LEIF PAGROTSKY
|
- Men inom upplevelseindustrin ägnas
allt större uppmärksamhet åt förhållandena
i Sverige, hävdar Leif Pagrotsky. När det gäller upplevelseindustrin är det många företag som ser Sverige som en viktig testmarknad. Om det slår här finns det goda chanser att det slår även på annat håll. Upplevelseindustrin påverkar bilden av Sverige och därmed påverkar den även andra delar av näringslivet, fortsatte Pagrotsky. Författaren Marianne Fredriksson tog han som ett annat exempel på svensk exportframgång. Hon har sålt 4 miljoner böcker bara i Tyskland. I en paus I Seattle om världshandeln frågade en thailändsk minister Leif Pagrotsky vad ordet troll betyder. Ordet finns i en av Fredrikssons böcker. Det hade inte översatts i hans bok och han hade ägnat timmar åt att försöka förstå begreppet. Pagrotsky tolkade detta exempel som ett tecken på hur viktig upplevelseindustrin är. - Upplevelseindustrin har en enorm potential och är en bra grund för exportframgångar. Men den skulle bli än större med samordning. Ministern gav ett exempel på hur tiderna har förändrats. Dataspelsindustrin omsätter mer pengar än filmbranschen. Men det gäller också att tänka i nya banor. Popkulturen kan utvecklas mer. Hultsfred, som är hemort för Sveriges största musikfestival, har startat ett utvecklingsprojekt tillsammans med högskolan i Kalmar. Restaurangakademin i Grythyttan är ännu ett exempel på hur man kan hitta nya marknader för upplevelser. Här utvecklas ett kvalitetsmedvetande inte bara när det gäller själva maten. Även restaurangmiljön studeras, estetik, utstrålning, det visuella. - Resebilagan i New York Times hade ett
uppslag om det spännande kroglivet i Göteborg. Folk
är beredda att betala för kvalitet, hävdade Leif
Pagrotsky. En intressant sak med upplevelseindustrin är att den kan fungera på all industriverksamhet från hantverk till avancerad IT. Pagrotskys exempel på jordbruksprodukt (!) är Absolut vodka. Den är Sveriges största exportvara av livsmedel och intar 5:e plats i världen inom alkoholbränningsbranschen. Från att ha startat 1979 i blygsam skala i Åhus i Skåne har verksamheten vuxit, inte bara i volym utan även till innehåll. Glaskonstnärer står för formgivningen och Limmareds glasbruk har en storprodukt i sitt sortiment. Även utskeppningshamnen har expandetat. Idag går mer än en femtedel av det skånska vetet till bränning av vodkan. Bortsett från att vodkan i sig kan ge en upplevelse, tog Leif Pagrotsky Absolut som ett exempel på gränsöverskridande av annat slag. Alkoholföretaget och modeföretaget Versace arrangerade en modevisning i ishotellet i Jukkasjärvi. Berömda modefotografer och berömda fotomodeller flögs upp för lättklädda fotografier i "the Ice Hotel", som det heter idag. Resultatet blev en film som spreds över hela världen. Och hotellet fick en ovärderlig marknadsföring. Hipfaktorn på att bo i ishotellet är kolossalt. CW [01.11.2000] |
TILLBAKA |