Extra |
Skraplotter är den
tredje och avslutande delen i trilogin Vargskinnet, som inleddes
med Guds barmhärtighet (1999) och vars andra del var Sista
rompan (2002).
Trilogin är en berättelse
om tre generationers kvinnor. Den började med Hillevi Klarin
som i början av seklet lämnade Uppsala för att verka
som barnmorska i en jämtländsk socken där tiden verkat
stå stilla i århundraden. Sedan fortsatte den med Hillevis
dotter Myrten och nu i den sista delen får vi möta Myrtens
dotter Ingefrid. Dottern har varit en väl förborgad hemlighet.
Inte ens Myrtens fostersyster, sameättade Risten, vet om hennes
existens när hon i den sista delens inledning dyker upp för
att beskåda sitt oväntade arv.
En annan nyckelperson i berättelsens
väv är Ingefrids far den märklige konstnären
Elias Elv.
Elias och hans dubbla identiteter har gått som en röd
tråd genom hela trilogin. Vi har fått följa samhällsutvecklingen
speglad genom dessa personer och i Skraplotter är vi framme
i samtiden. Den fjärde generationen är därför
tidstypiskt ett adopterat barn från Indien och ingenting är
sig längre likt i den avfolkade glesbygden.
Ingefrid, som oftast kallas Inga, är präst och hon säger
att det bara är vi människor som kan förverkliga
Guds barmhärtighet. Hon får på ett sätt medhåll
av den icke religiöse doktor Torbjörnson. Han är
en av få människor som verkligen visar riktigt kristen
kärlek till sina medmänniskor. Ingas funderingar krig
livet påminner mycket om Hillevi Klarins när hon i första
delen grubblar över hur en gud som borde vara god kunde vara
så utan förbarmande och vad hennes egen uppgift egentligen
var som länk mellan guden och människorna.
Det finns mycket av religiöst grubbel
och många ibland kanske lite väl tydliga liknelser i
Skraplotter, precis som i hela trilogin. Ingefrid tar till exempel
hand om Myrtens små lamm i stallet när Myrten hamnar
på sjukhus. Ödet gör henne också tvungen att
agera barnmorska när lammen föds. På så vis
sluts en cirkel av många. Andra är att Elias förflutna
kommer ikapp honom i form av en envis (och ganska elakt karikerad)
journalist som vill ställa honom till svars för hans kontakter
med nazisterna i det förflutna. Till slut får också
både Ingefrid och Risten veta det vi läsare redan vet;
att Elias är Ingefrids far. Till och med det gamla vargskinnet
dyker upp igen. Polisen kommer och beslagtar det när de arresterar
Ristens son som misstänkt för att ha dödat en varghona
- precis som Trond Halvorsen gjorde i för cirka hundra år
sedan. Då liksom den här gången var det en dräktig
hona som fick sätta livet till.
Många cirklar sluts alltså
och kanske sätts även en punkt när det kapell som
figurerat redan i Vargskinnet brinner ner. Det har stått som
symbol för tidens gång på flera sätt. Från
början var det en bild av hur civilisationen tog sig in i vildmarken,
kristendomens seger över den "primitiva" samertron.
Efter en dramatisk historia blev det så småningom istället
använt som garveri. Nu var det meningen att det skulle användas
som kapell igen, men genom en olycka där Elias glasskärvor
och Ingefrids adoptivson är inblandade så brinner det
ner till grunden.
Kanske för att vi skall kunna sätta punkt här och
för att livet skall kunna gå vidare.
Ekmans lek med identiteterna går dock vidare långt utanför
bokens pärmar och hon har sått många tankefrön
på vägen genom sin trilogi. Den har ibland känts
lite övertydlig och predikande, men det slutliga intrycket
blir ändå att det varit en vindlande, vacker och intressant
historia. Lycklig den som har den kvar att läsa.
2003.12.11
|