Extra |
"Jag har hittills inte lyckats skriva
en roman utan att ta död på nångon, men jag jobbar
på det." Någonting sådant lär Håkan
Nesser ha sagt om sitt skrivande och följaktligen har han alltså
tagit död på några stycken även i sin senaste
bok. Detta trots att den inte faller in den vanliga deckargenren.
Nesser har redan visat att han är bra på att skildra
tonår och uppväxter. I Skuggorna och regnet gör
han det igen. Här berättar han om några udda existenser
som av olika skäl mötts och levt och i ett av fallen dött
i närheten av varandra.
Som för att göra oss säkra på att han sysslar
med fiktion väljer Nesser här precis som i deckarna om
van Veeteren att skapa en fiktiv stad. Fast här är det
inte Europa som fångas i ett koncentrat som där utan
den svenska småstaden. Med fiket och skolan som naturliga
nav.
Upprinnelsen till boken är en
medelålders lärare, David, på väg hem till
sin gamla hemstad. Han har fått brev ifrån sin syster
och hon berättar om rykten som äger att "han"
har kommit tillbaka. Denne han visar sig så småningom
vara deras gamla fosterbror, Viktor. En stackars märklig pojke
som fick flytta in i familjen efter att hans pappa i ett svartsjukedrama
mördat hans mamma. En sådan tragedi lämnar förstås
spår i vilket barn som helst och idag skulle nog psykologer
och stödresurser satts in. Men i det fjärran femtio/sextiotal
som Nesser skriver om litade man mer till en snäll grannfamilj
som gjorde sitt bästa, men inte alltid förstod. Och inte
blev det lättare att handskas med Viktor när han sedan
slutar prata efter att i en dramatisk scen ha fallit ut genom ett
fönster men mirakulöst överlevt.
Familjens son, den nu ganska gravt medelålders läraren
David och Viktor blir till en början nära vänner,
och livet går vidare. Efter det att Viktor slutar tala blir
det förstås mer komplicerat och till slut glider de isär.
Viktor hittar nya vänner och slår sig så småningom
ihop med ytterligare tre original från trakten och bosätter
sig i utkanten av staden i ett märkligt kollektiv, som på
något vis verkar komplettera varandra och ger ett ömsesidigt
stöd. Kollektivet består av en skolkamrat som idag säkert
skulle diagnostiseras med någon bokstavskombination, inbunden
och rastlös och en kvinna/flicka som vuxit upp i en religiös
familj som man läser om på ett nytt sätt i ljuset
av alla Knutby-skriverier. Dessutom bor där en utveckligsstörd
pojke som påminner en del om den man återfinner i klassikern
Möss och mäniskor. Och så den stumme Viktor.
Vardagen flyter på, tills en
dag en ny katastrof sker. Den leder till att Viktor flyr fältet
och alla är ganska säkra på att han är skyldig
- och dessutom troligen död. Så när han dyker upp
är det mycket som rörs upp och vi får följa
allt som händer till dess att gåtan får sin lösning.
Som jag skrev tidigare är det inte själva gåtan
som är det väsentliga i Skuggorna och regnet. Jag läste
med spänning för att få veta vad som hänt,
men det var mer för att få fler pusselbitar till de olika
personernas liv än för att få själva kriminalgåtan
löst.
Det riktigt intressanta är hur Nesser låter de olika
personerna komma tilltals. Berättarperspektivet växlar
mellan David, Davids syster och Viktor. Ibland gör detta att
berättelsen slackar lite i tempo, men oftast känns alla
vindlingar den tar fullt befogade. Uppenbart blir att det i en "vanlig"
svensk småstad knappast finns några "vanliga människor".
Här har boken sin styrka och det skall bli spännade att
se om Nesser någonsin lyckas skriva en roman med mindre drastiska
vändningar. Förmodligen går det. Människor
är tillräckligt udda under ytan för att skapa en
intressant berättelse ändå.
2004.06.10
|