Queer betyder svängd, udda, avvikande, det används inom den engelskspråkiga världen oftast som en nedvärderande omskrivning för homosexuell. Queer har också blivit namnet på en samling av samtida teorier och idéer kring identitet och sexualitet. När denna samling av teorier tar form är inte helt enkelt att säga, det kan vara i 1970-talets kvinnorörelse (och i delar av den därtill hörande feministiska diskussionen), i 1980-talets aidsaktivism eller på universitet i västvärlden under 1990-talet; man kan ge goda argument för alla synsätt. Hurusom, queer är det begrepp vi fått någonstans i denna önskan att kunna fundera över hur sexualitet fungerar inom den kultur vi tillhör, vi kallar det då "queer theory"; queerteori, queer är också ett politiskt strävande; queeraktivism. De två är ofta tätt förbundna med varandra. Det är väsentligt att minnas att det inte finns en enda queerteori, de är många och har olika ursprung, studieobjekt och mål - och det rör sig ännu inte om en samlad akademisk disciplin, utan om ett försök att läsa vår kultur. En av förgrundsgestalterna inom queerteorin, den förste proto-queer-teoretikern, är Michel Foucault som i "Sexualitetens Historia" (del 1 på svenska 1980) lägger grunden för ett queert perspektiv: Sexualitet är en produkt av samhället inom vilket den utövas; hos Foucault betyder detta att han ser hur den homosexuelle uppkom som person under mitten av 1800-talet. Detta betyder inte att den inte fanns män som hade sex med män innan dess, men de var då inte homosexuella, utan de begick olika olagliga handlingar; äktenskapsbrott, hor, sodomi etc. Men med framväxten av vår naturvetenskapliga medicin och med psykologin så kommer även ett behov av att klassificera och definiera, man vill tala om vad som är normalt och vad som är avvikande. Detta gör man främst genom att ordna och beskriva allt som är avvikande, ett arbete som bland annat genomförs av den tyske sexologen Richard von Krafft-Ebbing, som i "Psychopathia Sexualis" (1886) på sida upp och sida ner (samt på latin) listar alla avvikelser han stött på. Behovet av att klassificera ser Foucault som ett uttryck för det förändrade samhälle som uppstår i och med industrialismen, och i förlängningen som en funktion av ett samhälle i behov av kontroll och överblick. Sexualitet och personlighet Den homosexuelle är alltså enligt detta sätt att se på saken en funktion av det samhälle som beskriver honom, och det finns alltså ingen "naturlig homosexualitet", lika lite som det finns en "naturlig heterosexualitet"; de tu definierar varandra och är två sidor av samma mynt, dvs av vårt samhälles behov av definitioner och kontroll. Detta synsätt brukar kallas konstruktivistiskt, och konstruktivism ligger till grunden för all queer teoribildning. Motsatsen kallas "essentialism" och den vidhåller att det finns genuina "kvinnliga", "manliga", "heterosexuella" och "homosexuella" drag, vilka alla är sprungna ur biologin. En konstruktivistisk utgångspunkt är inte ett förnekande av biologin, men den hävdar bestämt att de väsenliga skillnaderna i genus (kön) och sexualitet är kulturella, inte biologiska; dvs. att en man i vårt samhälle idag är en man inte därför att han har en penis, utan därför att han tilldelas och uppfostras in i en roll som föreskriver vad det är att vara man, på samma sätt som man fostras till att bli kvinna (jämför t.ex. Germain Greers "Den kvinnliga eunucken"). Varför sortera? Med ett queert perspektiv är vår sexualitet, hur den än må se ut, en del av det samhälle och den kultur i vilken vi lever; detta oavsett om vi är hetero-, bi-, homo-, trans-, eller annat-sexuella, oavsett om vi tar betalt för sex eller betalat för det, om vi ser sex på film, bara har sex med oss själva, inte alls har sex, har sex som centreras runt objekt och fetischer eller på annat vis tar oss friheten att själva definiera och skapa vår sexualitet. Alltihop är delar av en samhällelig väv som inom sig definierar själva idén om "sex", och som skapar det vi alla kallar sex. Den queera utgångspunkten lägger inte några värderingar på hur det går till, det vore ju enbart ett sätt att förhindra förståelsen. Detta har blivit till en av de centrala brytpunkterna med delar av feminismen. För lika lite som det finns en definierad queerteori, finns det en enda feminism, sedan slutet av 1970-talet, allra minst, måste vi tala om feminismer varav den främsta delningen kan ses på en skala av en värde- och moralkonservativ feminism (med Andrea Dworkin och Catharine MacKinnon i spetsen) som vi kan kalla högerfeminism på ena kanten och en sexradikal, progressiv vänsterfeminism på den andra (med Judith Butler som känd förespråkare). Den förstnämnda moralkonservativa feminismen är den som är mest högljudd i svenska medier och den har inget till övers för vare sig sexarbete, sexarbetare eller pornografi; tre instanser av sexualitet som ur en queer synvinkel är en del av den värld i vilken vi lever, och måste tas på allvar just därför. Argumenten kring dessa sexualiteter är många och synnerligen känslosamma, de ligger dessutom ofta på kollisionskurs med det offentliga politiska korrekta så jag ska i detta sammanhang avstå från att redogöra för hur just den debatten har pågått, detta främst pga. av den nivå på vilken diskussionen rör sig (för en utredning av ett fall av denna debatt se min artikel "Den korrekta dumheten om avbilden. Reflektioner kring Softcore och Ecce Homo" i Res Publica #43, juni 1999). Queer som motkraft Queer är sålunda både en samling teorier som tar sin utgångspunkt i sexualiteten och de sexuella praktiker vi kan se omkring oss, och ser dessa som centrala betydelsebärande delar av vår kultur, men också en uppsättning unga och arga politiska mål, även de med sexualiteten och dess okuvlighet som centrum. Queer i betydelsen avvikande har naturligtvis funnits med oss under hela 1900-talet; det är i mångt och mycket en del av modernismen, och en osynlig eller hemlighålen del av denna - det är först med de senare 20 årens postmoderna genombrott som queer blivit synligt och kunnat formuleras som teori. Det är en spretig och ilsken teoribildning, men det är det bästa vi har för att kunna förstå hur vår värld hänger samman kring den mytiska navel vi kallar sex. BJÖRN FRITZ |
Författaren
(f. 1966) lever i Malmö och är doktorand i Konstvetenskap
vid Lunds universitet, lärare i samma ämne vid samma
universitet, samt undervisar i kulturteori vid Malmö Högskola
och i queerteori och bilder vid centrum för genusvetenskap
i Lund. Dessutom driver han samman med andra en slags queerativistisk
website på http://qattmimsan.paddy.nu/
. Ytterligare info finns på http://www.arthist.lu.se/fritz/ . |