Extra |
Likt modern mordplatsundersökare, eller
dissekerande obducent, ger sig Jersild i kast med den mänskliga
naturen. Han väljer den tidiga i dunkel höljda medeltiden
som spelplan, men kompletterar med den nutida arkeologens sökande
efter det förgångnas hemligheter. Ingen sten lämnas
ovänd, och ur allt grävande uppstår berättelsen
om det allra hemskaste, om en mänsklig godhet som blir sin
raka motsats.
Tre män kom under 1100-talet
till Skeppsholmen, i en tid då ingen historia ännu var
skriven. Tysta var de, sammansvetsade i tanke och handling. Hantverkare
som inte bad om vare sig uppskattning eller uppmärksamhet.
De fanns och de handlade gott, rätt och väl. Deras ledare
var Richard, mannen från Frankrike, en katar och oppositionell
till den katolska kyrkans världslighet. De tre sökte den
rena godheten, den som icke kräver något tillbaka. Den
är inte helt god som vill bli uppskattad för sin godhet.
Den rena godheten måste vara handlingar som gör gott
men inte ger något i gengäld, som inte väcker förväntan
på belöning, inte ens i himlen
Skönlitteratur, visst, men ändå
inte. Fakta och fiktion vävs samman,
stilen är den kyligt refererande, ingen dialog, bara ett sakligt
framläggande av fakta. Med fakta fiktiva och verkliga
- väver Jersild mönster, skapar nyfikenhet, väcker
frågor och driver obönhörligen läsningen framåt.
I det respektlösa brytandet mot genrer och former skapas spänningsfält
där människan tillåts speglas i all sin bräcklighet
och all sin kraft, varken på gott eller ont, som om gott och
ont inte finns.
Stockholm, som på 1100-talet
bara var mer eller mindre tillfälliga bosättningar runt
M älarens utlopp, drog till sig allehanda existenser, en del
vinddrivna och landsatta sjömän, andra frigivna eller
förrymda trälar. Dit kom de tre männen över
Mälarens is. Inte ett ord talade de, för en frigjord tunga
kunde säga vilka okontrollerade saker som helst. Hur de kunde
vara så samstämda utan att tala visste ingen. Ändå
måste de ha kommunicerat. På nätterna sov de med
huvudena mot varandra. Ingen kvinna fick komma dem nära, inget
fick rubba deras treeniga balans. När deras läger vid
Klara Sjö blev tillhåll för prostituerade flydde
de, och hamnade så småningom de (enligt samstämmiga
vittnen flög de) på det som idag är Skeppsholmen.
Då hade de hunnit bli fem. De betraktades som heliga, folk
gav dem gåvor, mer än de i sin rena godhet kunde ta emot.
En del av överflödet gav de bort, men givandet var riskabelt.
De kunde drabbas av självgodhet. Och den rena godheten var
ju att ge utan att få något tillbaka.
Så skedde det otroliga.
De fem, som ju aldrig ville förhäva sig, började
bygga. De, som inte ville att något skulle påminna om
deras existens, byggde en L-formad länga i sten. När inga
andra stenhus fanns byggde de. Och murarna var dubbla utan fyllning
emellan. Bara ett tomrum stort nog att rymma en människa.
Barn kom på avvägar och på obestånd, och
några kom till de heligas ö. Fattiga barn, men också
barn till rikemän. Från skilda håll kom de dit
men vad som hände med dem vet ingen.
Det skulle dröja mer än niohundra år innan någon
började tänka på vad som kunde ha hänt.
Jersilds dissekerande prosa är
helt i avsaknad av dialog. Ändå lever berättelsen,
såväl i tidig medeltid som i nutid. Han väljer att
låta det som hände mötas i det som händer nu.
Han väljer en medeltida fransk katar, kättaren Richard,
som utgångspunkt för ett resonemang om människans
outgrundlighet, och väljer att låta en dykare som av
åldersskäl inte längre får dyka i vatten ta
sig an hemligheter som döljs på land. Läsningen
tvingar sig framåt, texten är tät och frågetecknen
hopar sig mångfaldigt. Utgrävningarna avslöjar inte
bara urgamla hemligheter, utan också nya (Skeppsholmen var
ju länge en bas för svenska flottan). Dåtida intriger
och nutida går hand i hand, och utgrävningarna skapar
motsättningar på sitt alldeles eget sätt. Men den
religiösa fanatismen är inte ny. Den är lika gammal
som människan.
2003.10.23
|