Musikstudions död?
   
   
 

Teknikexplosionen inom hemelektroniken är ett faktum. Inte minst har tryckvågen dragit fram över musikproduktionens område. Vem behöver skivbolag och studior? Nu kan du själv sitta hemma framför datorn och komponera, mixa och bränna en cd-skiva.

Sven Jansson på Helikopter studio och records säger att skivproduktionen ökat lavinartat de senaste åren. Förra året släpptes 10-12 000 skivor i Sverige. Men av dessa är det ytterst få som kan bära sig ekonomiskt.
- Om du tittar på top 40 så förändras den inte snabbt. På ett år kanske det handlar om 50-60 olika skivor som förekommer där. Detta är ett mycket toppigt pyramidförhållande. Det är få som säljer mycket, säger Sven Jansson.

Och visst beror denna ökning på teknikutvecklingen. Samtidigt - säger Sven Jansson - har musiken under de senaste tjugo åren lockat till sig ungdomar från idrotten. Det är helt enkelt fler som spelar.
- Många har gått från passiv konsumtion till aktiv produktion.

Själv säger sig Sven Jansson ha tappat intresset av att nosa upp och sprida ny musik. Det mesta drunknar i utbudet. För att nå ut behövs reklam, reklam och åter reklam. Förr räckte det med att man släppte en skiva för att folk skulle bli nyfikna.
- Nu kan man betala hela rasket själv. En grupp eller artist kan få ljudet dit de vill ha det. Och ju fler som har tekniken desto mindre exklusivt blir det. Skall man ha 75 procent av den kvalitet man får i en studio är det inte så dyrt. Det är de sista 25 procenten som blir galopperande dyra.

Helikopter studio är nästan helt analog. Sven Jansson säger att den rent digitalt producerade musiken ofta betraktas som kall och hård - att det finns en förkärlek för analog musik. Det finns till exempel teknik där du kör den digitala musiken genom ett analogt system innan den ges ut. Så digitaliseringen är inte entydigt positiv.

Tekniken har alltså medfört att de flesta garageband har råd att själva producera en inspelning med hyffsad kvalitet. Men någon kris i studiobranchen kan man dock inte tala om. Om det för två årtionden sedan fanns 15 större studior finns det idag kanske 20 berättar Sven Jansson. Den största tillväxten har skett för de mindre studiorna.
- Det kostar kanske 40-50 000 att få en semipro studio. Den riktiga proffsutrustningen masstilverkas inte så det är fortfarande dyrt. Priset stiger snarare på pro audio, säger Sven Jansson.

Även om den nya tekniken bidragit till att öka antalet utgivna skivor är det fortfarande ytterst få som säljer mycket. Tekniken har helt enkelt höjt kvalitetsribban ett snäpp för alla. För att sticka ut krävs att det att det låter väldigt bra ljudmässigt.
- Det gäller att låta så fett att ingen annan når dit, säger Sven Jansson.
Detta är producentens uppgift att se till.
- Idag är producenten låtskrivare, talangscout och tekniker. Han arrangerar musiken och ibland är han till och med manager. Se på Max Martin, säger Sven Jansson.

Sven Jansson berättar att tekniken gjort det möjligt för människor att utan förkunskaper prova sina talanger.
- Det är lättare att skapa ett mätbart resultat. Tekniken har fört musikvärlden närmare alla människor, säger Sven Jansson.

Text:MAGNUS KÖRNER
00.12.13