"År 1732 erhöll konung Fredrik
I ett levande lejon som present at Bejen av Algier. Det var på
den tiden då Sverige liksom andra länder betalade skatt
till de s.k. Barabeskstaterna för att ej bli utsatt för
deras sjöröveri. Skatten hade formen av gåvor; vilka
kvitterades med smärre gengåvor. Lejonet, som var en
sådan gåva, hölls sedan inhägnat på
Lejonslätten på Djurgården i Stockholm; blev efter
sin död uppstoppat och kom på 1800-talet till Gripsholm."
Hur
det främmande beskådas, ställs ut, blir föremål
för exotism? Den västerländska
historien är som bekant inte vacker i detta avseende, även
om zoologiska trädgårdars utställande av vilda djur
kan te sig som något jämförelsevis oskyldigt gentemot
samma tidsperiods förevisande av tatuerade vildar, siamesiska
tvillingar, "monster" och missbildade människor som
(!) cirkusattraktion.
Visst
ser man gemensamma faktorer i
nyss nämnda förhållningssätt till det främmande
- detta "något" som avviker gentemot en outtalad
norm av normalitet - även om känslan av historisk skuld
kan skifta inför dem. När Astrid Trotzig återkommer
med sin tredje roman - som tillsammans med tidigare böcker,
den självbiografiska debutromanen "Blod är tjockare
än vatten" (1996) och "Ibland undrar jag om jag minns
rätt" (2001) bildar en löst sammanhängande trilogi
- demonstrerar hon hela skalan av möjliga förhållningssätt
inför det främmande. Alltifrån oskyldigare nyfikenhetskänslor
till Sverigedemokraternas rasideologiska programförklaringar.
Och visst svider det.
Trotzig
har utan tvekan etablerat sig som en av dom mer intressanta bland
den nya generationens författare, där man bland andra
tendenser kan konstatera ett flertal litteratörer som slutit
upp bakom parollen att "det privata är politiskt".
Från att i sitt författarskap ursprungligen utgått
ifrån den egna erfarenheten som utlandsadopterad har hon nu
låtit detta specifika erfarenhetsområde utvidgas. I
den nya romanen handlar det om ett svenskfött - eller ännu
hellre Sverigefött - barn med endast delvis annan etnisk bakgrund.
Därmed fortsätter hon att problematisera vår alltför
ofta schablonartade bild av "invandraren".
Personligen
fascineras jag av vilka
sociala grupperingar, sammanhang och konstellationer som författare
låter stå modell för studier av samhället
i stort. Skeppsbrottet är en given klassiker via William Goldings
Flugornas herre, internatskolan har åter aktualiserats via
filmatiseringen av Jan Guillous Ondskan - och Trotzig hon kör
med svensk bostadsrättsförening! Fyndigt och riktigt obehagligt
då det kryper in under skjortan på läsaren i en
tid där nybildade bostadsrättsföreningar skulle kunna
träs som smultron på ett strå; med smak av nybyggarlycka
och omognad. Bostadsrättsföreningen är definitivt
ett mycket intressant studieobjekt.
Romanens
huvudperson är en svarthårig ung man med latinamerikansk
mor och svensk far, och som bor i en Stockholmsk bostadsrättsförening.
Han bor där granne med Edith, en ung kvinna från landet
tillika med självmordsbenägen neurotiker, och som nu finner
sig till rätta i arbetet som personlig assistent för en
ung CP-skadad pojke. I dagboksberättelsens form berättar
huvudpersonen om erfarenheten av trakasserier, vandalisering, utstötning,
men där bilden successivt växer fram av hur han stundtals
felaktigt tror sig utsatt, själv misstänkliggör personer,
betraktar andra främlingsfientligt och hemfaller åt nationell
självhävdelse. I boken möts ett myller av fördomar:
mot olika nationsgrupper, invandraren, svensken, den handikappade,
den homosexuelle, vegetarianen, självmordskandidaten, hyresgästen
i bostadsrättsföreningen. Tonen är lågmäld
och närmast lakonisk, fördomens grundvalar och främlingskapets
alla facetter i dagens samhälle blottlagda på ett obekvämt
skavande sätt.
Sin
vana trogen legitimerar Trotzig berättelsen
med dokumentärt material.
Om det privata inte var politiskt nog innan, så stadfästs
denna dimension i romanen när Trotzig låter det offentliga
rummets berättelser spränga sönder dagboksberättelsen
med departementsskrivelser, förteckning över anmälda
ärenden, förlikningar och domslut, och slutligen också
Sverigedemokraternas partipolitiska program. Obarmhärtigt.
Kusligt. Riktigt obehagligt.
Men
också lite dåligt. Ur skönlitterär synpunkt
känns det nämligen inte helt tillfredsställande.
Vilket i sig är riktigt intressant. Det finns ju en moraliserande
tendens i att som Trotzig presentera dokumentärt material som
(så att säga) skriver sakernas tillstånd på
näsan, även om dessa är aldrig så sanna. Inte
minst när det rör sig om etiska spörsmål. Kunde
Trotzig valt en annan litterär strategi för att föra
fram sitt budskap utan förlust av sakinnehåll? Eller
är det så att min reaktion infinner sig för att
det dokumentära materialet skönlitterärt sett utgör
en bitvis fruktansvärt trist läsning? Att man som läsare
vill att fiktionen skall vara estetiskt mer tilltalande än
verkligheten? Då dömer jag mig själv till att skämmas.
Kan
inte i detta slags delvisa irritation utläsas en fingervisning
om att Trotzig rentav lyckats lyckats oroa mer än vanligt?
Att just i detta fall, i den skönlitterära bristens möjliga
funktioner, grunden läggs för att tala om "god"
litteratur utifrån andra kriterier än de sedvanliga litterärt
institutionella?
2003-10-21
|