|
På 1 maj hade journalisten
och författaren Arne Reberg en debattartikel i Aftonbladet
som gjorde mig både beklämd, melankolisk, stridslysten
och förbannad - i oprioriterad ordning. Reberg skulle för
andra året gå med plakatet "Ordets makt åt
folket " i ett förstamajtåg. Han reagerade främst
mot att högre utbildning åter blivit förbehållet
dem som växer upp på de övre hyllorna. Rekordlåga
15 procent av universitets- och högskolestudenterna kommer
i dag från arbetarklassen.
Vem talar för aniarabarnen? frågade Arne Reberg -
och mindes sin egen klassresa, från att ha varit barn till
kämpande ensamstående mor i 40-talets Västerås,
där underlägsenhetskänslorna inför de fina
välgörenhetsdamernas utdelning av kläder jämfördes
med att vi idag stillatigande låter 448 000 barn under
16 år växa upp i familjer som inte klarar utgifterna
för mat, hyra, telefonräkningar och det vi kallar livets
nödtorft.
Först brödet sen kulturen,
sa August Palm. Men i dag har Jantelagen åter vaknat, och
många ur arbetarklassen rynkar på näsan åt
Goethe, Tranströmer, Kierkegaard och Ekelöf i bokhyllan
hos en klassresenär.
Men dansbanden hos Loket och såpoperorna väcker ingen
rädsla. Det gör däremot Mozart, Sibelius och Leonard
Cohen i cd-stället.
"Bättre du går till missionshuset med ditt plakat"
hade en metallare sagt till Reberg ifjol.
Hur var det Jantebuden löd?
"Tro inte du är nåt..., Stor faller tung...,
Inga träd växer till himlen..."
Rädslan för avvikelser är stor hos en underklass
som berövats allt mer av kunskap och självkänsla.
Tankarna på min egen utveckling kom för mig. Jag har
också gjort en typ av klassresa...
Den började i ett hälsingskt bruks- och jordbrukarsamhälle
för 36 år sedan. När jag satte mig i skolbänken
hösten 63 hade Stellan Arvidssons skolutredning redan stakat
ut mina nio år. Ännu läste vi ämnen som
kristendomskunskap och samhällslära med en bok kallad
"hembygdskunskap", vad jag minns. Vi lärde oss
räkna på kulramar och hade välskrivning med bläckpenna
och läskpapper. Betyg fick vi redan första året
i alla ämnen, liksom i uppförande och ordning, och
jag kan än i denna dag återge det ögonblick som
fick min självkänsla att vackla i ämnet matematik.
Vi hade haft provräkningen på förmiddagen. Och
skulle få veta resultatet på eftermiddagen. Detta
var i andra klass och vi hade en vikarie. Han läste upp
resultaten inför hela klassen. När han kom till mitt
namn sa han, med ömkande förakt i rösten:
"...har bara lyckats skrapa ihop två rätt!"
Det blev fniss och jag blev högröd.
Knäckt, helt enkelt.
Annars minns jag mina mellanstadieår som goda. Jag var
bra i svenska (för att vi blev rättade), engelska och
geografi (för att vi hade prov på alla landskap) och
uppsatsskrivning. Men matten förföljde mig.
Sedan var det då högstadiet.
Där nånstans började man utsättas för
experimenten.
Jag gick i en skola i ett samhälle väster om Sundsvall.
Det var hösten 69. I tyska provade man en ny pedagogik.
Med hjälp av mer naturmetodinlärning - vilket innebar
lyssnande på oändligt många ljudband - och med
en lärare som predikade vikten av rätt uttal, i synnerhet
skorrande "r", tragglade vi oss igenom förstaårsboken
av "Geradeaus".
Grammatiken fick komma med på köpet, så att
säga. Vilket kanske man kan ifrågasätta - i och
för sig - i tyska, men det gjorde i alla fall lektionerna
mindre tungsamma.
Upptäckte jag året efter när jag flyttat tillbaka
till min gamla klass i Hälsingland, där de ännu
använde sig av den gamla läroverkspedagogiken i tyska.
Grammatiken först, skrivövningarna sedan och läste
vi nångång högt så var det aldrig nån
som reagerade mot det slappa uttalet...
Detta fick mitt intresse för, och betyg i, tyska att sjunka.
Samma sak var det med matten. Mitt sorgebarn. I sjuan hade jag
haft klassföreståndaren i ämnet och lyckats få
ihop en klart godkänd trea. Mycket tack vare de inspirerande
lektionerna, där han ofta började timmarna med att
prata om sitt stora intresse astronomi - detta var under Apollofärderna
till månen - och därefter lät oss knäcka
intelligenta tankenötter relaterade till den verklighet
han initierat beskrivit.
Hur var det i åttan då? Jo, psykisk terror, vill
jag kalla det. Fram till tavlan och räkna och göra
bort sig inför hela klassen. Naturligtvis hade vi en tävlingsinriktad
fotbollsspelare - en av distriktets främsta - i ämnet
och mitt betyg åkte i botten.
Ännu värre blev det i nian.
Studierektorn - som för övrigt kallades "Nöffen"
då tydliga likheter med nasse fanns - fortsatte på
den gamla inslagna läroverksvägen och jag gick ut grundskolan
dömd till den högra hjärnhalvans nolla!
Men.
Det kom andra tider.
Om jag nångång får frågan om jag vill
leva om mitt liv, ska jag svara:
"Ja, hösten 1980 i så fall. När jag började
på komvux..."
Det var upprättelsen för mig. Och för så
många av mina studiekamrater. Här hade man gått
och trott att allt var kört, och i sju år - efter
avhoppet från ett gymnasieår antagen som reserv -
hankat sig fram på jobb bara avsedda för överlevnad
när en ny pedagogisk värld öppnade sig.
Ta bara matten. Lasse, vår lärare, hade klickat detta
fullständigt. Att det handlar om att förklara och förklara
och öva och öva på tal; både enskilt och
tillsammans. Därför var hemskrivningarna han anförtrodde
oss - liksom också gruppskrivningarna - främsta orsaken
till att jag äntligen förstod att matematik går
att lära sig!
Vi hade enskilda skrivningar också.
Och betyget hängde liksom med
på köpet. En godkänd trea i grundskolematte.
Liksom även i tvåårig socialmatte året
efter för Monica, är väl kanske inte allt för
mycket att hänga i granen men det räckte för mig.
"Det handlar om att förstå, brukade Lasse säga.
Och att veta var man ska söka kunskapen!".
Hos dem som kan hjälpa en. Så de får förklara.
Annars lär man sig inte. Man lär sig alltså inte
genom att titta i facit först, vilket jag tror ingen av
oss fann lönt att göra. (Däremot gjorde jag det
ofta under mina ungdomsår, och ni vet ju resultatet!)
Hur som helst, det fanns så mycket mer än matte som
uppfyllde och inspirerade mig under de två komvuxåren.
Framför allt var jag studiemotiverad, härdad av några
års vuxenliv och uppvaknad intellektuellt. Detta ledde
sedan vidare till språkstudier i engelska på universitetet,
journalisthögskolan och ett rikare liv.
Därför är det med sorg
i hjärtat, och vrede i sinnet, jag reflekterar
över Arne Rebergs ord om den nysvenska ordningen, som har
berövat så många ordets makt.
Och därmed universitets- och högskoleplatserna. Själv
var jag en "25:4:a" när jag kom in på JH.
Jag kunde tillgodoräkna mig fulla normeringspoäng för
mina sju arbetade år och lägga ihop det med mina komvuxbetyg
och högskoleprovet.
Vi var flera med den livs- och arbetslivsbakgrunden som blev
journalister då, under första halvan av 80-talet.
Under mina komvuxår dessutom, kämpade vi - hela skolan
- mot planerna på neddragningar och nedläggning av
vår skola.
Det hjälpte. Under en tid.
Och vår självkänsla växte.
Åh, vad det var härligt!
Det gör mig stridslysten - igen...
För kunskap är makt. Ordets makt.
Vilket innebär ett bättre samhälle.
Tänk om våra politiker en gång för alla
kunde förstå det - och göra något åt
det!
Istället för att bara säga det - men göra
tvärtom.
Det gör mig melankolisk...
text: LEIF WILEHAG
9.6.99
|