|
"Hundramilaresan startar med första steget",
säger en gammal kinesisk filosof. Han kunde ha tillagt,
att "riktningen avgör vart man kommer".
I vissa fall kan man ändra sig efter hand, men när
man valt en huvudled, så är det inte bara att åka
av och byta riktning, utan man måste hänga med, åtminstone
till nästa avfartsväg.
Någonting motsvarande gäller inom forskningen,
vilken är utformad i linje med vissa inriktningar eller
"skolor". Inom samhällsvetenskaperna meddelas
emellertid inte detta till studenterna med en meny över
olika inriktningar, i vilken studenterna kan välja. I stället
framställs situationen som så, att X-ologin vid institutionen
säges vara "strikt vetenskaplig", plus att X-ologin
här i Grossenborg har den enda utforming, som ett sådant
ämne kan ha, om det skall vara vetenskapligt. Någon
gång kan man medge, att det "i och för sig"
finns andra riktningar, men dessa är bara "flum",
som man inte kan ta på allvar. Studenterna slussas in i
den rådande situationen och leds på de inkörda
banor, som professorn och hans lärarstab behärskar.
Rådande paradigm
Dessutom finns det en faktor till, som studenterna inte får
veta, och det är att det finns en uppsättning faktorer,
som ger ett ämne dess inriktning och utformning. Dessa faktorer
tillsammans kan kallas ett "paradigm". Centrala faktorer
i psykologins paradigm är människosyn och vetenskapskapsuppfattning.
Studenterna "programmeras" med en förenklad bild
av människan som en enögd robot och av kunskapens byggnad
som ett envåningshus, och i detta står en forskningsmaskin.
Vi ser detta i en artikelserie i DN förra året,
med rubriken "Hur skall
människan studeras?", med en debatt mellan, å
ena sidan de båda akademiska psykologerna, Marie Åsberg
och Arne Öhman (Karolinska) och deras opponent, psykoanalytikern
Gunnar Karlsson.
De båda förstnämnda gör följande principuttalande:
"Människan finns i världen och kan studeras med
de naturvetenskapliga metoder som så framgångsrikt
avtäckt många andra mysterier".
Här har vi en grundläggande missuppfattning, ty de
"naturvetenskapliga metoder" som nämns i citatet
är en avmagrad vrångbild av forskningsmetodik inom
bl a fysiken, en stereotyp förenkling av principerna för
kunskapsbildning, som utvecklats och levt sitt eget liv inom
den akademiska psykologin från 1940-talet (Allport 1940,
Koch 1964). Det är en tankekonstruktion, som aldrig jämförts
med den förmodade förebilden = fysiken och som förslagsvis
borde kallas tron på "forskningsmaskinen".
Motbilden
Mot denna utslätade bild av forskningen som idel noggrant
detaljarbete med data från innehållsfattiga komponenter
kan jag ställa upp en motbild.
Kategorisering av människan som viss typ av system
En fråga som undvikits genom hela beteendevetenskapens
historia, är kategoriseringen av människan som naturligt
system av en viss typ. Detta gäller både pedagogik
och psykologi. Därför rör vi oss i ett inarbetat
begreppsmässigt vacuum, som saknar ord och "tankefigurer"
för en teoretisk begreppsbildning - samtidigt som detta
nedbantade språkbruk uppfattas som normerande för
den vetenskapliga diskursen. Forskningen karaktäriseras
enligt Koch av ett "urvattnat" tänkande.
I vilken värld finns människan?
Nu bör vi fråga oss: Vilken är den värld,
i vilken "människan finns"? Denna fråga
är av samma art som den föregående: "vilken
typ av system är människan", men nu överflyttad
till "i vilken typ av system eller kontext lever och fungerar
människan?"
Här ser Marie Åsberg och Arne Öhman svaret som
givet - i "självklarhetens hus" - med utgångspunkt
från deras favorisering av den förmodat "naturvetenskapliga"
metoden, som i denna andra fråga inte bara bestämmer
kunskapens, utan också verklighetens natur.
Den "sanna verkligheten" tror de sig finna i laboratoriet.
Vad de båda "metod-ideologerna" inte märker,
är att de objektifierar och mekaniserar människan för
att hon skall passa in i deras metodmönster.
Alltså: först gör Åsberg och Öhman
anspråk på ett kunskapsmonopol för deras metodlära,
sedan utsträcks detta monopol till att också gälla
för världsbilden, dvs människosynen, plus bilden
av människan insatt i sitt funktionssammanhang.
Det senare utgörs av människans sociokulturella aktivitetsområde
- där vi är verksamma "till vardags" - vilket
även gäller forskarna, trots att "psykologiforskare"
sällan uppmärksammar denna kontext utan föredrar
laboratoriet, och ett perspektiv, som passar i deras laboratorium.
Vill stanna i laboratoriet
Alternativet till laboratorieperspektivet - dvs fokusering på
funktionssammanhanget - avfärdar Å & Ö med
följande argument:
"Visst kan man se människan som en bok, öppen
för tolkningar. Hermeneutik, meningstolkning, utformades
inom teologin för analys av bibeln och andra religiösa
texter. Men texter är en gång för alla formulerade
medan människan är öppen och oavslutad. Tolkningar
av henne kan ses som förutsägelser, prövbara i
praktiken, av saker hon gör i framtiden. Och då kan
hon observeras i bättre kontrollerade och mer avslöjande
situationer än på den psykoanalytiska divanen".
Åsberg och Öhman föreställer sig att hermeneutikens
hudsakliga arbetsområde är tolkningen av bibeltexter,
men förbiser att den filosofiskt-kritiska hermeneutiken
studerar den snedkörda samhällsvetenskapens bibel (Apel
1972, Habermas 1972).
I citatet ovan är just frasen: "Men texter är
en gång för alla formulerade medan människan
är öppen och oavslutad", är intressant när
det gäller dolda antaganden i människosynen , ty det
torde vara ett för många eller t o m de flesta uppenbart
faktum - utom för metodpositivistiska psykologer ! - att
människan som "varande i världen" är
just precis "öppen och oavslutad" och måste
så vara, om hon inte är autistisk! - och att döden
utgör avslutningen. Detta existentiella villkor tror sig
Å & Ö kunna ändra på genom att flytta
in forskningen i laboratoriet - men tillvarons villkor lär
man inte kunna förändra - och där tillämpa
en metodologisk teknik, som kan kallas "numerisk induktion",
dvs generalisering genom "uppräkning av många".
Att försöka ändra på tillvarons villkor
på basis av sin vetenskapsuppfattning torde kunna betraktas
som en form av
självpermanentande, intellektuell etnocentrism.
Ett exempel på hur tekniska normer kan innehålla
ett dolt paradigm
"APA-manualen" är en skrift som utövar ett
mäktigt inflytande på allt som skrivs inom psykologin
för publicering, främst i USA men troligen i samma
utsträckning i Sverige. Detta är ingen nyhet, men vad
som kan ha undgått många är vilken styrande
effekt som APA-manualen har, inte bara på psykologers språkbruk
utan också på deras tänkande. Språkets
inverkan på tanken är ett hermeneutiskt problem, vilket
kan kallas den "psykohermeneutiska effekten" - eller
i varje fall en av dem, och som är mera spännande än
den "bibeltolkning" , som synes vara den enda form
av hermeneutik som positivismens arvtagare kan uppfatta. Med
anknytning till dessa studier blir hermeneutik en fråga
om vetenskapens grundvalar.
En studie av denna manual har utförts av en grupp amerikanska
psykologer, vilka publicerat en artikel med titeln "The
Language of psychology - APA Style as Epistemology" (Madigan
et al 1995). Det är en viktig upptäckt man presenterar
i denna artikel, som handlar om forskningens språkberoende.
Det är ett problem, som vi alla har mitt för ögonen
- ofta utan att se det.
En uppsättning normer skapar en språkram, vilken avgör
vad vi kan säga och vad vi inte kan säga, och det har
blivit bestämmande för en hel forskningsinriktning.
En av de viktigaste slutsatserna, som kan dras av denna undersökning,
står på de två sista raderna i artikeln:
"A successful student comes not only to write like a psychologist
but to think like one as well."
Det samband, som anges i citatet, är just den psykohermeneutiska
effekten. Om denna kommentar hade införts tidigare i artikeln,
så hade författarna kunnat ytterligare utveckla detta
som ett givande tema för "epistemologin". Samtidigt
är ämnet så pass utmanande, att artikelförfattarna
måste iaktta viss försiktighet för att få
artikeln publicerad i American Psychologist - APA:s flaggskepp
(!).
Luckor i självförståelsen
När ordet "självförståelse" saknas
i en redogörelse för psykologins
grundfrågor, så utgör detta ett symptom på
att textens författare
tillhör den aningslöst dolda traditionsbildning, som
kan platsa som
positivismens arvatagare (Radnitzky 1968). Det egenperspektiv,
som man då anlägger, innebär att man ser sig
själv som tekniker och utanförstående observatör
vid den objektiva forskningsmaskinen, och i det perspektivet
är självförståelse bara en subjektivistisk
och störande konstruktion, som man klarar sig bäst
utan. Dock finns här en invändning mot denna "objektivism".
Frånvaron av vetenskapsteoretiskt perspektiv
Psykologin har under de senaste c:a 50 åren utvecklats
inom en markant sluten ram - dvs med minimala tvärvetenskapliga
kontakter - där den präglats av det som Marcuse kallar
det "endimensionella tänkandet" (Marcuse 1964):
man ser "kunskapens hus" som en envåningsbyggnad,
och på dess golv står forskningsmaskinen. Detta är
ett intellektuellt arvegods från den äldre positivismen.
I ett mera mångfacetterat perspektiv anser man att "kunskapens
hus har tre våningar". I kort sammanfattning innehåller
de tre våningarna:
1. Empirisk spaning
2. Syntetiserande arbete med teoriutveckling - så som man
arbetar inom fyiken, t ex när man utvecklat teorin om "svarta
hål".
3. Metateoretiska reflexioner över grundantaganden = paradigm
(Törnebohm 1983 Lindström 1997b)
Kunskapsteori
För den systemteoretiskt och hermeneutiskt inriktade vetenskapsteorin
har kunskapens hus tre våningar. På tredje våningen
finns kunskapsteorin och de övriga förutsättningarna.
Kunskapsteorin handlar om relationerna mellan kartan och terrängen.
Här har vi villkoren för vetbarhet och kanalerna till
kunskaper, utöver den enkla observationen av ytan på
artefakter, sedda i laboratoriet.
text: JOHAN LINDSTRÖM
9.6.99
|