Extra |
En dag är nioåriga Robin borta och
fast alla letar och ropar kommer han inte.
När de hittar honom är han död. Någon har strypt
och hängt honom med en elkabel i det stora trädet på
baksidan huset, och från och med den dagen ligger Robins mamma
instängd på sitt rum: sover, knaprar piller och läser
tidningar i ett neddrogat töcken.
Lillasyster Allison såg det. Fyra år gammal blev hon
vittne till vad som hände när Robin dog men hon kan inte
minnas nånting av det. Nu glider hon ut och in genom tillvaron
som en genomskinlig och lätt frånvarande sömngångare
- fram och tillbaka mellan sängen och tevesåporna, ständigt
på flykt undan verkligheten. De enda i familjen med lite kraft
och sunt förnuft är Ida, husan som ger dagarna stadga
och trygghet, den allsmäktiga mormodern Edie och så Harriet.
Harriet var bara ett spädbarn
när Olyckan inträffade. Idag är hon tolv år,
bastant och orubblig som en liten grävling, rättfram,
näsvis och vetgirig. De vuxna irriteras av hennes många
frågor, barnen i skolan ogillar henne och lärarna förbryllas
- en elev med toppbetyg i allt men surmulen och butter och ständigt
i bråk eller slagsmål.
En kompis har hon: Hely. Och med honom i släptåg ger
sig Harriet ut på jakt, fast besluten att hitta den som mördade
hennes bror. Med den självklara logik som bara ett barn eller
en galning kan ha utser hon snart en mördare, Danny Ratliff,
och bestämmer sig för att döda honom.
Trots att historien i sig är spännande, så
spännande att den många gånger kvalar in i bästa
deckar- eller thrillerklass, är den stora behållningen
något annat. Det är historier som berättar om vad
det är att vara barn och vara vuxen, om vad som påverkar
oss att bli de vi är, historier som berättar om våldets
mekanismer, om destruktivitet och likgiltighet, om fördomar
i den amerikanska södern, nedbrunna kyrkor och Vietnamveteraner.
Harriet är svår. I uppnosig
revolt mot vuxen likriktning går hon hela tiden mot strömmen
och gör aldrig som man ska, och trots att jag är ganska
säker på att hon skulle driva mig till vansinne om jag
mötte henne i verkliga livet kan jag inte annat än känna
stark sympati och ömhet för henne. Flera gånger
vill jag kliva igenom boksidorna, ta Harriet i handen och gå
med henne genom det dallrande och bubblande Mississippi, för
ibland tycker jag så oändligt synd om henne i hennes
oändliga ensamhet, bland de vuxnas ständiga svek.
Medan andra flickor i hennes ålder bekymrar sig om
killar, mens och transpirationsbesvär funderar Harriet på
hur hon ska kunna tillintetgöra Danny Ratliff. Danny Ratliff
funderar på vad han ska göra med Harriet, och vad hon
egentligen vill honom. Hon har nämligen börjat förfölja
Danny i hans amfetamindimmiga dagdrömmar. Ständigt påtänd
är hans paranoida verklighet av dolda mikrofoner och konspirationer
lika logisk som absurd och han är säker på att Harriet
är ute efter honom. Och han har ju rätt, men på
helt fel grunder. Tillslut jagar de varandra utan att egentligen
veta varför, och tillfällighet på tillfällighet
gör de mest osannolika händelser fullständigt glasklara.
Den oundvikliga frågan uppenbarar sig, irriterande och obehaglig:
vad var det bra för, till vilken nytta?
Jag är förundrad och fascinerad över hur denna väv
kan hålla ihop. Donna Tartt lyckas skildra ett barns verklighet
på ett lysande sätt, hon målar upp mustiga miljöer
och starka personporträtt, allt blandat med den krydda spänning
som gör att jag måste läsa till sista sidan. Ibland
snärjer författaren in sig i omständliga meningar
och läsaren kan tappa tråden någon gång bland
många, långa bisatser. Men vad gör det? När
jag väl fastnat sitter jag som klistrad, och när de drygt
600 sidorna börjar ta slut vill jag läsa 600 till. Minst.
Det är bara att gratulera alla er som har denna läsupplevelse
framför er.
2003.10.23
|