I dagarna har USA:s president Bush aviserat
att försvarsbudgeten ska höjas kraftigt nästa år
och enligt uppgift kommer landet att stå för närmare
hälften av världens militärkostnader. Vem som i slutänden
kommer att stå för kostnaderna är ovisst, eftersom
amerikanerna samtidigt utlovats skattesänkningar. Vapenindustrin
jublar och kampen mot terrorismen är sannerligen inte detsamma
som kampen mot fattigdomen i det egna landet. Frågan är
hur sluga de är i den amerikanska administrationen. Se bara
på Bush, framför allt på hans kroppsspråk,
som signalerar arrogans och osäkerhet samtidigt.
11 sepetmber 2001 blev
en vändpunkt för amerikansk utrikespolitik med konsekvenser
även för oss. Plötsligt fick vi en terrorlista som
aldrig riktigt har kunnat ifrågasättas. Tre somalier
från Stockholm svartlistades från alla banktransaktioner.
Något bostadsbidrag kunde de heller inte räkna med, ej
heller någon anklagelsepunkt som de skulle kunna förhålla
sig till. Vad har hänt med den svenska rättssäkerheten?
Kampen
mot terrorismen i amerikansk tappning och tryggheten i Sverige
- trådarna tvinnas samman. Tystnaden bland europas politiker
är besvärande men trots dystra prognoser är framtiden
ändå inte helt given. För att kunna inta en position
måste vi dock först orientera oss och det försöker
Janne Flyghed och Magnus Hörnqvist göra i sin bok Laglöst
Land, med underrubriken Terroristjakt och rättssäkerhet
i Sverige. Magnus Hörnqvists bidrag till boken publicerades
för övrigt i förra numret av Alba.
Idag är det alltmer
uppenbart att olika samhällsfenomen ofta hänger samman,
vilket bland annat blivit ett växande problem för den
dominerande vetenskapssynen med sitt mikroskopiska perpektiv. Samhällsvetare
och humanister börjar se behovet av perspektivbyte. Flyghed
och Hörnqvist är kriminologerna som följer med i
strömmen och som redaktörer för boken har de bjudit
in skribenter som jurister, fria intellektuella och fredsforskare.
Innehållsmässigt har resultatet blivit en diskussion
som spänner från den enskilde individens rättigheter
till politik på global nivå.
Mannen
med det intressanta kroppsspråket, George W Bush, gjorde
precis vad man kunnat förvänta sig efter attacken mot
World Trade Center i New York. Han förklarade att han skulle
starta ett korståg mot ondskan. Men presidentens rådgivare
insåg snabbt att ett korståg mot alla muslimska länder
skulle bli att gapa över för mycket, så det fick
bli en ond man istället i skepnad av Usama bin Ladin. Det greppet
har ju använts tidigare i historien och har hittills visat
sig fungera väl, åtminstone i amerikanska opinionsundersökningar.
Björn Kumm analyserar
terrorismens rötter och hävdar att terrorismen har en
historia. För detta påstående har han fått
en del kritik och har tolkats som att han därmed ger terroristerna
sitt stöd. Men självklart finns det orsaker till att unga
män (mest) väljer att dra med andra i sin egen död.
Enligt Kumm handlar det om en långvarig motsättning mellan
västerländsk maktfullkomlighet och tredje världens
maktlöshet. Här finns en viktig utgångspunkt för
förståelsen av vad som händer när den globala
säkerhetspolitiken griper in i helt nya lokala trygghetsfrågor
i vår del av världen. Kanske ska man dessutom se denna
som ännu ett exempel på de motsättningar som har
skapats i globaliseringsprocessen. Några andra har den spanskamerikanske
sociologen Manuel Castells angivit i sin stora trilogi Informationsåldern.
Men
hur var det nu med kopplingarna till det lokala? Kan man
alls skilja mellan våld och rätt längre? frågar
sig juristen Gregor Noll. I de västerländska rättssamhällena
har vi vant oss vid att göra skillnad mellan juridik och politisk
makt. Göran Persson ingriper inte i rättsskipningen. Men
vid kritiska lägen kan dessa bägge områden flyta
samman.
Gregor Noll menar att folkrätten
har blivit relativiserad efter 11 september. Helt plötsligt
blev situationen för flyktingar högst oviss. Tillfångatagna
i kriget mot Afghanistan kallas inte längre krigsfångar,
för där finns det internationell rätt som reglerar
hur dessa ska hanteras. Istället blev de illegala kombattanter
som hamnade i ett ingenmansland dit ingen internationell rätt
når. Den svenska regeringen har valt tyst diplomati för
att få klarhet om vår tillfångatagne medborgare.
Övertrampen mot internationell rätt borde istället
ha kritiserats på det skarpaste. Man anar hot om ekonomiska
sanktioner bakom denna feghet.
Redan före kriget
mot Afghanistan kunde rättens politisering tydligt avläsas,
skriver Noll. Interventionen i Afghanistan ägde rum utanför
folkrätten. Många av de intellektuella sköt in sig
på den ständigt levande spänningen mellan lagar
och moral. Precis som många aktivister göär när
de vill åstadkomma politiska förändringar. Administrationen
i Washington lyckades få den amerikanska opinionen att acceptera
att angreppskriget skulle betraktas som självförsvar.
Folkrätten
som varit starkt förankrad i vårt medvetande har
börjat väga lätt efter 11 september 2001, inte bara
i USA. I Sverige utvisades två egyptier i december samma år
tillbaka till sitt hemland trots risken att bli utsatta för
tortyr. Det hade varit betydligt svårare om inte attacken
mot World Trade Center hade utförts. Nu följer folkrätten
med i konflikten mellan å ena sidan en suverän stat (USA)
och å andra sidan en icke-statlig aktör, vars baser misstänks
ligga utanför den angripna statens territorium. För USAär
den situationen ny, såtillvida att det är utländska
grupperingar som utfört attacken. Tidigare har liknande attacker
utförts av amerikanska medborgare, som när en halv byggnad
sprängdes bort av den s.k Oklahomabombaren. Manuel Castells
ägnar ett stort avsnitt åt amerikaner som bekämpar
den federala regeringen. Men det är förstås svårt
att anlägga folkrättsliga principer på en konflikt
mellan en stat och dess egna medborgare.
Egyptierna
i Sverige ansökte om asyl som motståndsmän.
Efter 11 september blev de plötsligt potentiella terrorister.
Nelson Mandela ansågs länge vara terrorist av Sydafrikas
apartheidregim. Idag är det israeliska bulldozers som jämnar
hus med marken i kampen mot palestinska terrorister.
Vad som är legitimt motstånd och vad som är terror
handlar uppenbarligen om politik. De mänskliga rättigheterna
ska vara odiskutabla. Den som hotas av tortyr i det egna landet
ska ha rätt till politisk asyl i annat land. De utvisade egyptierna
utvisades medan de satt i utredningspipeline, dvs väntade på
att bli föremål för undersökning.
Efter murens fall förlorade
de gamla internationella huvudkonflikterna sin aktualitet, som Janne
Flyghed skriver. Men euforin på Berlinmuren visade sig bitvis
vara alltför optimistisk. Istället för fred och nedrustning
växte nya hotbilder fram i säkerhetspolitiken.
Hoten utifrån blev nu hot inifrån det egna landet eller
från annat land och svåra att förutse. Det nationella
säkerhetsarbetet handlar nu om förhålla sig till
skeenden och personer i det egna landet. Inte bara i USA utan detsamma
gäller för Sverige.
I
förlängningen kan vi se tendenser till ett säkerhetstänkande
som kan komma i konflikt med västvärldens grundfundament
- demokratin. Globaliseringsrörelsen och protesterna mot WTO
och EU:s toppmöten kan bli definierade som en del av den internationella
terrorismen. Är det kanske så man ska se de ovanligt
hårda domarna i samband med protesterna mot EU:s toppmöte
i Göteborg 2001?
Som sagt, trådarna
tvinnas samman. Laglöst Land är ett exempel på böcker
som behövs idag när frågorna blir allt större
och alltmer ödesmättade.
11.12.2003
|