|
På förra årets bokmässa gick
man ut och sa att "nästa Henning Mankell ska vara en
kvinna". Vet inte om de sedan tyckte att Liza Marklund blev
denne Mankell, men själv tyckte jag nog då att det
redan fanns en sådan. Nämligen Håkan Nesser.
Hans deckare har enligt mig oftast varit strået vassare
än Mankells. Dels på grund av att det är lättare
att gå in i den fiktiva värld han skapat - verkliga
platser kan störa den egna fantasin på samma sätt
som det är hopplöst att läsa romanen efter det
att man sett filmen - och dels därför att både
hans personteckning och hans intriger känns djupare och
trovärdigare.
Förutom deckarna skriver han vad som brukar kallas psykologiska
thrillers. Den nya "Flugan och evigheten" handlar om
en man som en gång mördat sin professor. Vi får
historien i bitar och den innehåller flera ibland överraskande
poänger. Trots det känns den väldigt konstruerad.
En romanintrig är naturligtvis alltid det, men när
den är lyckad så sveps vi med och glömmer det
under läsningens gång. Här är byggnadens
skelett lite för tydligt för att så ska ske.
Nesser vill problematisera och diskutera filosofiska frågor
runt vad som styr våra liv. Slumpen, vår egen vilja
eller rent av andras vilja?
Hans pedagogiska ambitioner blir bitvis lite för övertydliga.
Särskilt i den insprängda filosofiska uppsats som en
av huvudpersonerna skrivit. Kanske ställer jag lite för
höga krav för att jag tyckt så mycket om en dal
av Nessers övriga böcker. För visst läser
jag även i den här ivrigt vidare för att få
veta hur det går - även om jag faktiskt anar redan
tidigt det som är själva huvudfinessen med historien.
Och jag ser fram emot nästa bok.
text: Siri Reuterstrand
|