|
Under hösten har Albert Bonniers förlag givit
ut en mycket vacker bok om svenskt måleri: Den svenska
målarkonstens historia, skriven av konstvetaren och kulturjournalisten
Märta Holkers. Det är en översikt över niohundra
års målarkonst i Sverige, där målningarna
sätts in i ett kulturhistoriskt sammanhang och där
varje sekels måleri presenteras på ett pedagogiskt
sätt med klara, välskrivna texter och ett gediget bildmaterial
i en överskådlig och tilltalande grafisk form.
Min egen utgångspunkt i mötet med den här boken
var lite buttert negativ. Dels känner jag en viss leda inför
allmänna översikter, som ofta gör anspråk
på att säga allt viktigt i ett stort ämne och
som i sin iver att vara heltäckande och objektiva kan bli
ointressanta. Och dels hyser jag en grundmurad misstro mot eleganta
s k soffbordsböcker, där såväl text och
bildmaterial ofta underordnas en dekorativ ytlighet.
Alltifrån mötet med omslagets öga kom
dock fördomarna inför denna vackra bok på skam.
Märta Holkers har skrivit en kunskapsfylld bok som i bästa
mening är subjektiv. Överblicken och det representativa
urvalet finns där, texterna är späckade med fakta
men de blir aldrig pliktskyldigt tråkiga utan förmedlar
glädjen i att se, att njuta av måleriet som sådant
och de kunskaper om olika tiders människor som bilderna
förmedlar.
En bok om måleri bygger förstås till stor del
på bra bilder. Den här bokens 450 bilder är fint
återgivna i färg, vissa bilder av målningar
kompletteras av detaljbilder. Ett exempel är omslagets öga,
en detalj från målningen Damen med slöjan. Inne
i boken finns målningen avbildad tillsammans med flera
detaljbilder som visar Roslins arbetssätt. På så
vis får en målning, som för mig blivit synonym
med dåliga reproduktioner i svulstiga guldramar, liv igen
och tillsammans med författaren får jag glädjas
åt hur Roslin njutit av att måla siden och hud. I
andra fall kan detaljbilderna ge kunskap om idéinnehållet
i bilderna. Alla avbildade målningar har uppgifter om teknik,
om originalets mått och om var de finns. Det är viktig
information eftersom en aldrig så välgjord reproduktion
ändå inte motsvarar den upplevelse som konstverket
ger, när man ser det i verkligheten. Märta Holkers
uppmanar i sitt förord till att söka upp de museer
och kyrkor som nämns i bildtexterna för att se verken
i original och till att fortsätta att studera på egen
hand, genom att söka upp bibliotek och länsmuseer.
Lusten att göra det väcks inte bara av bilderna
och textens kvalitet, utan också av att målningarna
sätts in i ett tidsmässigt sammanhang, med en tidsaxel
för varje sekel och med en rad notiser i marginalen, som
ger associationer åt olika håll.
Indelningen i sekel gör utvecklingen är lätt att
följa och presentationerna av målningarna kan intressera
läsare på olika kunskapsnivåer. Den som söker
en allmän orientering i svenskt måleri har förstås
allra mest att hämta, särskilt som mottot för
denna bok är att man ser det man vet och ju mer man
vet desto mer finns att upptäcka och att avsikten
är att väcka nyfikenhet och lust att själv studera
vidare. Därför blir ett par frågetecken kring
urvalet av nittonhundratalskonstnärer ganska oväsentliga.
Det ligger ju i sakens natur att ju närmare vår egen
tid vi kommer desto fler tänkbara urval är möjliga.
Och som sagt: Gå ut och se med egna ögon!
Barabara Häggdahl
2001.11.29
|