Står vi inför en ny syn på vetenskapen nu när biologin börjar hota fysiken som den tyngsta formen av avskalad vetenskap? I så fall kan det finnas anledddning att studera paradigmens struktur ännu en gång. Johan Lindström, tidigare lärare i vetenskapsteori, presenterar Håkan Törnebohms analys av paradigmens väsen. "Vita mannen tycka sig själv så brun och frisk, fast han mest likna torkad fisk", sjunger Povel Ramel i Naturbarn. I visan är detta en metafor för utseende, men i denna artikel använder jag det som en metafor för svagt "inseende", dvs. dålig självförståelse i frågan om den egna traditionstillhörigheten. Följande är ett exempel på detta: "Inom vårt ämne filosofin finns inga som helst skolbildningar", sa Anders Wedberg på 1960-talet, i en minnesskrift till någon kollegas 65-års-dag. Det var Wedberg, som införde den "nya logiken" till Sverige och han betraktades av många som den oskrivne ledaren för den svenska filosofin. När Törnebohm först visade sig på den intellektuella scenen, i det kontroversladdade tankedramat "formalstringenta artifakter, versus systemteoretiska kunskapsmodeller", så skedde detta via hans lärljunge, Gerard Radnitzky, genom dennes avhandling, Contemporary Schools of Metascience, 1968. Den svenska "skolfilosofin",
som dominerade vid universitetet, förklarade Radnitzkys
avhandling vara en "akademisk skandal", som man - underförstått
- inte behövde Tre år senare (1971) kom "De båda filosofernas gemensamma skrivelse till UHÄ, angående Radnitzkys avhandling", i vilken Anders Wedberg, Stockholm, och Ivar Segelberg, Göteborg, tillsammans argumenterade för att UHÄ i efterhand (!) skulle sänka betyget på Radnitzkys avhandling, så att han skulle bli tvungen att lämna sin docenttjänst. Försöket misslyckades och Radnitzky stannade vid sin tjänst till 1973, då han lämnade Sverige, för att tillträda en professur i Västtyskland. Under tiden fortsatte Törnebohm att utveckla sin "systemiska" linje, vars kärnidéer kan snabbt sammanfattas i två figurer, vilka båda utgör en närmast maximal frontalkrock med det logisk-empiristiska schemat. 1. Paradigmperspektivet på forskning
och kunskapsbildning Paradigmperspektivet innebär att anta, att forskares mentala system innehåller antaganden, som är omedvetna i en psykoanalytisk mening, där de kan utgöra det "outsagda", som dock kan artikuleras, dvs. rekonstrueras och ges en språklig formulering. Då har man lyft fram en dold och blott potentiell information, och gjort denna till explicit kunskap. Traditionsbrytningen Här kommer nu Törnebohm med ett välartikulerat alternativ: "Kunskapens hus har tre våningar" (se figur 1 nederst), och på tredje våningen finns metateorin, vilken krävs för överblick och sammanhang. Kärnan på den metateoretiska nivån är paradigmet. Ett exempel från kunskapsteorin Denna omfokusering till access är en av de starka poängerna i Törnebohm:s program, och då - kan man tycka - borde Törnebohm ha gjort ett stort nummer av detta, men det gjorde han inte, och då måste man fråga sig varför. En möjlig förklaring är forskningspsykologisk, och ligger i att Törnebohm upptäckte att accessfrågan är starkt kontroversiell för många, samtidigt som Törnebohm personligen är konflikträdd. Resultatet blev att Törnebohm inte alls framhöll sina starka poänger, utan i stället tonade ner kärnpunkterna. Dessutom började Törnebohm på 90-talet använda en abstrakt skrivstil, som medför att poängerna blir svårtillgängliga för läsaren Detta textstycke får stå som avskräckande exempel, men är illustrativt för att förklara den uteblivna framgången för Törnebohm:s annars briljanta idéer: dessa döljs av en språkapparat, som gör att de inte når fram till de intresserade läsarna. Törnebohm är emellertid mycket starkare än så, och då vill jag nämna Törnebohms schema för testning av stjärnhypoteser (se figur 2 nederst), vilket är en operativ konsekvens av trevåningshuset, som med tre drag löser positivismens olösliga problem - att upprätta kontakten mellan teori och empiri, utan att reducera någondera. Inom traditionell metodlära brukar man skilja mellan "databildning" och "generalisering" som två strikt skilda procedurer. I nästa steg får man svårigheter med teoriutvecklingen. Den enda metod för generalisering, som man känner till, är numerisk induktion (typ statistisk generalisering, se ovan), men denna ger endast samband av korrelativ typ - och denna uppfattas som "förutsättningslös" = fristående från filosofiska antaganden och därför "objektiv". Teorikonstruktionen måste vara påtänkt redan vid begreppsbildningen - man bör åtminstone ha en "förhandsmodell" (Törnebohm) av det studerade systemet, samt göra en kategorisering av detta. Stjärnhypoteser Törnebohms forskningspolitik Två typer av böcker A. Allmän översikt eller orientering
över ett fackområde. Typ A finns det travar av, men dessa böcker innehåller föga av användbart material, dvs man kan inte arbeta med en sådan bok som resurs eller underlag. B är den typ av böcker, som Törnebohm ville att vi skulle skriva, alltså av delvis handbokskaraktär. Vetenskapsteorins uppgifter Vetenskapsteorins första uppgift borde vara att behandla kognitiva patologier. Här har vi en direkt parallell till medicinen, ehuru denna mest behandlar kroppens sjukdomar, medan vetenskapsteorin behandlar intellektets. "Kognitiva patologier" är en term hos Törnebohm, Koch 1981 och Ingo Swann. Användningen hos de tre författarna har så pass god överlappning, att man kan hävda, att det handlar om samma begrepp, ehuru Swann använder termen Stereotype thinking. Det exempel på en stereotyp, som Swann väljer råkar vara en av Törnebohm:s måltavlor för kritik: den "uttunnade" eller "humeanska kausaliteten". Det missade tankeledet i tom kausalitet Ett praktiskt exempel: Vi svetsar ihop två järnbitar genom att smälta ner en järntråd och med denna smälta "limmar" vi ihop järnbitarna till ett stycke. I exemplet har vi en form av sammansatt kausalitet, först med tillförande av elektrisk energi, sedan det centralt producerande och förändrande momentet, som ligger i smältning av järntråden. Processkausalitet (typ 4) De vanliga felen i resonemang, som använder kausalitet, har inspirerat en amerikansk parapsykolog (!) och vetenskapsteoretiker till följande analys: As it has transpired during the modernist
epoch of the West, we have generally become locked into what
might be called the cause-effect syndrome. This is to
say that we intellectually consider the formulas of causes and
effects -- but miss a very important factor between them. If things are carefully examined, there
is no effect produced unless processes have preceded it. And
it is the processes which the cause has set in motion in order
to result in the effect. Framtida utvecklingsmöjligheter De tvärvetenskapliga tillskotten är ett villkor för kunskapens växt, säger Törnebohm och parallellt med Törnebohm, också den kreative forskare, som agerar som parapsykologins Törnebohm - Ingo Swann - och med den äran, ty denne man har från "egen ficka" plockat fram nästan hela Törnebohm:s paradigmpersektiv! Swann avlossar bredsidor mot den traditionella parapsykologin och dess statistiska räkneövningar, och framhåller därvid att man försummat just kontakten med relevanta grenar av informationsteorin. JOHAN LINDSTRÖM |