Teknikexplosionen inom hemelektroniken är ett faktum. Inte minst har tryckvågen dragit fram över musikproduktionens område. Vem behöver skivbolag och studior? Nu kan du själv sitta hemma framför datorn och komponera, mixa och bränna en cd-skiva. Sven Jansson på Helikopter studio
och records säger att skivproduktionen ökat lavinartat
de senaste åren. Förra året släpptes 10-12
000 skivor i Sverige. Men av dessa är det ytterst få
som kan bära sig ekonomiskt. Och visst beror denna ökning på
teknikutvecklingen. Samtidigt - säger Sven Jansson - har
musiken under de senaste tjugo åren lockat till sig ungdomar
från idrotten. Det är helt enkelt fler som spelar. Själv säger sig Sven Jansson
ha tappat intresset av att nosa upp och sprida ny musik. Det
mesta drunknar i utbudet. För att nå ut behövs
reklam, reklam och åter reklam. Förr räckte det
med att man släppte en skiva för att folk skulle bli
nyfikna. Helikopter studio är nästan helt analog. Sven Jansson säger att den rent digitalt producerade musiken ofta betraktas som kall och hård - att det finns en förkärlek för analog musik. Det finns till exempel teknik där du kör den digitala musiken genom ett analogt system innan den ges ut. Så digitaliseringen är inte entydigt positiv. Tekniken har alltså medfört
att de flesta garageband har råd att själva producera
en inspelning med hyffsad kvalitet. Men någon kris i studiobranchen
kan man dock inte tala om. Om det för två årtionden
sedan fanns 15 större studior finns det idag kanske 20 berättar
Sven Jansson. Den största tillväxten har skett för
de mindre studiorna. Även om den nya tekniken bidragit
till att öka antalet utgivna skivor är det fortfarande
ytterst få som säljer mycket. Tekniken har helt enkelt
höjt kvalitetsribban ett snäpp för alla. För
att sticka ut krävs att det att det låter väldigt
bra ljudmässigt. Sven Jansson berättar att tekniken
gjort det möjligt för människor att utan förkunskaper
prova sina talanger. Text:MAGNUS KÖRNER |