Ännu en "bibel". Men denna gång
ingen roman utan en 831 sidor lång bok byggd på lösa
funderingar och tillbakablickar samt inte minst, tal i egen sak
mot oförrätter han anser sig ha blivit utsatt för
i medierna. Men dessutom; djupsinniga betraktelser över allt
från existentialismen (som han brottas med för att förstå)
till Thomas Mann och hans barn över till nazismen, hedersmord,
mediafeminismen och
ja, Gud vet allt.
Ulf Lundell är en ikon i detta land. Därav
att han kan få en bok av detta slag publicerad. Jag säger
inte detta för att det är dåligt det han skriver.
Mycket är intressant och, som alltid, varmt och mänskligt.
Men visst har mannen gått och blivit bränd genom åren.
Och retat sig på mycket. Han låter salvorna smälla
rejält i formuleringarna denna gång, och när han
nu inte behöver tala genom alter egon så träffar
skotten sina mål och de träffar hårt!
Vissa kändisar
får sina fiskar varma - det har kvällspressen
redan låtit oss veta - men det är fel att säga att
boken skulle domineras av sådant. Åldrandets vedermödor,
skapandets besvär - exempelvis att det tar ett och ett halvt
år att skriva, repetera in och spela in ett dubbelalbum som
hans senaste - skildras nogsamt. Man riktigt känner frustrationen
och kallsvetten i pannan!
Ofta återkommande dock, i dessa prosadikter
som dominerar boken - skriven på ett slags fri vers som för
tankarna till beatnikpoeternas dagar - är kärleken.
Om det svåra och omöjliga. Men också
att kärleken är den enda sanna religionen.
Om jag fattar rätt.
Ty mycket av monologiserandet
och analyserandet kretsar kring kristendom, buddhism och islam.
Och att han inte tror på den sistnämnda religionens fundamentalism
i vissa länder, och dess försvarare bland svenska intellektuella
står klart. Han vill slå hål på politisk
korrekthet. Och dra skynket av förljugenhet och medvetna missförstånd.
Visst gör han det utifrån den arbetarklassens
uppkomling han är - med faiblesse för såväl
euro som EU - och med tillbakablickar på det 60-tal som så
format den han blivit. Fast samtidigt verkar han vilja lägga
band på nostalgin, ta ner den på jorden.
Men visst görs det med lite bitterhet.
Han skriver på ett ställe att han är glad att han
är så "
obildad. Eller självbildad"
Just detta fastnade i mig: däri ligger Lundells mission, att
han är en self-made man, som fortfarande vill ha revansch.
Revansch för alla
år han tvangs gå som sjukhusvaktmästare
(som han säger sig minnas med glädje dock) eller brevbärare
och kontorshjälpreda. Och för alla år han satt och
skrev sånger och romanmanus i sjaskiga lägenheter, innan
han blev upptäckt.
Inbäddad i boken finns också en längre novell av
Huckleberry Finn-karaktär om några unga tonårspojkars
äventyr en sommar i trakterna av Värmdö. Hans egen
barndoms somrar förstås. Kanske var detta den roman han
började skriva på, utan att få tid till att avsluta?
För det övrigt skrivna härrör sig från
början av 90-talet fram till nu, blandat i icke-kronologisk
form.
Tidigare fruar, föräldrar, syster
- till och med en gitarrist han inte dragit jämnt med - får
acceptera att bli uthängda utifrån Lundells perspektiv.
Den som kanske mest förekommer är "hon" - 24
år yngre - flickvännen vilken han hade en lång
relation med på 90-talet.
Fittstimmet och turbulensen på den debatt som förekom
därefter kommenteras också ganska grundligt. Han förstår
den bara inte. Tycker att de medvetet missförstod honom.
Ja, det är Ulf Lundell, mycket Lundell.
Precis som vanligt alltså. Bara det att nu är det utan
skydd. I många av ordtiraderna finns en dråplig ironi
och avtäckande humor som fick mig att skratta högt. Och
visst kan man väl skönja lite poesi också.
Och historiska alluderingar,
och döden, och framtiden, och resor, och tv-program
ja,
mycket.
Men vi vill ju ha det. Och en sak blir man varse när man läst
denna bok: han är mycket människa. På gott och ont.
11.12.2003
|