Extra |
Att skriva om Björn Ranelids böcker
är inte så lätt. Det gäller att förhålla
sig, både som läsare och recensent. Under hela läsningen
för man en kamp för att hålla avstånd till
språket, en nödvändig distans. För Ranelid
går i klinch med sina figurer, och som läsare riskerar
man att kastas fram och åter i något som förefaller
alltmer ogripbart ju närmare det kommer.
Det är något med språket, något
med den förmenta klumpigheten i vissa metaforer, nästan
barnsliga, uttrycksfulla på det där sättet som är
på gränsen att bli för mycket. Ibland lyckas det,
men själva vågrörelsen, ojämnheten i närhet
och exakthet, blir orytmisk.
Kombinerat med det självbiografiska uttrycket, att som i denna
bok vara både bokens berättare och medaktör, ger
språk och närhet läsaren en känsla av utanförskap,
litet som att se något man inte borde ha fått se. Litet
av en Peeping Tom, eller vad det kallas när man smyger runt
och kikar i fönster till andras sängkammare. För
Ranelid utgör det privata inget hinder, men för läsaren
väcker det obehag som uppvägs av författarens ambition
att skildra det goda i människan, eller som i detta fall, i
kvinnan. Inte alla kvinnor, naturligtvis, utan två speciella
kvinnor som trots omvärldens fördömande står
pall för trycket, vågar leva sina egna inte alltid så
rättfärdiga liv. Två tvillingsystrar från
Bornholm med historiska rötter i Burgund.
Det komplicerade minskar inte av
att "Kvinnan är första könet" är ett
slags metaroman; berättaren skriver om att kan ska berätta
om de två systrarna.
Greta och Anna Rabe kom på skilda vägar till Sverige.
En blev gymnasieadjunkt och en vanlig grundskollärare. Båda
skapade sina egna liv i främmande land, och båda vägrade
att låta omvärlden styra dem. Anna Rabe födde sin
son Viktor med vattenskalle, slog sig ner i Malmö, drejade
i lera, körde spårvagn och blev inte bara folkskollärare
utan också berättarens lärarinna i kärlekens
konst.
Anna uttryckte sig rakt på sak, kuk var kuk och inte penis,
och handlade som lusten bjöd. Inte så att hon var någon
otrogen, naturligtvis inte, men så att hon såg huvudpersonens
längtan och gav honom, trots att han bara var 16 år och
hon en fullväuxen kvinna mer än tjugo år äldre,
den erotiska kärlek han trängtade efter och blev hans
lärarinna i kärlekens konst.
Greta gick en väg som inte
var mindre krokig. Hon motarbetades av några överklassynglingar,
som satte hennes stora kunskap i den nordiska litteraturen på
orättvisa prov, förföljde och baktalade. Dessutom
undvek hon vid ett tillfälle att ange en fuskare - en medelmåtta
som behövde all hjälp han kunde få. Konflikten tvingade
henne att byta jobb, men inte att byta yrke. Länge fortsatte
provokationerna, men den stockholmska överklassens alla trick
till trots avgick Greta med seger till slut. Men hon medgav att
hon gjort fel, att hon faktiskt hjälp en pojke att fuska och
det i en tid och en kultur där fusk automatisk betydde relegering
och en förstörd framtid.
Det finns mycket i den här boken som skulle kunna bli riktigt
spännande, och det finns flera uppslag som i sig skulle hålla
för rejäla romaner. Ändå väljer författaren
Ranelid att fokusera att just han blev systrarnas levnadstecknare.
Väljer bort romanlusten och distansen, byter den mot närhet,
ryckighet och den ytlighet som berättelsens alltför många
lösa trådar skapar.
Han följer systrarna till ålderdomen, till Annas sjukdom
och död, till Gretas ensamhet och osentimentala saknad.
Men just i skildringen av det osentimentala
blir boken sentimental. Det går inte att samtidigt avhålla
sig från känslor och vara nyktert saklig. Ambitionen
att lyfta de båda systrarna ur anonymitetens tystnad, att
genom dem beskriva den ideala kvinnan, blir i samma stund som ansatsen
läggs sin egen motsats. Och en liten misstanke smyger sig in
i läsningen. Den att författaren vill att vi ska tycka
att han är en jäkel till karl, en som redan som 16-åring
kan lägga ner och tillfredsställa en mogen och vacker
kvinna. Förverkliga det som för de flesta unga män
förblir en våt dröm.
Ändå tror jag inte det. Jag tror att motivet är
ädelt, att visa den kvinnliga styrkan, kvinnan som det första
könet. Omhändertagande, rådande över liv och
död styr hon männens bräckliga världar och öden.
Jag tycker däremot att en smula distans skulle göra berättelsen
om de båda systrarna gott, lyfta dem fram dem - inte i relation
till berättaren, författaren, utan i än högre
grad i relation till ett i stora delar oförstående och
patriarkaliskt samhälle. Beskrivningen av skolan, av Annas
kollegor, av Annas man och av Gretas besvärligheter rymmer
mycket nog att stå på egna ben. Och visst kunde Ranelid
ha skrivit den bok han säger sig skriva i stället för
att sätta sig själv i bokens mitt.
2003.12.11
|