![]() |
![]() |
![]() |
||||
![]() |
malin |
![]() |
||||
Om att skriva: När jag skrev de här texterna ville jag berätta om verkligheten - min verklighet - på ett sätt som var verkligare än verkligheten. Jag försökte uppnå det genom att behålla en stämning från dagen när jag satte mig vid tangentbordet. De människor jag skrev om kanske inte alltid skulle känna igen sig i min beskrivning av dem, men det spelar inte så stor roll, för jag var inte ute efter att skriva något som |
||||||
var objektivt och undersökande. Det är mitt intryck av dem som finns i de här texterna, samt mitt intryck av mig själv, av kaffe, krokiteckning, skogspromenader...î | ||||||
![]() |
porträtt av nana, etc | |||||
|
. porträtt av nana . oscars rum . siri och paul |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
||||||
porträtt av nana sen blir det nåt slags behov, att jag måste gå till datasalen och skriva dagbok. runt omkring mig, folk som flamsar och tramsar och jämför sina gästböcker. tänker att jag borde ta en promenad istället, men sen, jag måste skriva. att jag annars blir för instängd här, att jag är instängd på den här skolan med mina tankar. att jag kanske borde göra samma sak som ida, skaffa lägenhet i stan. men hon har pojkvän, nån att dela med. jag vill också ha, inte pojkvän men flickvän. jag ville att hon som jag tecknade på java idag skulle se mig, och sen gå fram till mig och be att få titta. istället är det oscar och mats och dom är bra, men dom är här och inte samma sak. ellen sa att oscar och jag var så smala och fokuserade och det är vi, men på kvällen när jag är ledsen, då vill jag att nån ska säga, om spring lola, inte som oscar, bra koncept utan snygg tjej. * * * oscar och mats och jag har bildat någon slags syjunta. vi snackar om den och den mänskan, den och den lektionen, den och den festen. i natt var det vilt på björkängen, vid fyrasnåret bankade någon på idas fönster och väktare från stan tillkallades. året innan oss var hela området en enda dygnet-runt-fest som flippade ut, lärare och elever som bråkade, någon som fick ett klösmärke. oscar säger att det var ett gäng desperata bisexuella människor som skapade dålig stämning. jag blir olustig och försöker lyfta samtalsämnet, säger att privatlivet och skolan liksom går ihop här, och nu måste jag gå till mio och grundera några pannåer. * * * redan fem i sex är mio fullt med folk. sabina sitter i rökrummet och är nervös, vi tvåor går runt med närvaroblock och drar dåliga krokiskämt. det var väntat att det skulle komma många, men inte så här, alla allmänesteter, alla ettor och hälften av tvåorna är där. oscar blir organisatören, moa den som snackar, jag assisterar bredvid, säger så och så gick det till i fjol. sen klär sabina av sig och salen är varm av kvällssol och packad med stafflin. vi tvåor går runt och utövar makt, rättar till teckningar som är alltför naturalistiska och konturbundna. efter ett tag känner jag mig överflödig, jag lämnar lärarrollen till de andra, går till datasalen och loggar in på lunarstorm. * * * huvudet är alldeles tjockt av förkylning och terpinex men jag fortsätter att måla. jag funderar på varför just nu och varför så mycket. och jag tänker: för att glömma ellen, för att jag har nått konstnärlig mognad, för att jag nästan har fått en egen ateljÈ. men sedan finns det en annan förklaring. en eftermiddag, onsdag kanske. vi har haft bildanalys i hörsalen hela dan, alla är uttråkade utom jag, jag blundar och gissar vilt - magritte? hopper? nej klimt kanske. och anja svarar och berättar små anekdoter ur sitt liv, om vilt främmande turkar som ville köpa hennes tavlor utan att titta. och sedan, jag går till nästan-ateljÈn och bläddrar fram till porträtt av nana, en matisse-inspirerad norrman har tecknat av sin tjusiga syster på 1910-talet. jag skissar av tavlan och anja kommer in, tittar på bilden, det blir liksom tyst på ett egendomligt sätt och sen samlar hon sig och hämtar en plastficka för att markera tavlans mittpunkter - - - det är som om hon ska säga nåt, jag avbryter med att säga nåt förnumstigt om den expansiva konstnärliga utvecklingen i 1910-talets norden - - - men efteråt alldeles svag och jag får kasta den första skissen av nana. man kan inte teckna när handen darrar så. * * * jag blandar ihop influensa med depression för nu när febern har sjunkit och huvudvärken släppt är allt väldigt roligt. jag orkar göra något annat än ligga i sängen och snyta mig, läsa darlings hejdå-nummer och lyssna på P3:s valvaka (som mest var eskobar och applåder). igår tjuvstartade jag mitt friska liv genom att
gå en promenad i pensionärstempo och sedan ge mig in på en riktig roman.
nja nästan riktig roman, more fire av karolina ramqvist. det var coolt,
jamaica och reggae och våld och fattigdom och sex. men sen är det en tanke
som hela tiden kommer upp i huvudet, att hon är säg 27 och har knullat
och rest och levt farligt och ansvarsfullt så mycket mer än jag. samma
sak när jag lyssnar på marit bergmans skiva eller läser darling, att skribenterna
skulle tycka att jag var mesig. möjligt möjligtvis inte linda skugge med
tankekedjor som skrivkramp - arbetslös - inga pengar - socialen - vräkt
- dö. så tänker jag också, så kanske kanske kan jag platsa på ett hörn
i fittstimgänget. |
||||||
![]() |
||||||
oscars rum gubben i biljettkassan säger att ja, han betjänar alla, alla av motsatta könet och skrattar. hedemora-fyllot på centralen säger att jag får akta mig för att hamna mellan låren på den där, pekar på någon, antagligen en kille i min ålder - och jag blir glad. jag blir glad för plumpa sexistiska skämt och drar fingret mot den lila skarfen. fyllot sa att jag såg utbildad ut, trodde att jag var läkarstuderande, undrade var jag kom från, vart jag var på väg. från småland, svarade jag svävande. och han undrade om dialekten, om jag var för fin för att prata småländska. och jag tänker att jag är fin, livet är fint, alla höstfärgerna idag, jag fick lust att skaffa en engångskamera och bara fota för färgskalorna, satt och grät på en bänk i skogen, att det kan vara så vackert och att det kan vara en hemsk såpa, det som hände mellan dem, det som händer mellan oss… & det är dyrt att vara älskad. jag köper engångskameran för jag bara måste fota träden i slottsparken, träden i vårdsätraskogen som ser ut som sagan om ringen utan att jag läst den. att det är en annan form av kärlek för jag börjar älska böckerna och skivorna för att jag vet att han gör det, för att jag vet att han tycker om annonsen för pingstkyrkan jag snodde på bussen, den med alla ord om kärlek död himmel helvete förlorad son. jag vet att han kommer förstå. och jag köper becks nya på musikörat, det finns fyra omslag, jag står en kvart för att välja det vackraste, blir ett med becks ansikte nästan helt dolt av blå färg. jag tror han kommer gilla, för det stod i sonic att den var som gjord för te och höstlöv. jag längtar efter något och jag vet att det finns där, att jag för första gången inte kommer bli besviken. jag köper mutations också, spelar nobody’s fault but my own och tycker att den är lycklig, och det är groteska installationer i häftet. * * * det att inte fly, bli livrädd, bara vara, se vad som händer…på kvällarna, bland nepalesiska svärd och panoramabilder från himalaya, vinröda tyllgardiner à la david lynch och persiska mattor. han sätter inte på någon musik, bara ibland, mogwai, elva minuters instrumentalt som brakar loss till helvetet. vi dricker varm choklad också, och ska åka till jönköping och se disney. * * * jag & oscar, minna & mats, sara & jonas…korridoren kryllar av par och vi har par-tedrickningar och parutflykter och är gulliga mot varandra. det är så mycket som aldrig varit jag som plötsligt är jag. att sitta på barabar och grovhångla och dricka öl. det är som en revolt mot mig själv. mot den som stänger in sig på rummet med en bok och en deppig skiva och dagdrömmer. får för mig att jag sviker, men att jag i så fall bara sviker mig själv, och att det faktiskt finns saker som fortfarande är jag, när oscar och jag är ensamma, efter barabar och uppvisningar, att ligga på hans säng och prata om oro, att han verkligen lyssnar och förstår vad jag är orolig för, att jag förstår vad han säger, om föräldrarna som blir äldre, vännerna som flippar ut… * * * tanken är ny. att det enda felaktiga jag kan göra är att älska för lite. att jag kan knacka på hans dörr hur mycket jag vill, att jag är flickvän och inte plåster. och om det är nån som stänger dörrar så är det jag, att jag långsamt vänjer mig vid att lämna en liten springa öppen. josh rouse strömmar ut ur högtalaren och oscar frågar vad det är och att det är bra och jag kan bränna om jag vill och jag säger att jag läste en recension, det skulle vara ett par på femtiotalet som alla låtar handlar om, men jag vet inte. och sen hör vi mats och karin i korridoren och vi går ut och är sociala och minna är också där, jag får hennes text som är sorglig men stilsäker (det där varför ska man ta livet av sig när man inte får höra snacket efteråt) och jag filosoferar lite om mats cornflakes och oscar skrattar och tar min hand och vi diskuterar ölfläckarna på golvet, någon som var i vårt kök i natt, snodde en yoghurt från karin, och att köket är för litet, att vi borde slå in jonas rum, * * * marie hejar på mig vid tiofikat, medan vi brer rågbullar säger hon att hon saknar mig på skrivarverkstan, och jag får sån lust att gå dit igen, diskutera lesbiska undertoner och triangeldramer i prosaform. men vi har konstnärlig anatomi med zoltan och jag måste fokusera, inte springa mellan olika saker. i grindstugan bläddrar alla i ansökningshandlingar, läser upp arbetsprover som är orimliga, det ska vara teckningar, målningar, foton, skulpturer, och skolorna har inriktningar, vissa ska söka något antroposofiskt i järna. jag vet inte, jag vill bara vara här, kanske skjuta mig själv dan efter avslutningen, slippa söka, gå på intervjuer, bli nånting. det regnar ute, snöblandat, och vi flätar varandras händer. han är alltid varmare än mig, om fötterna också. han sa, får du kalla fötter nu? och han berättar att anja har blivit så oväntat trevlig mot honom på sistone, pratar blandtekniker en hel halvtimme, och jag får onda aningar, att hon gör det på grund av mig. * * * sen finns det en verklighet också, bortom konstnärliga prestationer och fikabröd. det ösregnar och blåser och jag halvspringer mellan gatorna och frågar efter vårdcentralen. det visar sig att den ligger på andra sidan sjön - svett och regnvatten blandar sig under tröjan. jag är dum för jag har ju gått här förut, borde veta att jag aldrig skulle in mot stan. tiden rinner ut, klockan är mer än tjugo i, jag ringer numret, säger vilken byggnad är det, jag hittar inte. högst upp på kullen ska det ligga, men jag står bara framför en glasdörr med texten rehab. jag springer ner igen, frågar någon på apoteket, också upp. tillslut hittar jag familjecentralen, i korridorerna finns oranga soffor och tidningen ”gravid” ligger på borden. mammor i min egen ålder går med barnvagnar och på affischerna kan man följa hur ett barn blir till. jag blir så ledsen, säger till alla snälla mosiga mammatyper att jag missat min tid, och alla vill hjälpa mig, men ingen hittar mig i registret. en barnmorska med praktikant förbarmar sig över mig och jag får sitta på deras rum och prata blodpropp, minipiller, penetrering. när jag ska hämta ut mitt recept upptäcker jag att jag glömt plånboken hemma och i förvirringen snattar jag en ask tandpetare. * * * det känns som om både tryggheten och osäkerheten har blivit uppförstorade i kubik. det är vackert när snön ligger på de ännu höstfärgade träden, när de röda stugorna har fått vita tak. att ha oscars hand på ryggen när vi dricker te och minna och mats och några estetettor skrattande bredvid. men samtidigt, när samtalet glider över på kvinnligt och manligt, att det är tjejen som får ta smällen, och johanna säger att hon blev humörförändrad av p-piller, ”en massa hormoner” och jag vet att oscar och jag tänker samma sak, att han får dåligt samvete och jag blir orolig. och minna som konfronterar mig ute på en promenad, ”varför malin?” och jag kan inte riktigt svara, säger något flummigt om att jag måste utforska min heterosexualitet. * * * vi är instängda på en fjällstation någonstans i småland. snön är meterhög och yr som i en skakad glaskula. varje gång jag kommer in på rummet tömmer jag byxorna på en halvliter tö. fötterna är våta och kalla och jag tecknar av oscar när han masserar dem. richard har gummistövlar, nästa vecka ska jag hämta tinas moonboots. vi dricker te och äter nudlar. sen ska vi dricka varm choklad och se på kubrick (om vi får igång jonas dvd). datasalen är nästan tom, bara utbytestjejen från kaliningrad, hon sitter här varje dag, chattar med ryska vänner och lyssnar på freestyle. * * * jag har alltid tänkt på kärlek men aldrig på förhållanden, inte verkliga förhållanden, förhållanden som innebär att man ska vara snäll och lyssna och umgås och ta hänsyn till varandras behov och dela allt. nu delar vi till och med drömmar, jag berättar om vår resa till nepal, jag glömde pass och han kom bort på flygplatsen i katmandu, en man kom fram och sa att jag hade en kniv i ryggen, jag blev förskräckt men kände ingen smärta, det måste var hans och idas knivkastning som satt spår, han läser modern drömteori på sängen, jag ligger på golvet och klipper collage, alltid donnor som posar, en sångerska som heter iris och är svartvit i sonic, jag undrar om det är dumt, om jag borde klippa killar, men samtidigt, männen med skarpa blickar på böckernas insidor, paul auster, jarvis cocker och han den nye, carl-johan vallgren. * * * någon gång, kanske inte så väldigt sent, vaknar jag och hör tinas röst genom väggen. hon pratar fort och ivrigt och med uppsaladialekt, och jag vrider mig och önskar att rösten ska ta slut. jag tänker att han vill sova, och jag blir irriterad men jag vet inte om det är jag som blir irriterad eller om det är jag med oscars öron. på kvällen har han läst om jagbegreppet i boken om hjärnan, och han säger att jaget är ett efterkonstrukt, han säger så, ibland tappar han de svenska orden, han säger simplifiera och klarifiera, han var alltid bäst i engelska. mina föräldrar sen, jag undrar vad jag gett mig in på. det är nog mest pappa, att han pratar om digitalkameror och strapatser till fots timmen efter att jag pratat med oscar om digitalkameror och strapatser till fots. då får jag så konstiga vibbar. * * * det är när vi går ut mot lövhult, innan jag bestämt mig, och han berättar att han lagt allt gammalt bakom sig, att han inte längre gömmer saker, att det inte finns några hemliga papper på rummet, att han inte längre stänger in sig i en privat sfär och inbillar sig att det skulle finnas något dyrbart att skydda. det finns inget sådant. jag är rödvinslullig och har kaffe och aladdin på tungan. allting går fint, vi pratar om samma saker. på stan när vi är ensamma - apocalypse now (redux), sigur rÛs, mörkrets hjärta, DNA-analys - och hemma vid middagsbordet - apocalypse now, sigur rÛs, mörkrets hjärta, DNA-analys. jag sträcker mig så långt att jag i gemytlig ton berättar att vi kallar varandra för autistisk tjockis och DAMP-skelett - hela familjen skrattar. sen här uppe vid datorn, när oscar gått ner på rummet och satt på sigur rÛs parentesskiva, försöker jag analysera lyckan och fundera på om det var så jag tänkte mig. rödvinsmoset i hjärnan finns fortfarande kvar, och jag tänker lite på hur min bild såg ut, ellen och jag, morrissey och håkan, revolt och oförstående föräldrar - - - * * * ibland räknar han. säger sjunde oktober, tjugonionde oktober. jag rättar, säger tredje oktober, tjugonionde oktober. sen något om minna och mats, att vi knappar in, för vårt är mer intensivt, minna är bara där en vecka ibland. fast nu är jag ensam, och jag är trött, har gått en promenad och duschat, satt på mig morgonrock. ibland skämtar vi. han säger, så fort jag åker kommer du sätta igång med feministiska orgier. och jag lite retsamt, tror du det? på tea & sympathy bläddrar jag i bang och spiller kaffe på trycksvärtan, jag vet inte om han gillar att jag läser den, men han lånar under det rosa täcket. ingen har lånat så mycket böcker som han. min bokhylla kantrar nästan, och jag tänker att vi skulle kunna vara simone & sartre. att det är så jag vill att ett förhållande ska vara. men det är inte bara böcker. på morgonen, det är jag och han och tina. vi dricker kaffe och skämtar om saringas. jag pillar förstrött på hans rygg, det kommer så enkelt nu. våra händer, ryggar, munnar. jag reser mig för att brygga nytt kaffe, och sen går jag tillbaka och pillar. nästan innan jag börjat upptäcker jag att det är tinas rygg, jag blir förskräckt och drar tillbaka handen. jag tror inte att nån av dem har reagerat, men ändå. jag kan inte pilla på vem som helst. |
||||||
![]() |
||||||
|