Extra |
Upptäcktsresan har försvunnit
- idag är i stort sett allt utforskat och kartlagt. Det okända
finns nu bara på avlägsna planeter och galaxer. På
vår planet kan man dock alltid resa tillbaka i tiden -
tidsresan har ersatt upptäcktsresan. Arkeologin kan fortsätta
att utforska och gräva fram nytt från gångna tider.
Och de gångna tidernas monument är ständigt bevarade
- i urval. Man kan se och röra vid årtusendens historia,
den finns utanför böckernas värld, den är verklighet
och den har idag större fascinationskraft än någonsin.
Flera miljoner turister besöker de mest berömda monumenten
varje år. Från Stonehenge till Tanums hällristningar,
från pyramiderna till
? Ja, det är just frågan.
Vilka monument kommer att vara framtidens attraktioner? Idag är
några av de mest betydande och mest besökta monumenten
minnen från första och andra världskriget.
Kanske det är därför de gångna tiderna också
blivit heliga. Historien har i västvärlden ersatt religionen
som världsförklaring. Religionen har blivit individuell,
historien universell. Men varje människa måste ut och
uppleva den, röra vid den, bli delaktig. Från den lokala
historien över nationens historia till världshistorien.
Från första och andra världskrigets slagfält
och kyrkogårdar till
? Ja, det är själva frågan.
Hur långt bakåt i tiden sträcker sig det
förgångna? Och vem tillhör det? Är vi
inte alla turister i Det Förflutna - eller har några
av oss större krav än andra, är det mer existentiellt
för vissa än för andra? Underhållning kontra
bildning och identitet.
Det förgångna har således blivit något nästan
sakralt. En engelsk författare, David Horne, jämförde
för några år sedan i en bok om kulturindustrins
framväxt i Europa - The Great Museum - den moderna
turismen med medeltidens pilgrimsresor. Liksom dessa har turismen
sina fastställda rutter - i Rom skall man se Vatikanen och
i Vatikanen skall man se Sixtinska kapellet, i England ska man se
Stonehenge etc. Och som pilgrimerna ska vi ha reliker med oss hem
till soffbordet, som bevis och som minne - fast nu kallas de souvenirer.
David Horne har dock en viktigare poäng, nämligen den
att turismen och historien i förening spelar samma roll idag
som religionen och pilgrimsresorna gjorde på medeltiden. Barnens
besök i söndagsskolan är ersatt med museibesök,
som ett led i en historisk skolning. Och detta upprepas när
vi besöker de historiska monumenten. Turismen, och som en viktig
del av denna kulturturismen, utgör icke blott en stigande andel
av många länders bruttonationalprodukt, den har även
blivit ett gigantiskt civiliseringsprojekt utan föregångare
i historien. Besatt av Det Förgångna är
den träffande titeln på en bok på detta tema av
den engelske kulturforskaren och debattören David Lowenthal.
Vad kommer detta att betyda för förmedlingens - presentationens
eller levandegörandets - innehåll i framtiden? Blir den
ett slagfält för skilda intressen, vilket författarna
Tunbridge och Ashworth hävdar i boken Dissonant Heritage,
en marknadsplats för kommersiella intressen, eller
?
Trender och paradoxer
Vi är alla söner och döttrar, sedan fäder och
mödrar - oavsett vår profession. På samma sätt
är vi alla turister - oavsett vår profession. Men
det märker man inte alltid i presentationen av kulturlandskap
och monument. Ofta kan man knappt tro att de professionella kulturförmedlarna
själva skulle ha besökt kulturmiljöer och monument
som turister.
Vad är nu orsaken till denna situation? Det är knappast
att man inte skulle kunna presentera kulturarvet bättre, Nej,
orsaken är snarare att man ännu inte riktigt kommit igång.
Det kan åskådliggöras ganska enkelt (och förenklat)
med två trianglar. På den ena visar jag omfattningen
av och besöksfrekvensen i historiska landskap, vid monument
och på museer. Flest människor färdas i och besöker
naturen, oftast ett kulturlandskap, som nummer två kommer
monumenten och som nummer tre museer. På den andra triangeln
visar jag investeringarna i presentation och marknadsföring
av kulturmiljöer, monument och museer. Jag har inga konkreta
siffror för Sverige, men efter många års erfarenhet
är jag tämligen säker på att museerna använder
mer medel på sådana presentationer än t.ex. länsstyrelserna
eller Riksantikvarieämbetet.
Mitt påstående är således att vi idag befinner
oss i en paradoxal situation - det presenteras minst där
flest människor söker det och där den största
utvecklingspotentialen finns och mest där det minsta antalet
människor söker det. Museerna kan i framtiden helt enkelt
inte konkurrera med de många nya tillfällen till upplevelse
som hela tiden erbjuds - ute i naturen, vid monumenten själva,
eller i återskapade historiska miljöer med mindre än
att de anammar denna trend. De traditionella museerna har förlorat
kampen om publiken, med undantag för de få museer med
unika attraktioner - som Vasamuseet, som Vikingaskeppsmuseet
i Lejre eller som de museer som omdefinierar sina uppgifter.
Här finns flera vägar att välja mellan. Man kan satsa
på att utveckla rollen som det kollektiva minnet
för lokal- och regionalsamhället med hjälp av modern
IT-teknik och Internet. Här kan museernas användarkrets
plötsligt mångdubblas. I kombination med målinriktad
satsning på folkupplysning i skolor och som debattforum för
trender i tiden vid specialutställningar och föredrag,
som öppet hus för lokala föreningsaktiviteter m.m,
kan museet bli en kulturhistorisk mötesplats på både
Internet och i de egna lokalerna. Länsmuseet i Uddevalla är
ett bra exempel på en sådan satsning, som har gjort
museet till ett kultur- och användarhus för staden och
regionen, med astronomiska besökssiffror som resultat. Färre
museer har tagit nästa steg - att göra samlingar
och arkiv tillgängliga för hemdatorerna. Vi är i
början av en IT-renässans för museerna, vilket bl.a.
Stadsmuseet i Göteborg har satsat på och som Nationalmuseet
i Köpenhamn påbörjade för mer än 15 år
sedan. Det engelska skolprojektet från slutet av 1980-talet
Domesday var en av förebilderna för denna
utveckling, som idag har tagit fart ordentligt. Men det tar tid
och kostar pengar att överföra tusentals föremål,
foton och arkivalier till datorn på ett användarvänligt
sätt. Nationalmuseet i Köpenhamn har, efter snart 20 års
arbete, lagt ut flera nationella register och teman på Internet,
med skilda nivåer för forskaren och för den allmänt
intresserade.
Man kan också decentralisera och expandera sin verksamhet
ut i landskapet, ut i småsamhällena, och där bygga
upp specialiserade filialer - från industrimiljöer
till besöks- och presentationscentra. Tillsammans med kommuner
och länsstyrelser anställer man natur- och kulturpresentatörer
i ett nytt samarbete mellan Riksantikvarieämbetet, länsstyrelserna
och kommunerna. En sådan samarbetsmodell är redan under
utveckling på flera ställen, i Västsverige exemplifierat
med hällristningsmuseet i världskulturarvsområdet
Tanum, Medeltidsmuseet i Lödöse och Ekehagens forntidsby
i Falköping. Längst har denna utveckling nått i
Danmark, där det finns naturvägledare i varenda kommun
och där det samarbetas kors och tvärs mellan myndigheter
när det skall byggas besökscentra, naturskolor och när
kultur- och naturstigar skall skapas.
Ett nästan ouppnåeligt mål för hur långt
man kan driva levandegörandet av historiska landskap är
nationalparkerna i Skottland och USA. Modellen för hur dessa
parker mycket professionellt levandegör områdets historia
kan användas som inspirationskälla. För här
finns allt, samlat på ett ställe, paketerat så
att man kan välja efter intresse och svårighetsgrad,
men också utan vägledning, i bil eller till fots. Aldrig
har jag som intresserad turist upplevt så mycket på
en dag, som i de amerikanska nationalparkerna. Utbudet utanför
är i gengäld inget att tala om. Det är en smal, selektiv
bevarande- och förmedlingsmodell, men med en maximal upplevelsefaktor.
I Skandinavien har vi i stället valt att bevara brett och sammanhängande,
för vi anser att varje region och varje lokalsamhälle
kan resa krav på sin historia och att historisk identitet
är en av huvuddrivkrafterna bakom bevarandet. Men frågan
är likväl om vi inte är på väg mot den
amerikanska modellen, utan att helt ha gjort det klart för
oss. Varför skulle vi annars ställa upp med kulturmiljöer
av riksintresse i framtiden, om det inte satsas mer aktivt på
att utnyttja och förmedla deras historiska innehåll?
Frågan är om inte den förmedlingsapparat som på
senare år har byggts upp med anknytning till UNESCOs områden
mrd världskulturarv i Sverige är början till ett
nytt koncept. Som i Tanum, där ett besökscenter - det
nya hällristningsmuseet - är utgångspunkten
för paketturer till områdets mest berömda ristningar,
medan foldern Hällristningsresan guidar bilisten
till Bohusläns bästa hällristningar. Och nu senast
kan man gå ut på Internet och söka upplysningar.
Allt finansierat med en kombination av fonder, län, kommuner
och EUs regionala medel.
Danmark har selektivt tagit upp delar av den amerikanska modellen,
nämligen natur / kulturvägledaren (rangern
i nationalparken), vilken specialutbildas som presentatörer
på nationella kurser organiserade av Skogs- och Naturstyrelsen,
men som anställs ute i kommunerna, på museer och statsskogsdistrikt,
ofta med delfinansiering från flera myndigheter. Ett annat
inslag man har övertagit är besökscentret, som en
utgångspunkt för information, undervisning och paketturer
i landskapet. Dessa element har man därefter valt att använda
decentraliserat, så att presentationen av de många existerande
museerna, monumenten och naturområdena integreras på
en bättre nivå.
Alla trender under de senaste 10-15 åren tyder på att
de stora upplevelse- och förmedlingsinsatserna i framtiden
kommer att ligga i den historiska verkligheten, eller dess återskapade
och återupplevda motsvarigheter (upplevelsecenter, återskapade
historiska miljöer à la Eketorp, Lejre i Danmark, Vikingaskepp).
Det ställer ständigt större krav på en integrerad,
professionell insats för presentationen av kulturarvet, som
kombinerar det bästa av den amerikanska modellen med det bästa
av den skandinaviska. Tematiskt centrerade historiska parker kommer
otvivelaktigt att utvecklas kring de viktigaste monumenten och kulturlandskapen,
såsom vi ser i Tanum, Gamla Uppsala eller Ekomuseet i Bergslagen.
En sådan utveckling ställer helt nya krav på samarbete
mellan myndigheter och sektorer - från turism- till
musei- och bevarandesektorn. Det ställer även nya ekonomiska
krav, som säkerligen endast kan tillgodoses genom såväl
offentliga som privata bidrag. Men investeringarna i Sverige i sådana
presentationshelheter, där man integrerar museer, besökscentra,
kulturlandskap och monument och undviker paketturer, är fortfarande
mycket begränsade i jämförelse med t.ex. Danmark.
Varken Riksantikvarieämbetet eller länsstyrelserna är
ekonomiskt eller kunskapsmässigt inriktade på att lyfta
fram dessa uppgifter, som kräver samarbete mellan myndigheter
och institutioner på många nivåer. I Västsverige
har man - inspirerade av det lyckosamma resultatet med Tanumprojektet
- beslutat att gå vidare med samma koncept i Falbygdens
megalitlandskap.
Men förmedling - levandegörande - handlar
om mer än detta. Mer står på spel. Bevarandet och
levandegörandet kan inte skiljas åt. Det som bevaras
är icke tillfälligt, kultarvet och dess förmedlande
är icke något nytt, det har djupa historiska rötter.
Och dessa måste vi förstå för att kunna skapa
ett förmedlande som tillgodoser de många skilda intressen,
som alla vill ha del av kulturarvet - från det lokala
till det globala.
Vem äger det förgångna?
Året är 513-512 f.Kr. Perserkungen Darius är med
sin här på en straffexpedition mot skyterna, vilka stod
på toppen av sin makt och hade besegrat och dräpt Cyrus
Den Store år 529 f.Kr. Skyterna, som var berömda för
sin taktiska skicklighet, drog sig gradvis tillbaka och lockade
in Darius i allt svårare och svårare terräng, så
att han till sist måste ge upp och fly med hären. Innan
dess hade han försökt att få ett slag till stånd
på sina villkor, och Herodotos återger levande ordväxlingen
mellan den frustrerade Darius och skyterkonungen Idanthyrus: Till
detta svarade Idanthyrus, Skyternas Konung: Perser, saken
ligger så till med mig, att det jag nu gör inte är
annorlunda än vad jag gör i fredstider. Jag skall också
säga Er varför jag inte omedelbart slåss mot Er.
Vi har varken städer eller sått land omkring oss, vilka
vi skulle vara rädda att förlora och för vilkas räddande
vi snabbt skulle kunna gå in i strid mot Er. Men om Ni nu
vill söka omedelbar strid med oss, så finns ju våra
förfäders gravar. Finn dessa och försök förstöra
dem och Ni skall finna huruvida vi vill strida mot Er eller inte
- för gravarnas skull. Innan dess kommer vi ej att strida,
för såvitt vi inte själva finner ett skäl därtill.
Detta är allt jag har att säga Er om en strid.
Skyterna hade en sak de ville försvara - förfädernas
gravar, grunden för deras kungars och stammars identitet och
legitimitet. Arkeologin bekräftar att förfädernas
odödlighet, att göra döden odödlig är den
äldsta och mest universella form av kulturell identitet. När
förfäderna genom gravarna, offerplatser o.dyl. blir synliga
och närvarande i nuet, skapas en myt om vårt ursprung
och därmed en gemensam identitet, vilken kan utvecklas till
en etnicitet. En historisk gemenskap, som materialiseras i skepnader
av monument, sägner, bilder, symboler. Arkeologin lär
oss att denna form av kulturarv är knuten till etablerandet
av ett hierarkiskt styrt samhälle, i vilka utvalda släkter
representerar stammen och där större regioner knyts samman
av gemensamma myter och ritualer, möjligtvis även språk.
Sedan fjärde årtusendet f.Kr. har kulturarvet således
funnit universella, materiella uttryck. Det märkliga är,
att detta förhistoriska kulturarv har överlevt i tusentals
år fram till våra dagar, där det nu tillvaratas
av staten och dess specialister, arkeologerna. Kulturarvet utgör
nu nationens mytologiska ursprung, garnerat med vetenskapens förklaringar
- och bortförklaringar.
Vad ligger bakom denna bevarandeprocess och vad kan den lära
oss om nutidens bevarande- och identitetsproblematik? Till för
10-15 år sedan ansåg arkeologerna bevarandet som ett
relativt oproblematiskt förehavande. Det var resultatet av
en naturlig utveckling mot en större insikt i fornminnenas
betydelse som historiskt källmaterial, och först i andra
hand som ett symboliskt uttryck för folkets och nationens långa
historia, vilken legitimerade deras rätt till landet. Men detta
senare var blott en ideologiserande retorik, som man helst ville
frigöra sig från. Det tillhörde en nationalistisk,
gången tid, som man hade lagt bakom sig. Man betraktade istället
bevarandets historia som en kamp mellan goda och onda krafter, mellan
jordbruket och industrins okänsliga destruktion, som man i
efterhand fick kontroll över, i takt med att insikten om förhistoriens
och arkeologins betydelse växte och vi blev mer civiliserade
och intresserade. Denna myt visade sig att vara just en myt.
De senaste 10-15 åren har underminerat denna oskuldsfulla
attityd. Verkligheten på Balkan, i Ryssland och på andra
ställen har brutalt visat oss att skillnaden mellan skyterkonungen
och vår egen tids kungar och presidenter är mindre än
vi trodde. Forskarna bestämmer inte dagordningen när det
är mobilisering som behövs. Det vi trodde att vi lagt
bakom oss under modernismens och kunskapssamhällets frammarsch
kom med dunder och brak tillbaka i den östeuropeiska periferin,
för att snart därefter inta även vår egen värld.
Arkeologin och kunskapen om gångna tider användes fullständigt
hänsynslöst och ovetenskapligt, när så behövdes.
Arkeologins kritiska röster gitter ingen höra på
när den nynationalistiska upprustningen rullar igång
(Slapsak 199, Schnirelman 1997). Och på Balkan såg vi
just det praktiseras som skyterkungen talade om - det första
man förstörde i den etniska kampen var identiteternas
symboler - förfädernas kulturarv, kyrkor, slott
och andra historiska monument. Precis som assyrierna gjorde för
tre tusen år sedan, när de skulle förödmjuka
och utplåna ett folk (Larsen 199 )(Årtal? Finns
ej i litteraturlistan).
Men en besläktad utveckling har försiggått i mer
fredliga former i USA och Australien, där ursprungsbefolkningarna
har fått lagenliga rättigheter till sitt eget kulturarv.
Det betyder t.ex. att man får tillbaka arkeologiskt material
från museerna, att tidigare utgrävda gravar läggs
igen. Forskarna har icke längre någon vetenskaplig rätt
till de förgångna tiderna - de tillhör folket,
stammen, som kräver tillbaka denna rätt ända till
äldsta tider, oavsett att de nuvarande stammarna kanske bara
har bott i området i några få hundra år.
Denna problematik blev tillspetsad då man helt nyligen gjorde
ett sensationellt fynd av ett människoskelett, som visade sig
vara ett av de äldsta i Amerika och av europeisk typ. Stammen
krävde det utlämnat och åter begravt utan någon
vetenskaplig undersökning. Forskarna protesterade och saken
behandlas nu i domstol. Hur långt tillbaka kan ett folk kräva
sitt kulturarv? Är det en territoriell/politisk rättighet,
en kulturell rättighet, eller finns det särskilda vetenskapliga
rättigheter, som står över dessa?
Bakom vart och ett av dessa rättighetskrav gömmer sig
ett åberopande av något universellt. Vi kan möjligtvis
visa att kulturarv är ett universellt, historiskt fenomen,
men betyder det att rätten till ett kulturarv är universell?
Och vem har rätten att bestämma över andras historia
och de spår den har lämnat efter sig? Har någon
denna rätt överhuvudtaget? Här finns det motstridiga
uppfattningar. Och det har inte blivit lättare av att frågan
om kulturarvet åter har blivit en politisk och etisk fråga.
Är kulturarvet en mänsklig rättighet?
1988 proklamerade FN och UNESCO kulturens årtionde och 1995
publicerade man sin rapport, en kulturell uppföljning av Brundtlandrapporten,
men utan samma genomslagskraft. Här deklarerar man: En
utveckling som är avskild från sitt mänskliga och
kulturella sammanhang är en utveckling utan själ.
Man vill skapa en ny global etik, som respekterar och bygger på
den globala kulturella mångfalden eller diversiteten. Bakom
mångfalden finns grundläggande kulturella värderingar,
som delas av alla och som kan bli grunden för en ny, global
etik. I botten finns de mänskliga rättigheterna, men därtill
vill man lägga den kulturella dimensionen - kulturarvet
och den multikulturella värld vi lever i. Ett av kapitlen heter
kulturarvet i utvecklingens tjänst. Man utvidgar
begreppet kulturarv med en icke-materiell dimension, ett antropologiskt
perspektiv, och man föreslår att kulturpolitiken integreras
i miljöpolitiken och i den ekonomiska utvecklingen, på
ett sådant sätt att resultatet blir kulturellt fruktbart.
Slutligen föreslår man ett internationellt handlingsprogram,
som bl.a. skall innehålla en årlig rapport om kultur
och utveckling av värderingar. Bland förslagen är
särskilt punkt 7 intressant. Det heter: Regler för
skyddet av kulturella rättigheter såsom en mänsklig
rättighet. Här betraktar man alltså kultur
ur en existentiell utgångspunkt i linje med jämlikhet,
frihet, demokrati, som alla har krav på skydd mot övergrepp.
Men vad det betyder i praktiken - därom står striden
alla redan.
Sett i ett historiskt perspektiv är detta icke något
nytt under solen. FNs rapport representerar ett ideologiskt-politiskt
svar på de globala strömningar som präglar världen
idag och har så gjort alltsedan 1980-talet. Antropologen Jonathan
Friedman har i en intressant bok Cultural Identity and Global
Process försökt visa att man i ett långt tidsperspektiv
kan observera englobal pendling mellan modernism och
postmodernism - eller mellan rationalism och romantik.
Inom såväl antropologin som arkeologin har forskningen
tagit upp de nya strömningarna. Ser vi på kulturarvet
och uppfattningen av landskap och monument talar man icke längre
om destruktion, utnyttjande av arealer och ekologisk anpassning
etc. I stället talar man om monumentens och landskapens biografi
- landskapet förstås nu primärt som en kulturell
konstruktion, där mening och innehåll skiftar över
tiden. Och det är dessa skiftande kulturella och övergripande[1]
betydelser man använder som utgångspunkt för värderingar.
Tidigare kvantifierade och mätte man på en viss skala
(rationalism). Nu tolkar man och diskuterar kulturella värden
(romantik). Landskap, monument och kulturarv blir en mötesplats
för skilda intressen. Vi har således rört oss från
en strävan till objektivitet i värderingarna mot en mer
uppenbar tolkning av det subjektiva innehållet av mening och
betydelse. Detta avslöjas bl.a. av titlarna på de många
nya böcker och artiklar om kulturarv och identitet, som utkommer
nu för tiden, men som var ganska få före 1990. Stonehenge-
contested landscapes, Dissonant Heritage, Obsessed
by the Past etc. Listan kan göras lång. Det avslöjas
även i annan professionell terminologi. På 1960- och
1970-talen pratade man om cultural resources, men på
1990-talet talar vi om cultural heritage - en
återgång till en äldre tids terminologi, för
tiden före andra världskriget.
De historiska insikterna ovan leder fram till en ganska defaitistisk
slutsats - som kulturhistoriker och kritiska humanister är
vi underkastade historiska processer och värdenormer som vi
icke kan styra, utan på sin höjd bidraga till att sätta
under debatt. Historien upprepas inte, men vissa av dess komponenter
återanvänds. Vad vi möjligtvis kan få insikt
om är vilka historiska betingelser vi lever under och vad de
betyder för vårt handlande. Oavsett om man är modernist
eller postmodernist får det konsekvenser för synen på
och användningen och förvaltandet av kulturarvet. Och
de flesta av oss som arbetar professionellt med kulturhistorien
tolkar, tänker och handlar inom ramarna för dessa ismer.
Därför har vi också ett ansvar för att förhålla
oss och tydliggöra våra utgångspunkter. Detta har
lett till en ganska omfattande litteratur, där man definierar,
klassificerar och debatterar förhållningssätt och
värderingar av kulturarvet (Beckman 19xx,(Finns ej i litteraturlistan?)
Fowler 1992, Grundberg 2000).
Historien som existentiellt villkor
Vart för oss nu detta? Potentiellt underkastas både bevarandet
och levandegörandet av gångna tider på detta sätt
i stigande grad politiska, etniska, lokala och andra intressegrupper.
Det blir mer och mer komplicerat att använda källor som
ligger eller befinner sig i områden med etniska och politiska
konflikter, för så vitt man inte underkastar sig vissa
vetenskapliga begränsningar och krav (eller undviker sådana
helt och hållet), t.ex. att ett visst folk (serber, svenskar,
samer) alltid har levat i detta område sedan äldsta tider.
Annars får man inte tillträde eller ekonomiska anslag.
Den universella respekten för kulturarvet slår oändligt
lätt över i sin motsats, den bristande respekten för
andra, även i gångna tider. Att turkiska minnesmärken
i Grekland respekteras i mindre grad än grekiska, tyska mindre
än danska i Danmark hör till småsakerna. Historien
och myten blir åter ett, som historien och vetenskapen skall
bekräfta, icke utforska och utmana. Det är i god överensstämmelse
med denna trend som Bibeln åter görs till historisk auktoritet
i vissa stater och skolor i USA.
Bortom denna romantiska eller postmoderna ideologisering av gångna
tider framträder vetenskapssamhället i stigande grad som
en egen intressegrupp, som organiserar sig internationellt, utfärdar
codes of conduct etc. Man försöker reglera
såväl sin egen praxis som samarbetet med andra intressegrupper
utifrån generella eller universella koder, som emellertid
har väldigt små chanser att bli respekterade av dem som
har en i grunden annan ideologi. Därtill kommer internationella
konventioner - vetenskapliga och politiska strategier
med syftet att hålla fast vid en universell, västlig
vetenskaplighet. Och vad skulle vi annars göra? Vetenskapen
är både historiskt och i praktiken nära besläktad
med demokratin. Den bygger på vissa grundläggande axiom,
som anses omistliga och därför universella inom vårt
eget historiska sammanhang.
Att förstå det främmande betyder således enligt
min uppfattning icke att man ger upp sin egen specifika historicitet.
Tvärtom! Det betyder att man ger röst åt historien
i dess mångfald, åt de många olika former av egenart
och kulturarv, som den har skapat och lämnat efter sig, och
detta sker i en ständig dialog, som dock respekterar vissa
grundläggande axiom, såsom de kommer till uttryck i internationella
konventioner och i vetenskapssamhällets etiska regler och uppförandekoder.
För min del ingår dessutom en strävan att förstå
det generella, de historiska lagbundenheterna bakom historiska särdrag.
Just i denna historiska egenart ligger en generell potential för
kulturell identifikation och identitet. Härmed blir egenarten
något universellt, med både specifika och generella
historiska konsekvenser. Jag insisterar således på att
det alltid i forskningen bör finnas en strävan efter insikt
i det generella eller universella, för att vi överhuvudtaget
skall kunna förstå det speciella. För att vi skall
kunna legitimera en förståelse, en insikt och ett ansvar
som räcker utöver kulturarvet, folket och nationen, här
och nu, och blir ett ansvar inför framtiden. Detta är
för mig en form av historisk existentialism, en evig strävan
efter det ouppnåeliga, att kunna påverka historien genom
insikten i den och förmedlandet av denna insikt.
Historier om historien
Efter denna historiska Odyssé vänder vi tillbaka till
förmedlingen - levandegörandet - och turismen
med en insikt om att det finns olika intressegrupper som använder
det förgångna till sin fördel. Denna vetskap är
nödvändig att föra med sig, om förmedlingen
skall bli meningsfull.
Stora delar av kulturarvet är i dag kartlagt
(Sveriges Nationalatlas) och utvalda delar av den vårdas och
levandegörs. Detta urval är dock för det mesta ganska
tillfälligt - resultatet av en historisk process -
och därför utan hänsyn till nutida intressen. Önskar
man utnyttja denna stora kulturhistoriska potential blir den första
och viktigaste uppgiften därför att analysera och kartlägga
samspelet mellan användarintressen och den kulturhistoriska
potentialen i regionen. Framtidens användare kommer att ställa
långt mer målinriktade och komplexa krav på användningen
av fritid och semester. Det skall finnas färdigförpackade
vandringsturer, cykelturer, bilturer, tematurer etc. Det ställer
krav på en mer komplex historieberättelse, som talar
om både kvinnor och män, barn och gamla, som talar om
sociala och historiska konflikter, som undviker det ofarliga och
stereotypa.
Allt detta måste vara med och styra projekteringen av presentationen,
så att man målmedvetet kan välja ut de bäst
ägnade monumenten och landskapen och binda samman dem med stigar
och vägrutter, sätta upp P-platser och informationstavlor
och bygga besökscentra och sist men icke minst skapa en berättelse
som knyter samman det hela på ett överraskande, nytt
sätt. Nya perspektiv och nya berättelser kräver ny
forskning. Levandegörandet i framtiden - antingen det
nu riktar sig till lokalbefolkningen, turister eller skolbarn -
kräver ett sammanhängande koncept som integrerar planläggning,
forskning och förmedling på nya sätt. Det kräver
också nya samarbetsformer mellan länsstyrelser, kommuner,
museer, universitet och lokalbefolkningar. Intressegruppers önskemål
blir en allt viktigare faktor att lyssna till i ett mångkulturellt
samhälle. I European Association of Archeologists regler för
god arkeologisk sed står det i paragraf x (??) om detta
.Icke
minst i Norrland med sin komplexa historia, har detta aktualitet.
Framtidens presentationer av gångna tiders historia blir inte
lättare och inte heller billigare men förhoppningsvis
både roligare och mera mångfaldig - och därmed
också mer demokratisk. Historien finns inte - bara historier
om Historien.
2004.06.10
[1] Kosmologiska är väl knappast
rätt uttryck här? (övers. anm.)
|