Extra |
Nils Uddenberg, professor, läkare och
docent både i psykiatri och livsåskådningsfrågor,
har kommit ut med den första idéhistoriska boken, sedan
1920- talet, om biologin och dess utveckling till modern vetenskaplig
disciplin.
Verket Idéer om livet omfattar två
band, mycket vackra sådana, rikt illustrerade med sevärda
bilder och bäst av allt, nåja nästan, boken är
riktigt inbunden. Jag blir så glad varje gång jag får
en sådan bok i min hand, en som inte är gjord enligt
almanacksprincipen, den där man river av sidan och slänger
den när man har läst den därför att sidan redan
hänger på trekvarten. Böcker som tål att bläddras
i - många gånger är man inte bortskämd med
i dessa rationaliseringarnas och slit- och slängtider. Bläddra
i de här banden många gånger är dessutom just
vad man vill göra. De är njutbara på många
plan. Dessutom fungerar verken också utmärkt som uppslagsböcker
om idéer och personer i biologins historia.
Det första bandet,
med undertiteln En levande materia, mångfald och utveckling,
handlar om botanikens och zoologins utveckling. Det andra, Arvets
natur. Känn dig själv, handlar om idéer om människans
väsen, hennes ursprung och biologiska konstitution. Vi får
följa idéerna om dessa områden, och hur dessa
idéer har förändrats, från antikens grekiska
tänkare och filosofer över skolastikerna och den vetenskapliga
revolutionens tänkare fram till våra dagars vetenskapliga
ståndpunkter. Boken bjuder med andra ord på en både
spännande och just i dessa dagar mycket viktig tankeresa.
Upplägget i böckerna är inte
bara vackert utan också pedagogiskt, med löpande text
som varvas med faktarutor om olika frågor eller personer i
idéhistorien och Uddenberg har bemödat sig om att skriva
för en intresserad allmänhet och så att man inte
ska behöva vara forskare eller specialist för att förstå
de tankegångar och idéer som presenteras. Trots detta
föreställer jag mig att somligt kanske kan vara lite svårförståeligt
för den som inte redan har en del i bagaget vad gäller
biologi och biologins idéhistoria. Det bör dock inte
hindra någon från att ta sig an verket. Den som är
intresserad får här en härlig läsupplevelse
även om en och annan passage kanske kan förefalla svår.
Ingenting är förstås
perfekt, åtminstone inte i allas ögon. Jag kan
exempelvis inte låta bli att ibland känna, att lite mer
om den samtid som idéerna presenterades i hade klargjort
idéernas upphov och innehåll tydligare. Författaren
har emellertid föredragit att vara nästan totalt inomvetenskaplig.
Under den långa tid som boken spänner över hann
Antikens Grekland gå under, Bagdad ta över som kulturcentrum,
Romarna stiga upp som stormakten i Europa och rasa ihop,
kristendomen att utvecklas till bärande religion och katolska
kyrkan ifrågasättas, man hann med stora religionskrig
och erövringståg drog fram och tillbaka över den
europeiska kontinenten, men ingenting av detta anas ens i Uddenbergs
idéhistoriska verk. Där sitter filosoferna och forskarna
i sina elfenbenstorn, verkar det som, och tänker olika tankar,
som vore de isolerade från resten av världen. Det var
de förstås inte.
Bara i ett fall får vi läsare mer
i detalj veta varför ett land hamnade totalt galet i ett vetenskapligt
sammanhang, nämligen i fallet Lysenko, mannen vars idéer
om ärftlighet tilltalade Stalin och som i stort sett tog död
på en, under början av 1900-talet, mycket lovande genetiskt
och biologisk forskning i Ryssland.
Jag kanske saknar samhällsperspektivet
av det skälet att jag har en fot i samhällsvetenskaperna
och en i humaniora (och bara näsan i biologin). Nils Uddenberg
å andra sidan, har en fot i humaniora och en i naturvetenskapen/biologin,
en inte helt vanlig kombination.
Nå, en författare måste begränsa
sig och överlag är Uddenbergs bok välavvägd
och hans diskussioner och redogörelser mycket givande. Den
som har lyssnat till de radioprogram som Uddenberg har medverkat
i känner igen hans hovsamma och alltid mycket balanserade sätt
att framföra idéer och förklaringar. Han faller
sällan, och inte heller i det här verket, i fällan
att bli ensidig eller biologistisk, trots hans entusiasm för
biologin. I inledningen till verket uttrycker han dessutom, och
till min tillfredsställelse, åsikten att allför
många, både bland allmänheten och bland experterna,
har för lite insikter om naturvetenskapernas och biologins
idéhistoria, är historielösa, som han
uttrycker saken.
Själv skulle jag
önska att Uddenbergs verk kom att ingå i kurslitteraturen
på grundutbildningen på våra universitet, både
inom många humanistiska och samhällsvetenskapliga discipliner,
i synnerhet som alltfler även inom dessa områden börjar
hämta sin inspiration från evolutionsteorin och då
biologin just nu seglar upp som den nya idealvetenskapen efter fysiken.
Framför allt borde studenterna inom medicinsk utbildning och
inom övriga av biologins discipliner ta del av det här
verket någon gång under sin utbildning.
11.12.2003
|