Att läsa en sladdrig pocketbok på bussen är inte det samma som att läsa en tjusigt inbunden och vackert typograferad roman sittandes i syrenbersån på landet. En annan variant på läsupplevelse är att gosa in sig i täcket, släcka lampan och lyssna på en skickligt inläst deckare. Hög mysfaktor, som höjer nästan vilken text som helst några snäpp på upplevelseskalan. |
Vanligtvis recenserar vi böcker som om de existerar i ett vacuum. Eller i alla fall som om upplevelsen av dem endast står i relation till andra böcker eller kanske i vissa fall till någonting som vi lite abstrakt refererar till som "samhället". Väldigt sällan berättar vi som recenserar någonting om den riktigt direkta läsupplevelsen. Alltså om just den stund då vi läste boken. Trots att den naturligtvis har stor betydelse för hur vi tog till oss den text vi just läste. Att jag tyckte mycket om och till och med bitvis tyckte att Arto Paasilinnas senaste, Adam och Eva, var rolig är ett alldeles fantastiskt bra betyg åt den. Jag läste den nämligen sittandes i ett sjukrum, bredvid min då mycket sjuka och förvirrade pappa. Jag var ganska säker på att han skulle dö vilken sekund som helst vilket han sedan trots allt inte gjorde, men jag kunde ändå sjunka in i Paasilinnas bok och faktiskt få lite tröst av den. Fantastiskt bra betyg åt den, inte sant? Ett par andra inte fullt så dramatiska läsuplevelser har jag haft den här hösten. Tack vare ovan nämnda pappa, som inte ser så bra, har jag börjat "läsa" talböcker. Någonting som jag varmt rekommenderar. Alldeles särskilt bra för den typen av upplevelse passar deckare. Det finns ingenting som är så avkopplande som att sitta i mörkret, kanske med lite levande ljus och en kopp te, och lyssna på en spännande historia. Det otäcka blir otäckare och den lugna röst som läser om det skapar en lagom distans till det lästa, så att vi kan stå ut med det. Precis som när vi var små och våra föräldrar berättade hemska sagor eller sorgliga historier om barn som gick vilse (det v ar f ö min favorit-genre under en lång period). Av avgörande betydelse blir förstås vem som läser. Det
är inte alla författare som passar att läsa upp
sina egna böcker och klok är den som förstår
att avstå denna syssla till någon mer lämpad.
Ett bra eller rättare dåligt exempel på det
är en bok från slutet av åttiotalet, Uno Palmströms
Hundarna skälla för lik. En egentligen helt okej deckare,
men slarvigt läst (av författaren själv) och redigerad.
Ibland är klippen lite väl hörbara och uppläsarens
tempo varierar dessutom kraftigt. Fast på den tiden kanske
man bara tänkte sig synsvaga som lyssnare och då var
det väl inte så noga. Numer finns dock en hel del
bra. Flera förlag har valt att satsa på böcker
för öronen, den senaste storsatsningen är Bonnier
Audio. Det finns också en särskild bokklubb, Lyssnarklubben
med ett stort och brett urval för den som kommit på
det fiffiga i att läsa med öronen. Text: Siri Reuterstrand Förresten - det finns flera bra böcker för barn på band. Outstanding där är Margaretha Krooks version av Eva Bexells morfar Prosten böcker och så förstås allt med Toivo Pavlo (Loranga böckerna) och Allan Edwalls Nalle Puh och senast i raden är Harry Potter. Kanske kan en av böckerna på band inspirera inte så lässugna barn i mellanåldrarna (mellan sagorna och romanerna) att läsa istället för att kolla på tv. |