|
Sällan stöter man på
en bok som så elegant förenar kunskap med stilistiskt
behag som Birgitta Holms Tusen
år av ögonblick. Samtidigt
visar den på ett stillsamt men alldeles övertygande
sätt hur patriarkala strukturer, eller, för att vara
något mindre högtidlig, en inskränkt, självgod
dryg och hänsynslös manlighet genom sekler förgiftat
livet för kvinnor, kanske inte minst när det handlat
om kvinnor som varit intellektuella och kreativa.
Det är sådana kvinnor
som är huvudpersoner i bokens femton essäer, som alla
är upplagda på ett likartat sätt; från
en utgångspunkt tagen i ett textavsnitt låter Holm
ett utsnitt liv och tid gestaltas. Där träder människor
fram, men också miljöer och idéer som formade
deras liv och som de hade att ta ställning till, kanske
ta strid mot och inte sällan anpassa sig till, för
att alls kunna leva ett någorlunda drägligt liv.
För några gick inte
det. Victoria Benedictsson möter vi mot slutet av hennes
liv, när hon träffat Georg Brandes, som hon förälskat
sig i och har ett förhållande med innan hon tar sitt
liv genom att hugga av pulsådrorna i halsen. Och här
träder ett av Holms bärande teman in i bilden; det
är inte i första hand "olycklig kärlek"
som driver fram självmordet eller på annat sätt
orsakar kvinnors olycka, det är kvinnorollens blockeringar
och ofrihet som fäller avgörandet i en situation där
kvinnans kärlek möter mannens utnyttjande.
I essän om Victoria Bendictsson
lyfter Holm fram en annan författare som tog sitt liv och
där en kärlekshistoria aktualiserade vad hon upplevde
som en tragisk och destruktiv skillnad mellan kvinnlig och manlig
kärlek: "Detta, John, är något mycket svårare
än att hänge sig åt den man ej älskar; att
känna, att den man älskar, förstör
en själ. Själva kärleken i ens egen själ
blir det vapen som dödar en." Greta Beckius skriver
till John Landquist, som liksom Brandes gör en slät
figur inför den kvinnliga lidelsen, och framför allt,
också liksom Brandes, försöker undvika att någon
skugga av ansvar eller skuld skall falla över honom.
Birgitta Holm är
litteraturvetare, och hon nämner
en inspiratör till bokens tillkomst och det sätt på
vilket hon tar sig an de olika författarskapen; Erich Auerbach,
som med sin Mimesis.
Verklighetsframställningen i den västerländska
litteraturen tänt ett fyrljus
för efterkommande litteraturtolkare. Auerbach gör just
så här; utgår från centrala textstycken,
brytpunkter, där en ny vinkel mot verkligheten anläggs,
trots att det som sker kan vara nog så vardagligt. Hos
Auerbach finns bara en kvinnlig författare med, Virginia
Woolf, "men", skriver Birgitta Holm. "har inte
annars kvinnorna haft mycket av sin hemvist just i det vardagliga?
Är det inte hos dem som det finns anledning att söka
ett nytt tilltal och en ny blick på tingen?"
Så följer berättelser
om skrivande svenska kvinnor, som visar att det i det vardagliga
finns allt mellan himmel och helvete, från den heliga Birgitta
- som skriver om sin uppenbarelse där hennes nyss avlidne
älsklingsson Karl fick sin själ omhändertagen
av jungfru Maria - till Birgitta Stenberg; som med distanserat
äckel skriver om hur hon blir våldtagen av tre killar
i Geneve och om sin sexrelation med Egyptens siste kung, Farouk.
De författare som figurerar
i Tusen år av
ögonblick är kända och
i de flesta fall redan mycket omskrivna. Ändå lyckas
Birgitta Holm göra dessa berättelser om deras liv och
samtider oerhört fräscha och laddade. Till dels har
det förstås att göra med att hon inte väjer
för det biografiska, som under lång tid betraktats
som mindre relevant inom litteraturvetenskapen, till förmån
för själva textstudiet. Men hon kan också motivera
den litterära digniteten hos författare som länge
sattes på undantag nedom en manligt självbespeglande
parnass som exempelvis Maria Sandel, som skrev om svenskt arbetarliv
tjugo år innan proletärförfattarna slog igenom
på 30-talet men inte förrän nu - möjligen
- fått det erkännande hon redan då var värd.
2002.09.12
|