|
Är du intresserad av att veta hur
egypterna utförde beräkningar, hur Ptolemaios världssystem
är konstruerat, om sambandet mellan Newtons mekanik och
infinitesimalkalkyl? Har du läst de vanligaste idéhistoriska
populärböckerna men saknat en fördjupad diskussion
om matematiska teoriers uppkomst och innehåll?
Då frestas du kanske att läsa
den brittiske matematikern Richard Mankiewitcz bok om matematikens
utveckling: "Matematiken genom tiderna" (Albert Bonniers
Förlag, 2001). Att man frestas att läsa boken är
inte så konstigt, den är underbart vackert formgiven
och illustrerad. Ett frågetecken dock; varför i herrans
namn är brödtexten satt med en teckenstorlek som normalt
enbart förekommer i fotnoter? En av insikterna boken gav
mig var att det är dags att byta till tjockare linser i
glasögonen.
Mankiewitcz startar sin kronologiska framställning med några
skåror inristade i ett babianben för 35 000 år
sedan och slutar med kaosteori av idag. Däremellan gör
han ett tjugutal nedslag i historien i korta, lättlästa
kapitel där författaren sakligt och utan choser redogör
för olika matematikers förehavanden och teoriers tillkomst.
Vi får veta lite om Pythagoras, om Euklides geometri, om
Descartes och Newtons insatser osv. Kanske inte så spännande
alla gånger vare sig språkligt eller idémässigt,
men texten fyller sin funktion.
Några av avsnitten berör konst och då ur ett
strikt matematiskt perspektiv. Att uppfinnandet av centralperspektivet
under den italienska renässansen skulle finnas med i boken
är kanske inte så överraskande, men det finns
också med ett avsnitt om 1900-tals konst. Här sammanlänkar
Mankiewitcz bildkonstens förändring med matematiska
teorier om fyrdimensionell rumtid och icke-euklidiska geometri,
som i början seklet blivit allmänt kända i och
med relativitetsteorins genombrott. Konstnärer som Duchamp,
Juan Gris, Max Ernst och Salvador Dalí tog uppenbart intryck
av dessa idéer, medan t ex Picasso var helt ointresserad
av teorier och i stället hänvisade till Cézannes
måleri.
I detta avsnitt blir en av textens brister tydlig - Mankiewitcz
är likt en traditionell läroboksförfattare nöjd
när han hittat någon text som länkar i ihop de
två världarna, men lämnar läsaren i sticket
genom att inte problematisera sina egna frågeställningar.
Vid denna tid var det inte bara traditionella teorier inom geometri
och konst som ifrågasattes, hela idéen om människan
som en förnuftsvarelse kom i gungning i och med Charles
Darwins, Sigmund Freuds, Friedrich Nietzsches, med fleras teorier.
Vilka krafter i samhället drev på en sådan utveckling?
Vilka effekter har detta fått på vår världsbild?
Inte ens ett sådant grundskott mot den ideala matematiken
som Gödels ofullständighetssats - där Gödel
visar att inte ens de enklaste matematiska eller logiska system
är motsägelsefria - ger Mankiewitcz anledning till
oro. Han konstaterar kort och gott att efter denna är matematiker
mer inriktade på beräkningsbarhet snarare än
bestämbarhet. Med andra ord är det inte längre
frågan om en utsaga är sann eller falsk som är
huvudproblemet för matematiken, utan om utsagan är
användbar eller oanvändbar. Kunde inte detta problem
vara värt mer än 20 rader?
Mankiewitcz' text är trots inledningens målsättning
att skriva en bok som belyser hur matematiken är förbunden
med de kulturer den sprungit fram ur, skriven i en internalistisk
tradition; i huvudsak behandlas de matematiska idéerna
utanför sin historiska och ekonomiska kontext, hänvisningar
görs till Kant och Platon men några försök
att diskutera teorier utifrån samhälleliga förändringar
görs knappast. Synd, det hade lyft texten. Kanske beror
det på det relativt lilla formatet. Mankiewitcz försök
att täcka in hela vår historia ger kanske inte plats
för några vidlyftigare diskussioner.
Detta leder vidare till frågan vem boken är skriven
för. I förordet understryker Mankiewitcz' matematikerkollega
Ian Stewart bokens betydelse i folkbildningens tjänst, och
att han själv skulle velat haft en sådan bok att läsa
som tonåring. För att hänga med i texten behöver
man en del matematiska förkunskaper, en bit upp på
gymnasienivå i alla fall. Det skadar inte heller att ha
en hel del historie- och idéhistoriska kunskaper, trots
författarens målsättning att bistå även
med detta. Tillsammans med lukten av läromedel återstår
en ganska begränsad läsekrets. Och som läromedel
är det nog som bredvidläsning för elever i matematikämnet
den fyller en funktion snarare än i idéhistoria,
de flesta av de senare klarar nog inte av matematiken. Hur som
helst, för den med tillräckliga förkunskaper och
en lust att orientera sig i matematikhistoria duger boken gott,
och det var kanske just det som var meningen.
Per Lekholm
2001.09.13
|