Extra |
Sedan murens fall har det mer och mer kommit
att betraktas som ett faktum att de stora sociala visionerna haft
sin tid, och att det som nu och framgent gäller är teknokratisk
och rationalistisk samhällsutveckling där villkoren för
en eventuell framstegstakt helt och hållet är avhängig
den kapitalistiska ekonomins tillväxtpotential Vill man spetsa
till problematiken kan man ifrågasätta om samhällstanken
som sådan är på tillbakagång till förmån
för en köpenskapstillvaro, där konsumtionskapacitet
och kapitalinnehav normerar det värde och den respekt en människa
kan förvänta sig att möta från såväl
andra människor som från företag och institutioner.
Politiken ses då inte längre som medlet för att
i gemenskap främja centrala välfärdsmål, utan
har till uppgift att, med Björn Rosengrens ord, kratta manegen
för näringslivet.
Gång på
gång samlas ändå stora folkmassor för
att protestera mot EU:s utveckling i stort till att bli ett europeiskt
USA, och mot inslag i politiken som protektionism och inhumana asylregler.
Hundratusentals människor demonstrerar mot USA:s krigföring,
miljöpolitik och brott mot internationella konventioner. Men
protesterna samlas inte kring alternativa samhällsvisioner,
de tar var sak för sig men det är svårt att se någon
gemensam framtidsbild, mot vilken en rådande utveckling kan
kontrasteras.
Sådana här funderingar kommer när
jag läser Maria Fröbergs roman Spela Karl. Händelserna
i boken utspselar sig i och runt en lös gruppering av avståndstagare
och aktivister. De vill inte veta av konsumtionssamhället,
de vill attackera kapitalismen och kapitalisterna, de vänder
sig med avsky från karriärtänkande och etablerad
politik. Deras medel är sabotage, hotbrev och hinner innan
boken är slut omfatta människorov och hjärntvätt
med hjälp av droger. Deras uppror är konsekvent och bygger
på en kritik som är motiverad. Däremot är det
oklart vart de vill komma, vad de vill uppnå, utom just att
göra skada genom att på olika sätt ställa till
ett helvete för företag, myndigheter och personer som
de anser förtjäna det.
Deras uppror saknar
ideologisk förankring och leder just ingen vart. Och
det är kanske så det ser ut i dag, de stora gemensamma
sociala målen som tidigare var så viktiga för t
ex arbetarrörelsen har ersatts av individualistisk och atomiserad
ekonomisk pragmatism och det utomparlamentariska motståndet
har också lämnat de sociala utopierna och tilltron till
demokratins möjligheter att till makten lyfta fram idéer
om solidaritet och rättvisa och människor som är
beredd att företräda dem. Åtminstone finns det rätt
många som vill att det skall se ut som om det är så,
både i politik och medier.
Det börjar bra, bokens huvudperson, som
heter Karl, är ung och framgångsrik journalist på
en finanstidning. Han tjänar mycket och vill tjäna mer,
han bor bra och vill bo bättre, han försöker systematiskt
få tillträde till sociala kretsar där det är
bra för karriären att finnas och synas. Men en dag när
han står och funderar på att köpa en widescreen-tv
kommer en man och sparkar sönder tv-n framför näsan
på honom. Det är Jed, ledarfiguren i den grupp som Karl
snart kommer att lära känna, och i vars aktiviteter han
blir mer och mer inblandad. Till slut har han helt tagit avstånd
från den Karl han var, och blivit aktivisten Ivan, som utnyttjar
sin släktskap med en av landets största och mest inflytelserika
företagsledare till att tvinga denne att lägga av och
ge bort sina företag till de anställda. Om det sedan är
meningen att vi skall uppfatta namnbytet så som att den präktige,
svenske Karl förbyts till en bolsjevikisk bombkastar-Ivan är
inte givet, men avsikten låter sig anas.
Berättelsen har
högt tempo, är drastisk och händelserik. Spännvidden
i miljöer och sociala skikt är stor, handlingen flyttar
sig mellan tidningsredaktioner, huvudkontor, departement, sjukhus,
sunkiga lägenheter och lantegendomar. Den upproriska gruppen
iscensätter en fejkad kidnappning av Ivan, och kan pressa den
man som han är utomäktenskaplig son till att ge efter
för de krav gruppen ställer. Givetvis kräver de inte
pengar, utan just det symboliskt viktiga sönderbrytandet av
det kapitalistiska företagskonglomeratet.
Gruppen jagas av en inhyrd hitman, livvakt
till företagsledaren, och han oskadliggörs liksom den
journalist som fått tillstånd att följa gruppen
för att skriva ett reportage om den, men bryter utfästelsen
om att inte avslöja något om dess aktiviteter medan de
pågår. Maria Fröberg tar ut svängarna rejält,
och ibland liknar det mer en farskarusell än en politisk thriller,
men under resans gång från de första intressanta
avsnitten uppstår en del trovärdighetsproblem som känns
besvärande. Mer och mer av det som utspelas förefaller
så osannolikt att fiktionen bryts och man börjar ställa
frågor om hur rimligt detta är. Och då har karusellen
fått snurra ett par varv för mycket.
Ett annat problem
är just att gruppen förefaller så visionslös
och renons på genomtänkt politisk avsikt. Det är
ju inte riktigt så enkelt att allt hopp om möjligheterna
att göra världen mer rättvis är så dött
att all utomparlamentarisk aktivism är tillfällighetsinriktad
och förvirrat våldsam. Det visar det starka och seriösa
engagemang för en bättre ekonomisk världsordning
som t ex låg bakom Göteborgskravallerna. Det hade varit
bra för boken om Maria Fröberg låtit sin oppositionella
grupp styras av ett större allvar och en mer genomtänkt
samhällskritik.
11.12.2003
|