället är en fri aborträtt. Det finns inga moraliska experter
som kan säga vilken generell moralisk utgångspunkt som är
den riktiga (min eller Alf Svenssons eller någon annans).
Och vilken utgångspunkt man än väljer ser man att den gravida
kvinnan själv är expert på de faktiska omständigheter,
i just hennes eget fall, som kan avgöra om abortbeslutet är riktigt
eller ej. Bara hon vet om hon blev våldtagen eller inte (något
som är viktigt om hon delar Alf Svenssons utgångspunkter). Bara
hon vet vad för slags liv hon kan erbjuda barnet om det får födas
(något som är viktigt om hon delar mina utgångspunkter).
Det är ingen tillfällighet att människor
med mycket olikartad moralisk grundsyn kan enas om att den fria aborträtten
är berättigad. Numera ingår ju till och med kristdemokraterna
i den åsiktsgemenskapen.
Hur är det då med kvinnor som genom missbruk hotar fostrets hälsa?
Att de handlar moraliskt fel är väl odiskutabelt. Men hur ska
samhället förhålla sig till dem?
Samhället ska givetvis försöka att genom upplysning få
dessa kvinnor på andra tankar. Men om de inte tar reson utan fortsätter
sitt missbruk; hur ska i så fall samhället förhålla
sig? Är det berättigat med tvång mot dessa kvinnor?
Man kunde tycka att om de har rätt att göra
abort, det vill säga döda fostret, måste de också
ha rätt att hota fostrets hälsa genom drogmissbruk. Men det sättet
att resonera håller inte för en närmare granskning.
Ty även om dessa kvinnor har rätt att genom abort välja att
se till så att inget barn föds, har de inte utan vidare rätt
att genom sin livsföring vålla skador på ett barn som faktiskt
kommer att födas, om de inte väljer att abortera det. Det kan
ju handla om ett helt liv som ödeläggs för en framtida individ.
Här ligger det tvärt om nära till hands att hävda att
om kvinnor väljer att inte abortera fostret, men samtidigt aktivt vållar
det skada genom sin livsföring, så borde samhället inskrida
till det framtida barnets fromma.
Ett visst utrymme för sådant tvång
finns det, med stöd av socialtjänstlagen (LVM) och lagen om psykiatrisk
tvångsvård (LPT) - förutsatt att tvånget kan utövas
i kvinnans eget intresse (varvid fostrets/det framtida barnets intressen
tillgodoses "på köpet"). Om den gravida kvinnan emellertid
inte kan sägas behöva denna vård för egen del (missbruket
utgör inget omedelbart hot mot hennes egen hälsa och hon är
psykiskt frisk), men framhärdar i sitt missbruk av droger, finns inget
legalt utrymme för tvång mot henne.
Är det tillfredsställande? Jag tror inte
att det finns någon annan utväg än att godta att sådant
kan inträffa. Det hänger samman med hur vi skulle tvingas gå
till väga om vi ville tvinga dessa kvinnor.
Ska vi ta rimliga hänsyn till dessa kvinnors rättssäkerhet
finns det bara ett sätt att tvinga dem. Samhället kan kriminalisera
bruket av vissa droger i samband med graviditet och straffa dem som bryter
mot förbudet. Vill vi ha en sådan lag? Jag tror inte det.
Dels vore den ineffektiv. Straffet skulle ju komma
när skadan redan var skedd. Och den avskräckande verkan vore sannolikt
minimal (det rör sig i så fall om drogberoende kvinnor, som inte
ens för sina framtida barns bästa kan avstå från drogen;
då avhålls de nog inte av hotet om straff).
Det vore också en delikat uppgift att dra gränser på detta
område. Det finns inga dokumenterat ofarliga nivåer när
det gäller rökning, bruk av alkohol, och så vidare. Alltför
många skulle komma i farozonen för kriminalisering av det invanda
beteendet. Här är sannolikt upplysning och frivilliga terapeutiska
insatser en bättre väg för samhället att gå.
Hur är det då med kirurgiska ingrepp
på fostret i moderlivet? Bör kvinnor kunna påtvingas sådana?
Det är svårt att se att en sådan hållning är
acceptabel. För det första torde de allra flesta kvinnor underkasta
sig de ingrepp som kan vara nödvändiga för fostrets/det framtida
barnets väl och ve. För det andra torde för de som inte vill
göra detta ha mycket starka personliga skäl.
Och lägg märke till att dessa kvinnor, i den mån de vållar
sina barn skada, gör detta bara genom underlåtelse att handla.
Vi brukar normalt inte straffa människor för att de vägrar
göra stora personliga uppoffringar för andras skull. Vill vi straffa
dessa kvinnor skulle vi ju i konsekvensens namn tvingas straffa alla i den
rika världen som inte ger tillräckligt av sitt överflöd
för att rädda svältande i fattiga länder.
Någon har invänt att saken ligger vida annorlunda
till för de mödrar som valt att inte abortera sina foster. De
har tagit ansvar för dem. Därmed är de inte i samma förhållande
till sina foster som människor i gemen i den rika världen i förhållande
till dem som svälter i den fattiga världen.
De är snarare i samma position som badvakten som vägrar att rädda
en drunknande. Analogin har visst fog för sig, men den haltar på
en väsentlig punkt. Alla kvinnor som fortsätter graviditeten har
inte gjort det till följd av något fritt val.
Några har ofrivilligt blivit gravida, kanske
till och med som en följd av våldtäkt, men ser sig förhindrade
att ändå välja abort (eftersom de har en extrem uppfattning
om abortens berättigande). Det vore orättvist att hävda att
dessa kvinnor tagit ansvar för sina väntade barn genom att inte
välja abort. De kunde ju inte välja abort!
Men då samhället inte kan skilja ut dessa kvinnor från
dem som verkligen kan sägas fritt ha valt att fullfölja graviditeten,
är varje form av tvång på detta område uteslutet.
Också här skulle för övrigt samhällstvång
få ta formen av kriminalisering av vissa beteenden, och straff mot
dem som inte efterkommer samhällets krav.Det vore uteslutet att påtvinga
kvinnor medicinska ingrepp. Det vore att kränka deras rätt till
fysisk integritet.
Hur är det då med bruket att ta vävnad
av aborterade foster för forskningsändamål? Är detta
bruk försvarligt? Ska kvinnor kunna ställas inför detta val?
Jag kan inte se annat än att detta bruk är försvarligt.
Det aborterade fostret är en död, avliden individ. Abort (spontan
lika väl som provocerad) är ett så att säga naturligt
dödssätt för foster. Och från döda får vävnad
(och organ) tas för medicinska ändamål.
Ett villkor för att vävnad ska få
tas är att den kan användas för meningsfulla medicinska ändamål.
Ett annat villkor är att samtycke har inhämtats. Då det
gäller vuxna som avlidit är det avgörande vilken åsikt
dessa själva hade i frågan om huruvida vävnad skulle få
tas från dem efter deras död. Något liknande system kan
inte tillämpas på foster. Här är då det naturliga
att i stället fråga den gravida kvinnan.
En mera komplicerad fråga är den som i dagarna
blivit aktuell. Ska försök kunna utföras på ett foster,
som ändå ska aborteras, innan aborten genomförs? Under vissa
omständigheter kan detta vara försvarligt.
Den reaktion vi hört mot sådana försök har inte i alla
stycken varit seriös. Det har handlat mer om ovilja mot aborter som
sådana (ja, till och med mot abortsökande kvinnor) än om
ett intresse för det väsentliga.
Jag tänker på sådana utfall som
det Chatrine Pålsson (kd) gjorde i en intervju häromdagen. "Vi
får aldrig riskera att manipulera med sårbara, gravida flickor
för forskningens skull", ska hon ha sagt (TT).
Det är att idiotförklara gravida kvinnor. De är fullt beslutskapabla.
Men vilka beslut ska de mera bestämt kunna ställas inför?
En kvinna har rätt att ångra sitt abortbeslut, in i det sista.
Det innebär att all forskning som utförs
på fostren måste vara förenlig med ett eventuellt framtida
barns intressen. Kan det villkoret någonsin vara uppfyllt? Ja, det
är uppfyllt om forskningen inte innebär några faror alls
för ett eventuellt framtida barn (som föds om kvinnan i sista
stund ändrar sitt abortbeslut). Och det är också uppfyllt
om forskningen har klinisk karaktär, det vill säga om den utförs
på foster med anlag for en viss sjukdom, i syfte att finna på
bot mot denna sjukdom.
Om jag förstått saken rätt är
det möjligt att utföra de nu aktuella forskningarna på foster
på ett sätt så att detta önskemål tillgodoses.
Det handlar om att utveckla terapi mot en ärftlig sjukdom.
Sjukdomen diagnosticeras prenatalt. De kvinnor som väljer abort då
de inser att det barn de väntar skulle födas med sjukdomen erbjuds
att delta i försöket. Fostren de bär på ges på
försök medicinen i fråga.
Avbryter de graviditeten handlar det hela om ren forskning. Men om en forskning
till fromma för kvinnor som i framtiden kan hamna i samma situation,
och som vill undvika abort. Ja, det kan ju till och med handla om dessa
kvinnor själva, vid en senare tidpunkt.
Väljer de i sista stund att fullfölja
graviditeten har ändå fostret de bär på fått
en terapi, för vilken det finns en förhoppning att den skall vara
till nytta. Balanserar denna förhoppning på ett rimligt sätt
de risker som kan vara förknippade med ingreppet är ingreppet
försvarligt. Det är exempel på klinisk forskning av ett
slag som också vuxna patienter stundom erbjuds.
text: TORBJÖRN TÄNNSJÖ
Först publicerad i DN 2/3 1997
ill: HENRIK LANGE
Tillbaka till tema Tennsjö |