Extra |
I efterdyningarna av attackerna mot World trade
center och Pentagon i september 2001 fördes Eatonprofessorn
Samuel Huntingtons tes The clash of Civilizations upp i utrikesdebatten.
Tesen lades ursprungligen fram i en artikel i tidskriften Foreign
affairs 1993 och skrevs i polemik mot Francis Fukuyama som några
år tidigare hade förutspått att kommunismens fall
skulle betyda att historien nått sin slutpunkt och att alla
ideologiska schismer därefter var lösta. Samuel Huntington
menade att historien inte alls var slut i och med kommunismens fall.
Istället skulle nu ett nytt stadium växa fram. Den tidigare
ideologiska kampen mellan kommunism och kapitalism skulle ersattas
av en kamp mellan civilisationer.
Civilisationerna radades upp som den västerländska,
den japanska, den konfucianska, den muslimska och den latinamerikanska.
Den afrikanska civilisationen satte Huntington inom parentes, troligen
för att han inte var övertygad om att det fanns någon
civilisation på den afrikanska kontinenten.
Enligt Samuel Huntington skulle kampen om civlisationerna slutligen
leda till en kamp mellan västerlandets högstående
civilisation och alla andra lägre stående.
Attackerna den 11 september togs som intäkt för att Samuel
Huntington hade rätt.
Tariq Alis bok Fundametalisternas kamp
kan ses som ett svar på Samuel Huntington. Bokens orginaltitel
är också The clash of fundamentalisms.
Där Samuel Huntigton ser mer eller mindre enade civilisationer
kämpande mot andra enade civilisationer, ser Tariq Ali konflikterna
inom civilisationerna, framför allt inom den muslimska.
Tariq Ali argumenterar övertygande om fundamentalismen som
svar på vissa socioekonomiska problem oavsett det rör
sig om kristen, muslimsk eller judisk fundamentalism. Den auktoritära
fundamentalismen finns i alla läger, och beröringspunkterna
dem emellan är ofta stora. Ämnet har tidigare berörts
av bland andra journalisten Ahmed Rashid, som i sin bok Talibanerna:
Islam, oljan och det nya maktspelet i centralasien, beskrev de hårda
sociala förhållanden som är talibanernas jordmån.
Tariq Ali går vidare och beskriver hur det kommer sig att
Usama bin Ladin och hans al-quaida i första hand rekryterar
inom medel- och överklass. Hur den ultrareaktionära Whabbatismen
inom islam har sin grund i de oljerika staterna och understöds
av (USA-allierade) Saudiarabien.
Fundamentalisternas kamp kan också
ses som en i det närmaste idéhistorisk eller
religionsvetenskaplig beskrivning av islam och den muslimska världens
utveckling sida vid sida med de andra två världsreligionerna
med bas i regionen.
De stora världsreligionerna beskriver Tariq Ali som från
början politiska rörelser.
Judendomen, kristendomen och islam började alla som varianter
av vad vi idag skulle kalla politiska rörelser. Tidens politik
och kultur gjorde det nödvändigt att skapa trovärdiga
trossystem för att motstå en kejsares förtryck,
ena ett splittrat folk eller bådadera.
Han beskriver Muhammed som en visionär politisk ledare
och islams tidiga segrar som en bekräftelse på denna
ledarens handlingsprogram.
Han följer de stora trossystemen
genom historien, kristendomens utveckling från individualistisk
motståndsrörelse till imperiereligion och beskriver likheterna
mellan den katolska kyrkans inkvisition och de sovjetiska skenrättegångarna.
Historikern Tariq Ali ger oss värdefull inblick i den muslimska
världens historieuppfattning. Inte bara för förståelse
av den muslimska världen, utan lika mycket för förståelse
av oss själva och vår historia. Fokus ligger på
mellanöstern i beskrivningen av de barbariska korstågen
men också på synen på den kristna reformationen
under 1500-talet från arabvärldens horisont
.
När Tariq Ali analyserar historien
från och med terrorattackerna den 11 september 2001 ser han
den i dess historiska sammanhang. Att boken är skriven mitt
under brinnande krig mot Afghanistan, bara något halvår
efter terrorattacken, gör det bara ännu mer uppenbart
att Tariq Ali är en författare och tänkare som kan
se till de större historiska sambanden, även när
det blåser som hårdast.
Som när han inleder kapitlet om den 11 september med orden:
Händelserna den 11 september har genererat en hel del
överdrifter i medierna, och uppfattningen att de markerar en
ny epok eller en historisk vändpunkt är propaganda. Det
är inte första gången överhettade förståsigpåare
har medverkat till att förstärka händelsers betydelse
och därmed sin egen
Tariq Ali frågar om världspolitiken
eller den grundläggande maktfördelningen i världen
ändrats på något sätt efter terrorattackerna.
Och han ger oss det självklara svaret att: Nej, det har den
inte.
Slutligen kan Tariq Alis bok också läsas som en debattbok
mot religionens starka roll i dagens värld. Samtidigt som Tariq
Ali på inget sätt förnekar religionens viktiga progressiva
roll i historien som idébärare och enhetsskapare, ser
han idag de problem som kopplingen mellan religion och stat innebär
för inte bara muslimska samhällen.
Han argumenterar starkt mot all form
av fundamentalism oavsett det handlar om muslimsk, kristen eller
judisk sådan.
Den kristna högern i USA och i Sverige och Europa driver en
kamp riktad mot de senaste århundradenas upplysningsideal
och positiva syn på vetenskap och kunskap. Evolutionsläran
ska ersättas av skapelseberättelser, sexualundervisning
ska ersättas av bibelläsning och förmaningar från
predikstolen och kvinnofrigörelsen motas tillbaka.
Att läsa detta idag mot bakgrund
av Tariq Alis bok ger större förståelse för
frågan varför fundamentalismen växer sig starkare.
Det är uppenbart att de kristna högerradikala grupperna
på många sätt har en allierad i de fundamentalistiska
muslimska grupper som står i samma motsatsställning till
det moderna samhällets upplysningsideal. Men också den
imperialistiska fundamentalism som USA står för.
Tariq Ali visar i fundamentalisternas kamp att det moderna samhällets
upplysningsideal måste försvaras mot såväl
religiös som imperialistisk fundamentalism. Därmed är
boken också ett försvar för humanismen.
2003.10.23
|