|
Först ut i Sverige med att förena
gräsrotsmobilisering och statlig förvaltning var radikala
socialarbetare på 1970-talet. De tog med sig arbetsmetoderna
från studentupproret och protesterna mot Vietnamkriget
och integrerade dem i socialtjänstens verksamhet. Modellen
kallades samhällsarbete, och där ingick även ett
ställningstagande för "utsatta, förtryckta
och oorganiserade människor". Socialarbetarnas uppgift
var att "vara vägledare och rådgivare, och kanske
organisatör".
Det handlade om en underifrånstrategi
där myndighetsrepresentanten skulle lyssna in klienterna
och kartlägga deras existerande nätverk, och från
den utgångspunkten sätta igång och understödja
en process som skulle leda till att de fattiga själva skulle
kunna ta till vara sina intressen och förändra sin
livssituation.
Efter att ha legat i träda under 1980-talet dammades de
gamla erfarenheterna av under 1990-talets inledande år.
Sedan dess har underifrånstrategin blivit en bärande
del i statliga reformsträvanden som till exempel lokala
demokratiutvecklingsprojekt. I förhållande till ursprunget
i de klassiska folkrörelserna hade den dock genomgått
ett par anmärkningsvärda förskjutningar, då
strategin under senare hälften av 90-talet nådde det
brottsförebyggande området.
Den mest iögonfallande
skillnaden var att mobiliseringen
i det förra fallet skedde oberoende av staten och
ibland även i opposition mot det etablerade samhället
medan den brottsförebyggande folkrörelsen organiseras
av staten. Det förutsätter en intressegemenskap mellan
alla tilltänkta samverkanspartners polis, invandrarungdomar,
regering, idrottsledare, försäkringsbolag, pensionärer,
etc som aldrig problematiseras. Klassmotsättningar,
strukturell rasism och andra djupa konflikter har ingen plats
i det schema över samhället där "alla goda
krafter samverkar".
Andra förskjutningar har skett i förhållande
till 70-talets samhällsarbete. Dåtidens radikala socialarbetare
riktade sig främst till de fattiga i syfte att förändra
deras förhållanden. Målgruppen var "förtryckta
och politiskt fattiga grupper" och ambitionen var "utveckla
kritiskt tänkande och förändrande handlingar i
gruppens intresse".
Dagens brottsförebyggande mobilisering
riktar sig emellertid inte till en särskild grupp utan till
alla medborgare. (Detta gäller i varje fall på ett
ideologiskt plan; på ett praktiskt plan tillfrågas
främst människor som är resursstarka i termer
av socialt kapital.) Dessutom har mobiliseringen flyttats över
från en socialpolitisk till en kriminalpolitisk kontext,
vilket gjort att den materiella livssituationen försvunnit
ur sikte, till förmån för kompetensen att förhindra
brott.
Medborgaren i civilsamhället
Ett grundläggande kännetecken
hos de brottsförebyggande initiativen är att ingen
kan tvingas att delta. Mobiliseringen står och faller med
dess förmåga att väcka eller knyta an till ett
intresse. Det behöver i och för sig inte handla om
några märkvärdigheter. Jag har mött de mest
skilda motiveringar till att delta. Det kan röra sig om
viljan att göra en insats, önskan att skydda sin egendom,
utsikten till bättre kontakt med grannarna eller med andra
föräldrar, irritation över polisens bristande
förmåga, ekonomiska incitament som sänkta försäkringspremier,
behovet att kunna känna sig trygg där man bor, eller
en kombination av flera motiv.
Men för att nå en kontinuitet över tid måste
mobiliseringen tilltala en målgrupp. Och som alla målgrupper
skapas denna delvis genom mobiliseringen. Mycket beror på
hur den tilltalas. I det här fallet adresseras människor
i egenskap av potentiella brottsoffer, ansvarstagande föräldrar
eller idrottsledare, eller som boende i ett särskilt område.
Mobiliseringen vänder sig även till dem som bor i nerslitna
bostadsområden, som systematiskt diskrimineras på
arbetsmarknaden, som sett den sociala servicen försämras.
Men de tilltalas inte som tillhöriga ett kollektiv i motsättning
till andra kollektiv, som drar fördel av deras underordning,
utan just som potentiella brottsoffer eller som enskilda medborgare
med samma rättigheter och skyldigheter som alla andra.
Den senare målgruppen
engageras inte för att kräva
bättre betalt, bättre kollektivtrafik eller bättre
utbildningsmöjligheter utan för att hålla ordning
och få slut på skadegörelsen i området.
Men ingen mobiliseras å andra sidan enbart i egenskap av
brottsbekämpare. Adressaten framför andra för
Allas vårt ansvar är medborgaren i civilsamhället.
Det är det centrala ideologiska tilltalet i hela projektet.
Det är vad alla brottsoffer, föräldrar, idrottsledare
och hyresgäster anses vara i grund och botten. "Medborgare",
tillsammans med "civilsamhälle", var också
två av de mest vanligt förekommande begreppen i 1990-talets
politiska debatt och akademiska forskning. Båda begreppen
har blivit ordentligt ideologiskt impregnerade. De pendlar mellan
att fungera som termer med respektive utan värdeladdning.
Så blir civilsamhället ett område
utanför staten och marknaden som inte präglas
av konkurrens och hierarki utan av trygghet, ömsesidiga
relationer och ett fritt meningsutbyte. Medborgare blir personer
med svenskt medborgarskap som tar ett ansvar för lokalsamhället
och deltar i landets demokratiska styre. Å ena sidan en
färglös beteckning, å andra sidan ett värdeomdöme.
Det innebär att målgruppen för den brottsförebyggande
mobiliseringen medborgarna i civilsamhället
redan existerar i mening, som fysiska personer, men inte nödvändigtvis
i en annan mening, som skötsamma och ansvarstagande medlemmar
i en trygg lokal gemenskap.
Även i detta fall rör det sig om en importprodukt.
Närmast kom den från en politisk diskussion som utvecklades
under 1990-talet, bland annat men inte enbart av
förnyarfalangen inom socialdemokratin. I motsats till de
så kallade traditionalisterna var ambitionen att hitta
vägar bort från välfärdsstaten och samtidigt
hålla distansen till nyliberala lösningar. Medborgaren
bestämdes i motsats till både klienten och kunden.
Klienten framställdes som det passiva objektet för
de sociala myndigheternas ingripanden, medan medborgaren var
det aktiva subjektet som tillsammans med sina närmaste tog
saken i egna händer. Kunden var den kalkylerande aktören
på marknaden, medan medborgaren ansågs ta ett samhällsansvar
och även se till andra värden än de ekonomiska.
Alla medborgare framställdes
som jämlika; fanns det några
skillnader mellan dem så beskrevs de inte i termer av klass
eller kön utan i graden av aktivitet. Den centrala skiljelinjen
gick inte mellan över och under utan mellan aktiv och passiv.
I storstadsutredningens delbetänkande i mitten av 1990-talet
redogjordes för "den aktive medborgaren": "Kunnig,
trygg och medveten, klarar att orientera sig i den egna geografin.
Stor social kontroll med intensivt utbyte med andra medborgare.
Känner identifikation med det politiska och samhälleliga
systemet. Upplever sig ha befälet över sitt liv."
Motsatsen kallades för "den passive medborgaren"
och beskrevs på följande sätt. "Ointresse
och oförmåga att kontrollera den egna geografin. Viss
aktivitet inom begränsade områden, men i stort sett
passiviserad. Artikulerar missnöje med samhällsförändringar.
Upplever att egna synpunkter är ointressanta för makthavare.
Förtroendekris i relation till det politiska systemet."
Om den brottsförebyggande
mobiliseringen riktar sig till
medborgaren i civilsamhället blir nästa fråga,
vad som faktiskt träffas. I förlängningen av tillvägagångssättet
och tilltalet ligger den dubbla träffytan, självförhållandet
och närmiljön.
I Allas vårt ansvar fastslås att "brottsligheten
måste angripas lokalt, där problemen finns".
Eftersom människor blir utsatta för brott i sin lokala
miljö är tanken att lösningarna finns att hämta
på samma plan. Under hela 90-talet har uppfattningen gått
som en röd tråd genom statliga utredningar, att det
är på lokal nivå som problemet med brottsligheten
kan och ska lösas. Det sammanhänger med en bestämd
uppfattning om vad som utgör både problemet och brottsligheten.
Allas vårt ansvar riktar sig uttryckligen enbart mot vissa brott.
Det är en mobilisering mot vardagsbrottsligheten. "Programmet
riktar sig mot vad vi vanligen kallar traditionell brottslighet,
stölder, bedrägerier, våld och skadegörelse,
dvs. den brottslighet som helt dominerar brottsstatistiken och
som vanligen drabbar människorna i deras vardag." Det
följer att exempelvis brott mot arbetsmiljölagen, ekonomisk
brottslighet, illegal vapenhandel, väktarvåld, mutbrott
eller miljöbrott inte omfattas av det brottsförebyggande
programmet.
Även medborgarbevakningen
riktar sig mot traditionell brottslighet
i närmiljön. Typexemplet är grannsamverkansprojekten,
som bildar nätverk för att förhindra egendomsbrott
i bostadsområdet. Jag har i mina undersökningar inte
påträffat gräsrotsinitiativ för att förebygga
miljöbrott eller ekonomisk brottslighet. Visserligen ingår
projekt mot kvinnomisshandel. Men den traditionella brottsligheten
är den allt överskuggande angelägenheten. Avgränsningen
brukar förklaras med att det är vardagsverkligheten
som står i fokus och att det är på den nivån
som vanliga medborgare kan göra en insats. Men även
väktarvåld och arbetsmiljöbrott "drabbar
människorna i deras vardag", och även denna typ
av missförhållanden går att påverka om
bara viljan finns. Inriktningen på traditionell brottslighet
bör nog istället ses som en markering av att den vardagsverklighet
som är aktuell i sammanhanget består av en bestämd
tolkning av normalbefolkningens vardagsverklighet. I den tolkningen
kommer hoten mot närmiljön inte från kapitalstarka
grupper utan snarare från den grupp människor som
befolkar fängelser och behandlingshem.
Den andra träffytan är självförhållandet.
När begreppet social brottsprevention förklaras i
Allas vårt ansvar sägs det handla om bland annat
åtgärder som "syftar till att stärka självkontrollen".
Det kan tolkas i repressiv mening, som en disciplinering av individer
för att få dem att avstå från bestämda
handlingar. Men jag menar att den brottsförebyggande mobiliseringen
väsentligen är produktiv och inte repressiv, den skapar
snarare än förbjuder beteenden. Ett sätt att beskriva
detta är genom att ta fasta på begreppet egenmakt,
som för övrigt nämndes spontant i ett par av intervjuerna.
Egenmakt är
en del av underifrånstrategin.
Historiskt är ursprunget detsamma. Begreppet kom från
USA och 60-talets sociala rörelser, där egenmakt (empowerment)
associerades med frigörelse från förtryck. Därifrån
hämtades det över som en målsättning i den
ovan beskrivna modellen för samhällsarbete. Fokus låg
på att aktivera människor vilkas problem bland annat
bottnade i deras egen passivitet. Egenmakt kom att beteckna "program
som syftar till att omvandla de fattiga till självförsörjande,
aktiva, produktiva och deltagande medborgare".
I 1990-talets svenska diskussion återintroducerades
begreppet av förnyarfalangen inom socialdemokratin. Egenmakt
hade då förlorat kopplingen till makt i egentlig mening.
Motsatsen till egenmakt var inte underordning utan vanmakt. Utmärkande
för både egenmakt och vanmakt är att det handlar
om individens - eller gruppens - förhållande till
sig själv. Det är de öppna handlingsalternativen
som står i centrum. Den faktiska positionen i de samhälleliga
maktstrukturerna är av underordnad betydelse. Det gäller
att ha kontroll över sig själv och sitt liv under rådande
omständigheter - oavsett vilka omständigheter dessa
är. Den förändring som ska komma till stånd
är att målgruppen blir självförvaltande
genom att förhålla sig aktivt till sina möjligheter
och utnyttja de befintliga strukturerna.
I boken Powers of Freedom beskriver Nikolas Rose en generell
utbredning av "självtekniker som är nödvändiga
för en ansvarsfull självförvaltning". Han
sätter det också i samband med politikens moralisering.
Det vill säga, att de sociala bakgrundsfaktorerna minskar
i betydelse medan medborgarnas skyldigheter betonas och deras
rättigheter villkoras. Denna moralisering av politiken märks
också i det brottsförebyggande arbetet. Men lika viktigt
är att det inte enbart handlar om moral. Förutom uppmaningarna
om önskvärt beteende och överskjutandet av ansvar
på individen, ges också verktygen. Genom att medborgare
och frivilligorganisationer skolas i brottsbekämpning, och
genom att de deltar i nattvandringar och grannsamverkan, utvecklas
en handlingskompetens - i just det avseendet - som inte är
försumbar.
Man kan på
goda grunder ifrågasätta
om den brottsförebyggande satsningen i första hand
är riktad mot kriminella, stökiga ungdomar eller andra
avvikare. Brott och brottslingar är något som brottsförebyggande
verksamhet med frivilligmedverkan har få direkta beröringspunkter
med. Det är klart att någon gång skriver nattåkarna
ner bilnumret till en misstänkt inbrottstjuv, och någon
gång lokaliserar nattvandrarna personer som säljer
hembränd sprit till traktens ungdomar. Men som jag kan bedöma
det har medborgarbevakare i regel en ganska begränsad kontakt
med den brottslighet som de ska förhindra, samtidigt som
kontakten med missbrukare och människor i riskzon är
ytlig och inte rymmer några möjligheter till egentlig
påverkan.
Min slutsats är att maktutövningen i den brottsförebyggande
mobiliseringen inte riktas mot dem som begår brott utan
mot dem som ska förhindra brott. Det handlar inte i första
hand om att stämpla och utestänga avvikare - även
om detta naturligtvis också blir följden - utan om
att återuppbygga en normalitet anpassad till nya förhållanden.
Därav alla tekniker och resonemang som går ut på
att skapa aktiva och säkerhetsmedvetna, laglydiga och samarbetsvilliga
medborgare. Ibland behövs bara en mindre insats, som då
villaägare rekryteras till grannsamverkan. En kort utbildning
gruppvis, utnämnande av kontaktombud, utbyte av telefonnummer
och uppföljning nästa år.
MAGNUS HÖRNQVIST
Forskare vid Stockholms universitet
2001.11.29
|