Extra |
Genom sin bakgrund av att skriva dagverser, först
i Helsingborgs dagblad och senare i Expressen, torde Lotta Olsson
vara en av de mera vällästa svenska diktarna.Nu kommer
hennes fjärde diktsamling. Även tidigare har hon givit
ut sonetter och nu ger hon sig på att skriva en sonettkrans;
det vill säga en svit av femton sonetter där den sista
består av inledningsraderna i de fjorton föregående.
Som om den strama och förpliktande formen inte
vore nog, med ett tungt arv från Dante och Petrarca, väljer
Lotta Olsson även att utgå från antikens mytologi.
.
Men med Olssons ord blir berättelsen
om Orfeus och Eurydike inte bara klassiskt gripande och levande;
utan även märkligt nutida. Det är mera än vackert
och skickligt skrivet. När vi som läsare får kliva
in i Orfeus känslovärld, på väg upp från
dödsriket, är det även en skildring av gemene mans
(och kvinnas) kärleksbekymmer. Vem väljer själv
sin kärlek? Inte vi. / Men kanske är det faktiskt det
jag borde: / försöka sluta älska? Och bli fri.
Den mörka stigens vandring fyller sinnet och Orfeus klagar.
Så enkelt brast förtröstans svaga hinna, /
och tvivlets svarta strömmar väller fram.
Olssons diktning rymmer dock, föga
förvånande, mera än kärlekens lycka och oro.
Seendet blir något viktigt för Orfeus när han vandrar
utan möjlighet att vända sig om och se sin älskade.
Om jag inte får se, vill jag bli sedd! / Att veta att
hon ser mig. Någonstans här faller Eurydike undan
och dikten i sig tycks viktigare än själva kärleken
och livet. Om hon ser bort, hur kan jag dikta då? /
Hur kan jag leva, om jag inte diktar?
En känsla som dyker upp under läsningens gång är
att sonettkransen blev till som en slags besvärjelse mot att
låta dikten bli viktigare än levandet. Skrivandet är
en tung vandring uppför en mörk stig och bara helt sällan
kommer livsessensen med hela vägen upp från skuggornas
rike. Kring Lotta Olssons ord finns dock en märklig livskraft.
2003.12.11
|