Extra |
Vi har ett behov av att dela i världen
i tydliga kategorier, för att bringa ordning och slippa tänka
för mycket. Så skapas fördomar och jag funderade
mycket över mina när jag läste Det blod som spillts
och genast begränsade min upplevelse genom att sortera in den
i ett fack. Eller kanske flera.
Jag är lite rädd att hamna i "knutbyfacket".
Det säger Åsa Larsson som under våren kom ut med
sin andra deckare. Bägge hennes böcker utspelar sig i
religiösa miljöer och Larsson har själv ett förflutet
inom missonskyrkan.
För inte så väldigt många år sedan efterlystes
det nya kvinnliga deckarförfattare. Nu börjar det nästan
kännas som om den kvoten är mättad. Kommer det fram
några nya män inom genren? Komer de någonsin att
efterlysas? Eller är de fortfarande det normala och "den
kvinnliga deckarförfattaren" fortfarande ett freak, en
anomali, på marknaden. Ett undantag och ett pittoreskt inslag.
Kanske kommer vi snart att slippa dessa märkliga kategoriseringar.
Eller kanske blir de fler? Medelålders-deckare, landsbygdsdeckare?
Möjligheterna är faktiskt oändliga för den som
har behov av etiketter. Jag har funderat mycket över mina och
andras fördomar när jag läste Åsa Larssons
nya bok.
Religonsdeckare skulle kunna vara
en genre-etikett som klistras på hennes böcker. Åsa
Larsson är en av de lite mer uppmärksammade kvinnor som
slagit sej fram på senare år. Hon fick deckarakademins
pris för sin debut Solstorm och den kommer också att
bli film om allt går enligt planerna.
Den kom innan de spektakulära händelserna i Knutby blev
kända, men det finns vissa paralleller. Den utspelar sig inom
en religiös grupp som efter Knutby definitivt skulle kategoriseras
som "sekt". Roman nummer två har sökt sej till
den lite mer stillsamma stadskyrkan. Men även där svallar
känslorna förstår man tidigt efter en mycket dramatisk
upptakt där en kvinnlig präst hittas mördad i kyrkan.
Kvinnoprästmotståndare? Svartsjukedrama? Det finns många
tänkbara motiv och ingen verkar ha varit oberörd av den
karismatiska prästen.
Man kan kanske säga apropå det här behovet av att
sortera, att Nilssons deckare är ett försök att skriva
en feministisk deckare. Hon använder sig av nästan uteslutande
kvinnliga huvudpersoner. En kvinnlig polis, en kvinnlig åklagare
och så mordoffret förstås. Hon leker också
med våra fördomar genom att plantera in en lesbisk kärlekshistoria.
Tyvärr känner jag att jag ju själv gått
på alla de fördomar jag vill protestera mot genom att
peka på de här kartegorierna om jag själv just sagt
att det är idiotiskt att sortera efter. En kärlekshistoria
är väl en kärlekshistoria oavsett mellan vilka? En
polis är väl en polis etc
Men det känns lite
krystat. Och det är väl det den här recensionen går
ut på. Jag vill gärna tycka att boken är bra efterson
den har ett vällovligt syfte. Den var också spännande,
personteckningen var inte dum och jag fattade inte riktigt hur det
hela hängde ihop förrän mot slutet. Och mer skall
man väl inte kräva av en deckare?
Hm. Kanske kräver jag mer av en som så tydligt vill missionera
(sic!) ett budskap. Man måste smyga det på sina läsare
oändligt skickligt om det skall fungera. Och
ja
Äsch. Jag trasslar ju bara in mej. Fördomar har vi alla
uppenbarligen och kanske kan vi komma över dem lite om vi läser
sådana här berättelser. Eller så förstärks
de
Läs själva och fundera. Det är boken i alla
fall värd. Förresten - den kanske är en relationsdeckare?
Den handlar om kvinnor och män, föräldrar och barn,
yrkesrelationer nyinflyttade kontra infödda. Du får nog
välja etikett själv när jag tänker på
saken.
2004.06.10
|