Extra |
Författaren är en känd samhällsdebattör.
Han är också chefredaktör för den socialdemokratiska
morgontidningen Dala-Demokraten i Falun. Sådana personer brukar
inte vara poeter. Deras dagliga arbete kräver snabba muntliga
och journalistiskt träffande reaktioner.
Men Göran Greider försöker att jämte
sin intensivt massmediala verksamhet vara poet och låta grundläggande
värderingar, i hans fall socialismen, tränga igenom vad
han också poetiskt uttrycker. Han debuterade 1981 med diktsamlingen
Vid fönstret slår ensamheten ut och därefter har
sex samlingar följt, under årens lopp blandade med essä-
och debattböcker.
Poesin har av hävd varit centrallyrisk, dvs. handlat om vårt
förhållande till livet och döden, kärleken
och naturen, ofta formulerad utanför vardagen och sällan
vinklad av politiska skeeenden.
Göran Greider tillhör dem som
är centrallyriker och samtidigt
låter politiken ta plats i sin poesi. För mig fungerar
hans poesi på ett paradoxalt sätt. Jag upplever hans
dikter både som vila från det journalistiska uppdraget
och som resultat av samma journalistiska uppdrag. Samtidigt
som nyhetsflödet finns där, uppstår ett slags besinning,
en slutsats och en erfarenhet som blir en vilopunkt.
I en dikt, skriven vid faderns
bortgång, skriver han in sitt poetiska program.
Poesin jag skriver
är och förblir biografisk
när min döde far störtar in
i den vet jag det slutligen.
Hamnen i Tyskland efter kriget
Den polske matrosen
häller ut kaffet på marken
inför tyskarnas ögon.
Han mindes den hämnden.
Nittonhundratalet störtar
in i dikterna
alltid fästat vid en människa
som jag hört tala.
Greiders dikter kan också
vara rent åskådliga i sitt bildspråk, som
i följande minnesdikt över den bortgångne fadern.
Poeten har stått inför något definitivt avslutat
och i allt som dagligen kringvirvlar honom förmått uttrycka
både tidlös stillhet, andakt, och ett framtida livsvarigt
förhållande:
Gammal sjöman driver iland -
Under ett träd
i gräset
djupt in i inlandet.
***
Bröder vitt skilda
vaknar dagen efter
sin fars död.
Liksom i en ring.
***
Min far dog och klev in i mig.
Nyss stod han därute, vädjande.
Och då kunde jag vända mig om, gå.
Nu är han, oåterkalleligt, inom mig.
Diktsamlingens namn Jacobsbrevet
syftar på Jacobs brev i Nya testamentet. Det har blivit berömt,
dels därför att Jacob ansetts vara Jesus bror, men framför
allt för att det innehåller en möjlig polemik mot
aposteln Paulus´ betoning av tron som det centrala i kristendomen.
I Jacobs brev framhålls med skärpa, att tro utan goda
gärningar är meningslös. Det räcker inte heller
att höra, man måste också göra.
Greider kommenterar:
Det viktigaste är att först höra, skriver du.
Höra vem? Och vad?
Jag hör, Jacob, också
denna dag hör jag av hela min varelse
om allt det som drabbar de fattiga
och de oskyldiga i världen.
Diktsamlingen är indelad i 12 tematiska
avsnitt, som genomsyras av vad Greider hör,
avlyssnar i samhället. Det första är rubricerat Nitton
dikter från det växande landet, i byar, skogar och småstäder.
Ett annat lyder; Unga människors brev och andra variationer
på ursinne och vanmakt
De unga grabbarna och tjejerna
som läser Marx och Bakunin
undrar hur jag orkar vara socialdemokrat.
Det gör jag också.
...
Du måste anstränga dig att se de väntande
historiska somrarna. , så kommenterar han sitt tålamod
och följande citat förstärker bilden av honom som
både seg och otålig, och som en socialistisk visionär
med självbesinning.
...
Du måste göra dig omöjlig
Du måste älska din meningsmotståndare
som en gåta därför att din klassfiendes
befrielse är till slut också din
och det ska alltid fattas en bit i dig.
Klassfienden skymtar i följande
både medkännande och satiriska rader anspelande på
kriget i Irak och är skrivna i Bertholt Brechts undervisande
tradition:
Betrakta en amerikansk soldat:
Nu syns det, han jobbar
på en modern processindustri
nere på golvet
eller i en modern gruva,
kanske på ett oljeborrtorn.
Overallen, utrustningen, allt tyder på det.
Hans befäl är förmän.
Ägarna sitter långt borta
Aktieägarna följer noga vad han gör.
Nu tar han av sig hjälmen:
han går av sitt skift.
Greiders Jacobsbrev är en omfattande,
tänkvärd och gripande samhällsspegel med uppmaningen
att inte förstummas i det stora samtidsdramat:
Du måste inte vara
sådan som du uppfostrades
Du måste inte vara en spegel
som återger och återger:
Din makt över omständigheterna
är verkligen inte stor
men du behöver inte göra dig
lojal med din vanmakt.
I allt finns ett uppror.
2004.06.10
|