|
När den kommunala skolan blir sämre och sämre
börjar många föräldrar fundera över
andra alternativ. Framförallt i storstadsregionerna finns
många friskolor att välja på. Många av
dem bygger på speciell pedagogik, som montessori- och waldorfskolorna.
Många väljer säkert en annan skola än den
kommunala som en sorts protest. Man ser alltså på
den nya skolan mest som en negation av det kommunala alternativet.
Detta avspeglas i några vanliga motiveringar till varför
man valt waldorfskola för sina barn.
- Jag tycker inte om den vanliga kommunala skolan. Där är
för bråkigt.
- De har en helhetssyn på barnen som jag tycker är
bra.
- De har så fina lokaler.
- De jobbar mer konstnärligt än den vanliga skolan
och det passar mig och mitt barn.
Ingen av de ovanstående motiveringarna tar direkt ställning
till pedagogikens innehåll. När
det gäller just waldorfskolan är det tämligen
märkligt, med tanke på den mycket speciella livsfilosofi
som ligger bakom.
På nätet finns en site kallad Waldorfsidorna utlagda
av en waldorflärare vid namn Hans Möller, där
föräldrar uttalar sig på liknande sätt.
(Hans Möller har f.ö även skrivit "Waldorfskolans
kursplan. Ett möte mellan yttre och inre verklighet"
1989) . Vanligast är just hänvisningen till "helhetssynen"
på människan. Har inte alla skolor den, åtminstone
i teorin? Vad innebär egentligen just waldorfs helhetssyn?
Och vad ligger bakom de fina lokalerna och allt det andra som
på ytan kan verka lockande för den som tröttnat
på slitna skolor och bullriga bambalokaler?
För att förstå det måste man titta närmare
på pedagogikens ursprung.
Andevetenskap
Skolorna kallas Waldorfskolor efter en skola som grundades
av Rudolf Steiner (1861-1925) för personalen vid Waldorf-Asorias
cigarettfabrik i Österrike. Grunden för de pedagogiska
tankarna är antroposofin. Steiner själv kallade antroposofin
för "andevetenskap" men för en utomstående
betraktare ser den i mångt och mycket ut att vara en religion
eller i alla fall en livsfilosofi. Antroposofin har sitt ursprung
i teosofin, som i sin tur växte fram ur den spiritistiska
rörelsen. Steiner var själv generalsekreterare i det
tyska teosofiska sällskapet under en period. Antroposoferna
själva ser sin andevetenskap som unik, men obestridliga
likheter finns dock fortfarande mellan antroposofi och teosofi.
En av de stora likheterna är tron på reinkarnation
och karmalagar. Antroposoferna har sin egen variant. Här
ser man själavandringen närmast som en garanterad befordringsgång.
Ingen löper, som hos andra anhängare av denna tro,
risk att fastna i cirkelgångar där man t o m kan hamna
i lägre livsformer om man inte sköter sig. Tyvärr
finns i denna befordringsgång ett inslag av riktigt unken
rasism. Svarta och asiater ses t.ex som barnsligare raser, ännu
inte lika långt komna i sin utveckling som de vita. Naturligtvis
är detta ingenting som det idag pratas särskilt högt
om inom rörelsen, men det går lätt att hitta
dessa tankegångar i deras skrifter. Det lilla barnet är
alltså en återfödd själ som skall tas omhand
och förfinas inför nästa utvecklingssteg.
En mängd vägar in i andligheten
Annat man plockat upp från den ockulta traditionen
är tron på likhetsmagi (ex inom läkekonsten)
och astrologi. Månen spelar en stor roll i antroposofernas
biodynamiska odling. Man sår efter en speciell astronomisk
kalender för bästa tillväxt. Himlakropparnas ställning
och de kosmiska krafterna är av avgörande betydelse
för skörden.
En av anledningarna till att antroposoferna har haft så
stora framgångar är förmodligen att de har en
stark praktisk inriktning. Det finns också flera vägar
att komma in i det antroposofiska tankesättet. Odling, läkekonst
och pedagogik är väl de vanligaste. Det allmänheten
oftast känner till är de ytliga yttringarna av "läran":
den biodynamiskt odlade maten, alternativmedicinen, arkitekturen,
tygblöjorna och yllekoftorna. Och så den milda pedagogiken.
Dessa yttringar har vid olika tillfällen fallit förunderligt
väl i samklang med andra samhälleliga strömningar.
Många har via ytliga fenomen långsamt slussats in
i det antroposofiska tänkandet, som de förmodligen
stötts ifrån om de från början satt sig
att läsa Steiners skrifter. Medveten taktik eller ej, fungerar
gör det uppenbarligen.
I Sverige gick 1997 ca 3800 elever i waldorfskola. Den dagsaktuella
siffran är troligen högre. Som jag tidigare antydde
är de flesta av de föräldrar som valt detta alternativ
förmodligen inte några övertygade antroposofer.
Jagutveckling nära kopplad till tändernas utveckling
För många framstår det som en underbar förmån
att barnen får ha samma lärare från första
t.o.m sjunde klass. Anledningen till att man satt just denna
gräns är en form av talmagi. Sju, fjorton och tjugoett
år ses som viktiga gränser i en människas mognad.
Dessa gränser är lagda med hänvisning till barnets
tandutveckling. Människan har enligt antroposoferna inte
enbart en fysisk kropp, utan även en eterkropp och en astralkropp,
dessutom har vi enligt dem en själ eller ett jag. Astralkroppen
är inte bunden av naturlagar och domineras av känslokrafter.
Eterkroppen är den som från början är mest
aktiv och den driver fram tandömsningen och utvecklar tänkandet.
Denna process dominerar de första sju åren.
När vi sedan fått våra tänder kan eterkrafterna
frigöras från sina tandalstrande uppgifter och utveckla
det fria tänkandet, nu inte som fysisk utan som eterisk
kraft. Nu utvecklas känslolivet, som till en början
är intimt förknippat med kroppen. Vid fjorton års
ålder kommer nästa språng, då den eteriska
kroppen frigör sig från den fysiska. Astralkroppen
genomgår på liknande sätt en utveckling kopplad
till det fysiska och manifesteras främst i läpparna
och hur vi med viljan förmår styra deras rörelser.
Runt puberteten övergår läpparna från organisk
till själslig verksamhet. Fram till tjugoett års ålder
utvecklas sedan viljelivet, som anses stå i nära beroende
av hur andningen går över i blodcirkulationen. Detta
påverkar hela vårt sätt att röra oss och
en människa som passerat denna magiska ålder sätter
sin fot i marken på ett annorlunda sätt än tidigare.
Med anledning av dessa tankar ser man påverkan och uppfostran
av barnet som en närmast religiös kulthandling. Pedagogiken
använder sig av konst och religion för att nå
kontakt med människan utifrån tänkandet.
För ett känsligt barn kan denna lugna och metodiska
pedagogik ledd av en och samma lärare under sju år
naturligtvis vara en trygghet, särskilt om samarbetet med
läraren fungerar bra. Tyvärr kan ju också det
omvända ske. En dålig lärare hinner göra
mycket skada under dessa år.
Ingenting för njutningsmänniskor
Vad är då en bra waldorflärare? En del om
det människoidéal antroposoferna omhuldar lyser kanske
igenom i följande citat av Rudolf Steiner:
"Hos en människa med mycket starka begär, vilken
framför allt tycker om att äta och dricka gott och
även för övrigt åstundar mycket, visar det
sig, om hon till exempel är lärare eller pedagog, att
de ord hon riktar till sina elever inte har någon större
verkan. De går in genom det ena örat och ut genom
det andra."
Han anser alltså att en asketisk lärare är en
bra pedagog. Med sin andliga styrka kan han eller hon påverka
sina elever.
Det här är en logisk följd av tanken om den utveckling
själen skall genomgå, från det mer djuriska
till den förfinade andliga människan. (Finns det f.ö
några svarta waldorflärare? Och kan de i så
fall vara goda pedagoger?)
Synen på barnets utveckling gör att man inom skolan
gör allt för att skydda det från att falla i
naturens fällor. Sport har t ex inte någon framträdande
roll på waldorfskolor. Steiner själv såg sport
som ett felaktigt handlande, ett missriktat sökande efter
översinnlig kunskap och andligt liv. Idrott ersätts
till stor del av eurytmi, som är en rytmisk rörelsegymnastik
med andliga inslag. Här har andningen en viktig roll.
Man talar inom waldorfskolan om uppenbarelsekunskap och den inre
kunskapsvägen. Många föräldrar talar också
varmt om de fina skolböcker barnen själva tillverkar.
Som regel går det dock till så att barnen helt enkelt
skriver av det som läraren förmedlar, illustrerar det
och binder ihop det till böcker i milda pastellfärger.
Lärarens auktoritet ifrågasätts sällan eller
aldrig. Det anses skadligt för barnen om deras kritiska
tänkande väcks i förtid (d.v.s före fjorton
års ålder). Det är kanske också anmärkningsvärt
att man inte uppmuntrar eget kunskapsinhämtande. Det finns
strikta regler för vilken information som anses lämplig
för ett barn i olika utvecklingsstadier. Att för tidigt
lära sig saker kan väcka "förvirring och
bestörtning".
"Konfessionsfri"
Intressant i sammanhanget är också den färglära
antroposoferna använder sig av. Svart anses enligt den vara
bärare av allt för starka emotioner, svåra för
barnet att handskas med i linje med den utveckling som skissades
ovan. Alltså tillåts inte barnet använda svart
färg förrän den magiska fjortonårsgränsen
uppnåtts.
Varje skoldag börjar med "morgonspråk".
En stunds kontemplation som enligt antroposoferna själva
inte bör förväxlas med bön. Bibliska berättelser
är dock vanligt förekommande, skolan kallas "konfessionsfri",
men med en kristen grund.
För många som känt en dragning till nyandlighet
och ett liv med mer målinriktad mening kan säkert
antroposofin och waldorfskolorna vara ett bra alternativ. Märkligare
är kanske att detta alternativ väljs av en allt större
mängd människor som förmodligen aldrig skulle
vilja bekänna sig till de tankar som ligger bakom den pedagogik
och de kunskaper som lärs ut.
Själv känner jag mig efter en djupdykning i antroposofernas
tankar mer nöjd än någonsin med mina barns kommunala
skola.
text: SIRI REUTERSTRAND
9.6.99
|