Extra |
Varför Irak? Varför
åka till ett land i krig? Ett orättfärdigt krig
som inte ens erkänts av FN. Ett krig utifrån maktpolitiska
skäl och oljan. Där USAs president framställer sig
som det godas förkämpe mot ondskan. Där oskyldiga
dödas, familjer trasas sönder och ett ofattbart lidande
råder.
Just därför åker vi dit.
För att sudda ut de vrångbilder som varje dag kablas
ut av media. För att bekämpa rasismen. Den rasism vi alla
äger inom oss utan att för den skull veta om det. En rasism
som förblindar. Som gör oss till medspelare. Ända
till dess vi själva upptäcker, att också vi tillhör
dem som drabbas.
I början av år 2004 hade försämringarna inom
det irakiska samhället under den amerikanska ockupationen gått
så långt att hundratusentals irakier själva gick
ut och demonstrerade mot ockupationsmaktens komplicerade och manipulativa
förslag till valprocedur. Man var då fast besluten att
snarast möjligt själva ta över makten. .
Efter de månader som sedan följde av bombningar och terror
samt av ideliga varningar från ockupationsmaktens sida om
risken för ännu mer terror, drog sig människor alltmer
undan, frimodigheten ersattes med rädsla, självtilliten
med beroende.
Frågan är vilka intressen som tjänat mest på
att sprida denna rädsla. Olika grupper som snarast vill tvinga
ut ockupationstrupperna ur landet. Eller ockupationsmakten själv
som vill visa sig oumbärlig tills ordningen återställts
och jobbet avslutats.
Den effektivaste vägen för att
uppnå demokrati och mänskliga rättigheter,
är att satsa på kvinnan. Det har åtskilliga FN-rapporter
signalerat. En god utbildning och ökad tillgång på
kvalificerat arbete i samhället har visat sig vara huvudvägen
till att förbättra hennes livssituation och möjlighet
att själv påverka samhällsutvecklingen.
Särskilt i Irak har kvinnan länge kämpat för
sina rättigheter och skaffade sig tidigt under perioden 1958
1978 en särställning inom arabvärlden genom
den höga andelen kvinnor i arbetslivet och särskilt inom
tjänstesektorn.
I och med den av krig och sanktioner försämrade ekonomiska
situationen i det irakiska samhället, trycktes emellertid kvinnan
tillbaka till hem och familj.
Fattigdom, en ökande kriminalitet
och brist på säkerhet i landet bidrar idag till en ökad
religiositet och återgång till gamla traditionella normer
och vanor. Den allmänna uppfattningen är, att det inte
lönar sig för kvinnan att arbeta om lönen är
minimal och hon kan få ett bättre skydd genom att stanna
hemma.
.
Under det allmänna kaos som idag råder i landet har vissa
religiösa ledare inom Islam, särskilt i de fattigaste
delarna av landet, tagit över delar av statens uppgifter. Genom
att betala in en femtedel i skatt till moskén kan församlingen
komma i åtnjutande av den trygghet och samhällsservice
de annars skulle sakna.
Den muslimska kvinnan har genom denna utveckling blivit än
mer inlemmad i familjesammanhållningen, med stamspecifika
mer eller mindre sekulariserade normer och lagar baserade på
en islamistisk värdegrund. Hon åtnjuter visserligen familjens
och stammens starka beskydd, men detta kan samtidigt bli till en
belastning
i hennes utåtriktade verksamhet i samhället.
För att en förändring av
kvinnans situation skall äga rum, måste den alltså
ske gradvis och med en bibehållen respekt för rådande
normer och vanor. Omvandlingen måste komma inifrån de
kvinnoorganisationer som själva önskar se en förändring.
Det är av största betydelse för Irak att människorna
där utvecklar sin förmåga att lösa samhälleliga
problem utanför den egna släktens och religionens ramar.
Idag finner man nästan ingen i landet som vill erkänna
att det kan finnas några som helst motsättningar mellan
regioner och religioner. Men om man i framtiden ämnar staka
ut gemensamma riktlinjer för en politisk, social och ekonomisk
utveckling, kan det uppstå problem. För då är
det många inre och yttre intressen som står på
spel.
Att utveckla människors förmåga att utan onödiga
låsningar och på ett formaliserat sätt prata sig
samman för att lösa gemensamma problem fyller en inte
obetydlig funktion i sammanhanget. Också för att
mötena inte skall riskera fastna i oändliga, fruktlösa
och tröttande diskussioner, som inte leder någon vart.
De som är erfarna inom området borde därför
dela med sig av sina kunskaper till irakierna. Detta gäller
särskilt oss i Sverige med vår långa freds-och
folkrörelsetradition och vana vid projektarbete inom arbetslivets
ramar.
Projektkunskap efterfrågas
dessutom av irakierna själva, och då som en hjälp
till självhjälp. Naturligtvis önskar man i första
hand bli skickligare i att driva projekt inom det egna arbetslivets
ramar, men sådan kunskap är också värdefull
inom det civila samhället, i första hand för att
öka kvinnors förmåga till självbestämmande.
Då måste de egna initiativen kunna ge något tillbaka:
Säkerhet, jobb och inte minst en bättre skolgång
och hälsa för barnen
Irakiernas äger sedan gammalt en nästan rörande generositet,
trots att de själva idag behöver skydd och hjälp.
Istället bjuder de en främling som jag på middag
och erbjuder mig att bo hos dem. Men det gäller att inte riskera
deras säkerhet och bli till en belastning för dem. Därför
måste man förbereda sig väldigt noga om man vill
arbeta med det irakiska folkets bästa för ögonen
och do no harm.
Att tro att man kan få irakierna på
knä för evigt genom den behandling som skett i
Abu Ghraibfängelset i Bagdad visar på en otrolig okunnighet
hos "befriarna".och dessutom en brist på en mänsklig
respekt. Som om befolkningen består av vilda djur som det
gäller att tämja.
"Befriarna" har glömt ett viktigt
faktum. Det vi gör mot andra
det får vi alltid tillbaka, förr eller senare, i en eller
annan form.
Irakierna själva brukar skoja om att amerikanarna är så
stupida
att de behöver tre man för att öppna en dörr:
En som ger ordern,
en som utför den och en som står där och övervakar
det hela.
Som anhängare av ickevåld
möter vi våra motståndare med respekt. Kan vi sedan
inte trots stora ansträngningar få gehör för
en rättvis sak, ja då vägrar vi helt enkelt att
samarbeta. Detta tjänar som ett undermedvetet rättesnöre
i det dagliga livet och skapar samtidigt en större mental styrka
genom sin öppenhet för sanningen.
En enskild människa kan få en enorm kunskap och uträtta
stordåd bara hon själv inser detta. Tillsammans med likasinnade
inom Social Forumrörelsen kan hon t.ex uträtta det som
de stora hjälporganisationerna eller medierna i länder
som Irak inte vågar sig på.
Genom Internets möjligheter kan hon också hålla
kontakt med människor och sprida information till webbplatser
och listgrupper runt hela jordklotet såväl som till media
hemmavid. Hennes största brist är emellertid avsaknaden
av egna tillgångar. Privat fundraising är för många
ett måste. Men det gäller också att veta vad man
vill.
För att inte enbart bli en hjälpare
i nöden utan även bidra till befolkningen förmåga
att utveckla sig själva och ta sig an sin egen framtid, gäller
det att få ut kvinnorna i samhället för att formulera
sina krav. Detta kan vi i Sverige med våra gamla freds- och
folkbildningstraditioner på olika vis stödja.
Samma sak gäller återuppbyggnaden av landet. Ett grundläggande
kunskapsutbyte om formalia för att driva projekt och möten
är ett måste för att skapa bästa möjliga
förutsättning för irakierna att själva lyckas
med att staka ut sin framtid och ta itu med sitt återuppbyggnadsarbete,
alltså inte enbart fokusera på det rent tekniska i utbytet.
För att i egenskap av volontär i landet kunna uppnå
sina mål, är det av oerhörd vikt att före vistelsen
ha förberett sig noga både praktiskt och mentalt. Att
därefter skapa sig goda rutiner för att uppnå de
tydliga mål man satt upp via de vägar man stakat ut.
Att ständigt vara beredd till omprövning. I detta sammanhang
är det till stor hjälp att kunna analysera sin situation
på ett formaliserat sätt, ha en väl inprövad
teknisk utrustning och sist men inte minst skapa goda personliga
kontakter, detta är A och O.
2004.06.06
|