Ibland är det motsägelsefullt vad som utgör
skrämmande miljöer: Både alltför öppna
ytor liksom alltför trånga kan vara skrämmande.
Platser där många människor samlas kan upplevas
som nästan lika hotfulla som där det är folktomt.
Det är då viktigt att det finns alternativ. För
att kunna skapa dessa måste man förstå hur staden
är uppbyggd. Staden upplevs som en helhet, men för
planerare och arkitekter kan det vara lättare att avgränsa
problemen till några gripbara områden. Därför
presenteras här fem olika infallsvinklar på problemet.
Stadens mönster
Att första stadens mönster och struktur är mycket
viktigt för att kunna förebygga rädsla. Funktionsuppdelning,
trafikseparering och zonering har präglat den svenska stadsplaneringen
i efterkrigstid. Den stadsplanering som var anpassad till dåtidens
ideal och livsformer skapar idag problem för många
människor Stora avstånd ger långa restider och
områden med bara bostäder skapar ensidig funktion.
Professor Bill Hillier har utvecklat en teori och en metod att
analysera rumsliga strukturer: space syntax analysis.
Med denna metod kan man analysera rums relationer och kopplingar
till varandra d v s den rumsliga konfigurationen. Stadens förmåga
att koppla ihop rum har i studier visat sig påverka hur
människor rör sig i staden. Det är det övergripande
systemet som påverkar de lokala miljöerna. I staden
är det helheten d v s systemet som skapar de enskilda platserna
och inte de enskilda platserna som skapar staden menar förespråkarna
för denna teori. Om man inte förstår det övergripande
systemet är det lätt att tappa helhetssynen och fastna
i att bara diskutera vinklar och vrår. Det är visserligen
viktigt på en lokal nivå men utgör inte grundproblemet.
Gatunätet eller vägstrukturen har stor betydelse för
stadens liv. Genom att jämföra stadsplaner har det
visat sig att planer med rutnätsmönster har högre
grad av genomströmning av människor och trafik än
stadsplaner som har ett trädliknande system.
I de många korsningarna som skapas i ett rutnätssystem
blir det fler tillfällen för möten mellan människor.
Bergsjöns struktur liknar liksom många andra förorters
strukturer ett trädsystem. Utifrån ringleden som omgärdar
Bergsjön går trädliknande gator in i de olika
bostadsområdena. Detta system skiljer sig mycket från
det som finns i stadskärnan där man har ett rutnätsliknande
stadsmönster.
Rutnätsmönster behöver inte vara exakt kvadratiska.
Det viktiga är att kvarteren ar korta och att korsningarna
är många, något som underlättar människors
möjlighet att röra sig, samt ger fler möjligheter
till möten. Stadens mönster påverkar också
graden av läsbarhet och överblickbarhet. I vissa städer
eller stadsdelar lär man sig aldrig att hitta medan andra
har ett system som man lätt förstar sig på. Trädsystemet
tenderar att vara svårt att orientera sig i.
Bergsjön får i denna handbok utgöra exempel på
att stadsstrukturen kan bidra till att skapa otrygghet. Detta
dels genom att bostadsområdet separeras funktionellt och
geografiskt från stadens centrum, dels genom att det inom
området är svårt att ta sig mellan olika platser.
Området blir ödsligt eftersom det dräneras på
trafik genom en ringväg i kombination med en trädstruktur.
Möjligheten att kunna välja alternativa vägar,
ifall den väg man tänkt gå av någon anledning
är blockerad, påverkas av den grundlaggande stadsstrukturen.
Tidsaspekten är också viktig i detta sammanhang. Hur
lång tid extra tar det att välja en alternativ väg
om den möjligheten finns? Hur mycket tid lägger vi
ner på att välja den trygga, men långa omvägen
framför den närmaste vägen?
Trafikrummet
Med kommunikationer menas här den stadstrafik som inte består
av bilburna transporter. I Göteborgs fall handlar det om
spårväg samt cykel- och gångbanor. Kollektivtrafikens
plats i det övriga vägsystemet påverkar människors
rörlighet. Även hållplatsers placering påverkar
hur man nyttjar kollektivtrafiken. Det kan hända att man
undviker att resa kollektivt därfor att man måste
gå genom mörka områden för att komma till
och från hållplatserna. Turtätheten, tryggheten
på vagnarna och hållplatsernas utformning är
andra saker som påverkar valet att resa kollektivt på
kvällen. När det gäller cykel- och gångvagar
är det viktigt att de inte går genom tunnlar, intill
mörka buskage eller utmed plank och murar.
Tydliga skyltar och vägmarkeringar ger säkrare vägval
så att man inte behöver tveka eller vända om
för att man har valt fel.
Parker och grönytor
Parker och grönytor är viktiga för stadsmiljön.
De är nödvändiga och önskvärda. Samtidigt
blir stora parker som Slottsskogen svårgenomträngliga
barriärer. Mindre parkområden är lättare
att gå runt om man vill undvika dem på kvällen.
Vid anläggandet av till exempel hållplatser och
cykelvägar är det viktigt att ta hänsyn till att
det som på dagen är fina naturvägar på
kvällen kan upplevas som skrämmande. Det måste
kunna erbjudas alternativa gena vägar, gärna med god
skyltning.
Den byggda miljön
Bebyggelsen skapar stadens form och påverkar den direkta
upplevelsen av närmiljön. Vi går mellan hus,
intill fasader, in i entreer och portar.
Höjden på husen har antagligen inte så stor
betydelse för rädslan som husens längd eller bredd.
Långa byggnadskomplex kan skapa ogenomträngliga områden.
Skall passager ordnas bor det inte ske med hjälp av gångtunnlar
av den sort som beskrivs i samband med det första vägvalet
vid Komettorget.
Vinklar, vrår och nischer bidrar till att ge stadsrummet
dess spänning och karaktär, samtidigt som människor
kan vara rädda för att passera dem på kvällen.
Pelargångar är ett sådant exempel. Sikten framåt
är dålig på grund av den låga takhöjden
och de stora pelarna.
Byggnader skapar bestämda rörelsemönster.
Är det tätt mellan husen eller väggarna blir den
tvingande rörelsen starkare än om man kan välja
vilken sida av vägen man vill gå. Gångbron mellan
Lilla Bommen och Nordstan har den tvingande effekten.
Belysningen är också viktig för hur man upplever
sin närmiljö. Dålig belysning i kombination med
isolerade platser brist på siktlinjer och att inte vara
synlig för andra bidrar till att skapa obehagliga miljöer.
Alla de kullar och berg som ger Göteborg dess speciella
karaktär bör också beaktas ur trygghetssynpunkt.
Om trappor är den enda möjliga lösningen bör
man utforma dem utan prång gömslen och utan växtlighet
tätt intill. Istället bör de vara breda och väl
upplysta.
Det sociala livet
Det finns även fysiska aspekter på det sociala livet.
Det är viktigt att staden lockar människor att vilja
röra sig ute i det offentliga rummet så att den tomhet
som många platser präglas av kan motverkas. Bostadsområden
kan byggas så att det är möjligt att etablera
verksamheter i bottenvåningar. Det kan också löna
sig att granska tillgängligheten till befintliga lokaler.
Går det till exempel lätt att nå dem från
gatan eller gården? Är entreerna inbjudande? Kan verksamheterna
annonsera sig utåt genom skyltfonster anslagstavlor eller
dylikt? Affärer restauranger fritidsverksamheter och servicelokaler
som attraherar olika åldrar och grupper av människor
kan vara en väg till ett mer levande bostadsområde.
Det är också viktigt att studera de sociala förutsättningarna
som finns för att starta verksamheter. Finns det möjligheter
att ytterligare underlätta for initiativtagare? Kan det
finnas utrymme för samarbete mellan ansvariga för till
exempel kollektivtrafiken fastighetsägare och företagare?
Ett fungerande socialt stadsliv gynnar förstås i sin
tur tillgängligheten. I Sverige håller vi idag på
att utveckla ett segregerat samhälle med lokala homogena
befolkningsgrupper. I ett homogent samhälle eller bostadsområde
syns avvikaren tydligt oavsett om det är en svensk i ett
invandrartätt område eller en invandrare i ett svensktätt
område. Likaså syns en kvinna i ett mansdominerat
område och en man i ett kvinnodominerat område. I
många fall är det inte önskvärt att känna
sig som en avvikare. Det kan snarare upplevas som en otrygghet.
En uppluckring av homogena områden bör därför
eftersträvas.
Helhetstänkande är viktigt
Med hjälp av de här infallsvinklarna är det lättare
att förstå vilka faktorer som har betydelse för
graden av upplevd trygghet. Stadsstrukturen påverkar avstånden
och gör att människors vardag funktionssepareras. Kommunikationssystemet
påverkar vara möjligheter att ta oss runt i staden
på kvällen och var vi hamnar i stadens system. Överblickbarhet
och stadens lasbarhet påverkas av stadsstrukturen.
Går det att förstå och avläsa hur man tar
sig från en punkt till en annan? Finns det mojligheter
att se alternativa vägar? För att få en uppfattning
om vilken väg man vill gå är goda siktlinjer
och belysning viktig. Siktlinjer påverkas av belysning
och den byggda miljön. Vinklar och vrår har negativ
betydelse för overblickbarheten. Belysning, vilken typ av
armatur, ljus och placering, är en annan viktig faktor Sprider
armaturen ljus eller slukas ljuset bara upp av växtlighet,
mörka fasader och markbeläggningar?
Skapar trafiksystem, parker, institutionsområden, bostadshus
och köpcenter sinsemellan glapp eller mellanrumsområden?
Eller bildar de barriärer? Det är viktigt att se till
helheten och varje plats måste ses i sitt sammanhang. Summan
av delarna är större än delarna i sig. En slutsats
måste bli att stadsbygden behover ett kontinuerligt system
av sammanbundna gångvägar i ett finmaskigt system
utan återvändsgränder. Dessutom att boende och
arbetsplatser av skilda slag orienterar sig med sina framsidor
mot detta system och att kollektivtrafikens hållplatser
är integrerade i systemet.
Texten är ett kapitel ur Tryggare
Stad - kan man förändra rädslans platser
Boken är ett samarbete mellan Göteborgs stadsbyggnadskontor
och Carina Listerborn, Chalmers Tekniska
högskola.
|